Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Franz Tost

Hebben deze veranderingen de F1-carrière van De Vries verpest?

Vanwege een aantal veranderingen in de Formule 1 hebben vooral de rookies het zwaarder dan normaal. Was Nyck de Vries bijvoorbeeld beter af geweest met meer tijd op het asfalt en is hij de dupe van deze veranderingen?

De Vries Marko Tost
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Minder testdagen voorafgaand aan een Formule 1-seizoen, meer sprintraces, minder trainingen en dus minder kilometers voor de coureurs. Geen probleem voor de ervaren rijders, maar voor de rookies gaat er kostbare tijd verloren. Nieuwelingen in de koningsklasse hebben de kilometers broodnodig om te verbeteren.

Een pijnlijk voorbeeld van een rookie met weinig testtijd is Nyck de Vries. Hij kon zich maar amper voorbereiden voor zijn eerste seizoen, dit ook nog eens na uitstapjes richting andere klassen zoals de Formule E - met compleet verschillende bolides. Heeft dit hem en andere rookies het moeilijker gemaakt en heeft dit bijgedragen aan zijn vroege F1-exit na tien races?

Die vraag wordt nooit volledig beantwoordt, maar Franz Tost, voormalig teambaas van De Vries, vindt wel dat de nieuwelingen kostbare tijd verliezen. "De situatie is zeker moeilijker geworden voor de rookies dan een aantal jaar geleden het geval was", moet hij toegeven tegenover de media, waaronder RacingNews365.

"Waarom? Ten eerste is het middenveld ontzettend close geworden", zo legt Tost uit. Daarbij noemt hij als bijkomende factor dat het prijzengeld enorm is toegenomen en P10 of P9 - of hoger - in de constructeursstand een enorm verschil maakt. "Dan neig je meer naar ervaren coureurs, anders sta je achter in het kampioenschap. Los van dit alles heb je ook de sprintraces, waar maar één training is voorafgaand aan de kwalificatie. Dit is een groot nadeel voor de rookies."

"Als je dan toch een jongere coureur naar het team wil halen, dan moet je hem zo goed mogelijk voorbereiden. Dat betekent minimaal vijf tot zeshonderd kilometer (in een F1-bolide, red.) in het jaar daarvoor, dit via privétests. Men moet ook niet vergeten dat ze in hun eerste jaar de meeste circuits niet kennen."

"Zo zijn ze bijvoorbeeld niet in Melbourne geweest, Miami, Saoedi-Arabië en in de tweede helft van het seizoen komen daar ook Singapore, Japan, Austin, Mexico, Brazilië en Qatar bij. Dat kennen ze niet, want de F2 racet daar niet. Los van de races in Europa maak je dan als rookie weinig kans", concludeert de AlphaTauri-teambaas.

Ook interessant:

Recordhouder Verstappen spreekt op de baan, Mercedes vooral daarbuiten

Verstappen deed het onmogelijk op Monza. Meer lof voor hem in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365? Jazeker, maar de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk bespreken heus ook meer.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"