Niet dat hij het per se allemaal goed vindt wat er over de boordradio wordt geroepen, dat zeker niet, maar hij snapt wel dat er frustraties meespelen in de sport. Bovendien werkt de moderne tijd, waarin alle boordradio's zomaar gedeeld worden, niet in het voordeel van de coureurs. Ook niet in het voorbeeld van Max Verstappen, die de woede van de Mongolische overheid op de hals haalde door zijn uitlatingen. "Het eerste wat je je moet afvragen is waarom het überhaupt is uitgezonden. De cockpit en de boordradio is het domein van de coureurs en de teams zelf. Stel je eens voor dat je een microfoon naast het voetbalveld houdt. Dat gaat het er nog veel sappiger aan toe", aldus Romain Grosjean, voorzitter van de rijdersvakbond GPDA, tegenover onder andere RacingNews365 . "Het is een probleem van deze tijd", vervolgt de Haas F1-coureur. "Maar je moet altijd kunnen zeggen wat je vindt en daar moeten we mensen ook in respecteren. Wij zijn niet perfect daarin, ik persoonlijk zelfs verre van, maar vergeet niet dat we met 330 km/u racen en dat daar bepaalde risico's aan kleven. Het is niet zo dat we met een glas wijn op de bank zitten en alles weloverwogen roepen." Teamgenoot Kevin Magnussen sluit zich aan bij de woorden van Grosjean en stelt dat de discussie hem vermoeit: "Mensen luisteren mee met wat we zeggen en hebben direct hun oordeel klaar. Het lijkt tegenwoordig ook wel of mensen beledigd wíllen worden, zo snel als men zich tegenwoordig op zijn teentjes getrapt voelt." "Zeker met social media kan iedereen meteen zijn mening en ongenoegen uiten. Daarom blijf ik daar ook weg, tenzij mijn vrouw me vertelt dat ik veel positieve gelukswensen krijg. Dan wil ik nog weleens kijken, maar waarom zou ik die negativiteit opzoeken? Aan de andere kant is het tegenwoordig misschien ook wel part of the job , zoals dat voor elke publieke figuur geldt." Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen