Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
02 d 21:07:06
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Haas F1 Team

Had de megacrash van Magnussen voorkomen kunnen worden? "Ja, we waren te laat"

Haas-teambaas Guenther Steiner geeft toe dat Kevin Magnussen misschien wat aan de late kant werd gewaarschuwd voor zijn oververhittende remmen, die uiteindelijk de aanleiding waren voor een enorme klapper.

Magnussen crash Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"We hebben niets veranderd aan de auto na de crash", zo begint Haas-teambaas Guenther Steiner op donderdag in Brazilië zijn verhaal. Enkele dagen eerder vloog zijn coureur, Kevin Magnussen, namelijk verschrikkelijk hard de muur in tijdens de GP van Mexico. De reden? Zijn remmen waren oververhit, waardoor de ophanging oververhit raakte en afbrak.

"We moeten in het vervolg voorzichtiger zijn, zorgen dat we meer afremmen op de motor, of gewoon liften en coasten. Het was ongelukkig, want als de temperatuur oploopt, dan stoppen de sensoren door de hitte en dan weet je niet meer wat er precies gebeurt. Toen brak de ophanging."

"Zodra de ophanging ging, was het heel snel gebeurd. De remmen waren wat heet en plots waren alle sensoren kapot. Vervolgens brak de ophanging af..."

Haas te laat?

Slechts enkele momenten voor de zware crash deelde de engineer van Magnussen de coureur mede dat hij zijn remtemperaturen moest gaan managen. "Ja, dat was te laat", geeft de Italiaan toe. "Als je geen sensoren meer hebt, dan ga je meteen van het slechtst mogelijke scenario uit. In dit geval kwam dat scenario uit. We waren net wat te laat..."

"We hebben hiervan geleerd. Als de sensoren stuk gaan, dan is het te warm! Dat is best een goede waarschuwing", aldus de teambaas, die gelukkig ook goed nieuws heeft. De wagen van Magnussen was namelijk relatief makkelijk op te lappen.

"De auto is al klaar! Het chassis had slechts minimale schade, er moest alleen een onderdeel gelijmd worden, maar het chassis heeft het overleefd. De monteurs zijn goed voorbereid op dit soort situaties, zo lang je de reserveonderdelen maar beschikbaar hebt. Daarom heeft niemand bij het opbouwen van de wagens hier in Brazilië over moeten werken. Vandaag de dag zijn we echt een geoliede machine."

Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    guus boers

    we waren net wat te laat is wel een heel stevig understatement. niemand neemt dus de verantwoordelijkheid voor deze mega crash. wow. lekker professioneel .

    Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Hennie-1965

      Eigenlijk heb je een punt, maar toch, wie zou dan de verantwoordelijkheid moeten nemen ? De fabrikant, de engineer of iemand anders ? Dat een sensor het begeeft door de hitte van de remmen heb ik nog nooit eerder gehoord en met die kapotte sensor konden ze aan de pitmuur dus niet zien hoe heet de remmen waren. Maar dat de wiel ophanging afbreekt omdat die te heet word vind ik toch erg raar, wetende dat carbon zo ontzettend sterk is en gemaakt word dmv druk en hitte zou je toch kunnen verwachten dat die tegen de hitte kan, of het moet zijn dat Haas de wiel ophanging van aluminium heeft, dan zou het wel kunnen, dus moet het haast wel van aluminium zijn .

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        guus boers

        gezien het verhaal van de race-engineer was het niet werken van de sensor dus een teken dat de remmen zwaar oververhit waren. een waarschuwing lijkt mij dan niet voldoende. een opdracht om alles te doen om de remmen af te koelen en igg niet te heftig te remmen. nu heb je dus een zware crash met gevaar voor Magnussen en een total loss bolide door een te zwak advies. lijkt mij althans :)

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Wim De Gier

    Het gaat nooit wat worden met dit team, beter dat Haas het team verkoopt aan iemand die het team wel vooruit kan helpen...

x
Red Bull Verstappen duidelijk over omstreden vleugel McLaren: "Veel mensen zien wat ik zie"