Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het leukste aan Haas was de teambaas

Het seizoen van 2019 gaat voor het Formule 1-team van Haas de boeken in als een jaar om te vergeten. De Amerikaanse formatie sloot 2018 als vijfde af, maar dat momentum kon niet worden meegenomen naar het nieuwe jaar. Het jaarrapport is dan ook niet positief.

Het seizoen van 2018 was voor het nog jonge team van Haas een goed seizoen. De Amerikaanse renstal eindigde bijna twintigmaal in de punten en sprokkelde daarmee voldoende punten bij elkaar om de vijfde plaats in het kampioenschap op te eisen. Een puike prestatie in nog maar het derde jaar van het bestaan van het team. De ambities van het team voor 2019 waren na dit succes logischerwijs torenhoog. Hoe hoger de ambities echter zijn, hoe meer het seizoen kan tegenvallen. En dit is precies wat er bij Haas is gebeurd, het team is teruggekomen van een hele koude kermis. In eerste instantie leek het jaar wederom met een knal te beginnen voor het team van Gene Haas en Guenther Steiner. In Australië verkeerde Haas voor het derde jaar op rij in bloedvorm in de kwalificatie. Op de zaterdag claimde het de zesde en de zevende positie, maar van maximaliseren was er geen sprake. Net als een jaar eerder had het team te kampen met problemen tijdens de pitstop, iets dat Romain Grosjean de nek om zou draaien tijdens de race. Het was sowieso een jaar van gemiste kansen voor Haas F1. Met zijn zeven uitvalbeurten was Grosjean aan het eind van het jaar degene met de meeste DNF's van iedereen achter zijn naam. Was het niet te wijten aan een technisch probleem, dan verloor Haas wel punten door eigen toedoen – zo kwamen Kevin Magnussen en Grosjean meermaals met elkaar in aanraking op de baan, met als meest duidelijke voorbeeld het ongeluk in Groot-Brittannië in de openingsronde, waarbij beiden uitvielen.

Naast een berg aan technische gremlins werd Haas gedurende het seizoen ook achtervolgd door een chronisch onbegrip van de VF-19. In de nieuwe bolide zat een aantal fundamentele kreukels die het team in de loop van het jaar maar niet wist glad te strijken. Wat Haas ook probeerde, de coureurs kregen de Pirelli-banden maar niet aan het werk, bijvoorbeeld. Het hielp ook niet dat Haas aanvankelijk weigerde te luisteren naar de coureurs om de problemen op te lossen. Tenslotte kon het kleinste team van de Formule 1 de weinige updates die het uiteindelijk meenam om verschillende redenen amper uitproberen. Meer technische problemen, botsingen en andere moeilijkheden stonden progressie in de weg. Wat Haas in de eerste helft van het seizoen tevens in de weg zat, was de zeer problematische samenwerking met hoofdsponsor Rich Energy, waarvan in september na een lange en dramatische soap eindelijk afscheid werd genomen. Het bedrijf van de excentrieke William Storey kon niet aan betalingsverplichtingen voldoen en gaf steeds vaker openlijk af op het tegenvallende Haas. Hoewel Haas in 2019 zeker ondermaats heeft gepresteerd, is de aanzienlijke lagere klassering niet alleen een gevolg van interne problemen. Een andere factor, de concurrentie, heeft ook meegespeeld. Haas heeft in de bijzonder krappe strijd in het middenveld vaak nét aan het kortste eind getrokken. Haas zal ongetwijfeld beter willen presteren in 2020 na een uitermate pover jaar, dat nog enigszins werd opgeleukt door de rake uitspraken van de flamboyante teambaas Steiner. Eindcijfer Haas: 5 Luister hieronder naar de laatste F1-podcast van RacingNews365 van dit seizoen. Met gewaagde uitspraken over 2020 is de podcast met o.a. de gebroeders Coronel meer dan het luisteren waard.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'