Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
03 d 19:24:38
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Haas F1 Team

Haas-teambaas wijst pijnpunt aan: "Er waren altijd excuses"

Haas F1 presteert dit jaar verrassend goed in de koningsklasse van de autosport, zeker na een teleurstellend 2023. De relatief nieuwe teambaas Ayao Komatsu weet wel waar dat aan ligt, zo vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.

Komatsu
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Haas F1 maakte in 2016 haar debuut in de koningsklasse van de autosport en deed dat zeker niet onverdienstelijk. De Amerikaanse renstal wist bij de openingsrace in Australië gelijk punten te pakken en sloot dat jaar af op een prima achtste positie in het constructeurskampioenschap. Twee jaar later kende Haas het beste jaar uit de geschiedenis. In 2018 werden er in totaal 93 punten veroverd en werd het jaar beëindigd op P5.

Daarna kwam Haas niet meer verder dan de achtste plek in de constructeursstrijd en eindigde het team zelfs twee keer op de laatste positie. Het ging sowieso niet altijd van een leien dakje binnen de Amerikaanse renstal en in de afgelopen winter vond er een wisseling van de wacht plaats in de top van het team. Ayao Komatsu verving de markante teambaas Guenther Steiner, die zijn biezen moest pakken.

Ook eigenaar Gene Haas werd geïrriteerder, zo vertelt Komatsu in een exclusief interview met RacingNews365. "De reden dat Gene door de jaren heen gefrustreerd raakte, is dat er voor sommigen een excuus is. Zo was er Covid in 2020, maar vorig jaar was er geen excuus. Er was altijd wel een excuus zoals: 'oké, dit jaar ontwikkelen we niet, omdat we ons gewoon voorbereiden op volgend jaar'", begint de Japanner zijn verhaal.

Ontkennen en wijzen

"Voor 2023 is er geen excuus. En wat er dan in 2023 is gebeurd, komt omdat we de problemen van 2019 niet fundamenteel hebben aangepakt. Er zijn mensen die ontkennen, met de vinger naar bepaalde dingen wijzen. We werkten nooit goed samen als team, dat was helemaal duidelijk", is Komatsu open en eerlijk.

Daarbij waren er ook af en toe geruchten dat Gene Haas het team zou willen verkopen. Maar de Japanner is overtuigd van het commitment van Haas. "Alle ervaringen zitten sinds 2016 in dit team. En om dan te weten wat voor potentieel ik zie... Ik geloof er 100 procent in dat als we de mensen de omgeving kunnen bieden die voor hen werkt, dat we het voor elkaar kunnen krijgen. En Gene's toewijding is volledig op de lange termijn gericht. Hij is 100 procent gefocust op de performance."

Ook interessant:

Zonder Max Verstappen is Red Bull niet veel meer

Wat moet Verstappen wel en niet willen nu Red Bull toch serieus uitgedaagd wordt? En als de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk zelf de topstoeltjes in de F1 mogen verdelen, welke combinaties krijgen we dan?

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Je kunt de eerste zijn die reageert!

x
GP Bahrein Verstappen mist vrije training, Red Bull bevestigt vervanger