Een Formule 1-auto til je niet zo snel even op. Vanaf volgend jaar wordt dat alleen maar moeilijker - mocht je dat überhaupt al willen doen - want dan worden de auto's nog eens een paar kilootjes zwaarder. Het minimale gewicht van een F1-bolide (inclusief de coureur) gaat dan naar 790 kilogram, 38 meer dan nu het geval is. De sport wil graag voor 2030 de uitstoot van koolstofdioxide terugdringen naar nul, alleen vindt Lewis Hamilton de introductie van de zwaardere auto's tegenstrijdig met het groene plan van de Formule 1. "Ik snap niet zo goed waarom de auto's zwaarder worden als we het continu hebben over duurzamer worden", aldus de regerend wereldkampioen afgelopen weekend in Bakoe. "Door zwaarder en zwaarder en zwaarder te worden gebruik je meer en meer energie", vervolgt Hamilton. "We gaan in het proces de goede kant op, maar dat voelt dan onnodig. Zwaardere auto's vragen om grote remmen, waardoor er dus meer remstof vrijkomt, terwijl we ook meer brandstof nodig hebben om op de plaats van bestemming aan te komen. Ik snap het gewoon niet." Volgens Hamilton zijn bovendien niet alleen het milieu, maar ook de fans straks de dupe van de zwaardere F1-auto's. De zwaardere machines maken het volgens hem op sommige circuits namelijk onmogelijk om in te halen. "De lichtere auto's waren veel wendbaarder, lang niet zo groot en voelden natuurlijker. Dus racen en de auto manoeuvreren was beter", meent hij. "De circuits waar we heengaan worden ook breder. Bakoe is al vrij breed, maar op sommige plaatsen smaller. Maar in Monaco was het altijd al relatief onmogelijk om in te halen en nu is de auto zo groot dat die te groot is voor de baan."
Meest gelezen