Dit seizoen lijkt misschien op een aaneenschakelingen van paradoxen en dat geldt zeker voor de voorspelbaarheid van de prestaties van de Ferrari SF-23 op de verschillende soorten circuits, afhankelijk van de karakteristieken. Het was verrassend om te zien hoe, ondanks de voorzichtige verwachtingen van teambaas Fred Vasseur aan de vooravond van de Grand Prix van België, de Ferrari SF-23 die verklaringen in alle opzichten ontkende - Leclerc pakte de tweede plaats in de kwalificatie - wat hem vanwege de vijf plaatsen straf die Verstappen kreeg voor het vervangen van de versnellingsbak de poleposition opleverde - en de derde plaats in de race. Het is dus zaak om een reden te vinden voor de onverwachte (relatieve) competitiviteit van de machines van de Scuderia. Op Spa-Francorchamps introduceerde Ferrari een low downforce-achtervleugel die wordt gekenmerkt door een interessante constructie tussen de flap en de endplates. Dit is de toepassing van een verbinding met een bijzonder kleine doorsnede, een oplossing die ook werd toegepast door AlphaTauri in Hongarije. Zij reden daar echter met een afstelling gericht op maximale downforce en dus was de functie van die toepassing totaal anders. Bekijk hieronder de nieuwe vleugel (Spa) versus de oude vleugel (Baku). Je kan switchen van afbeelding met de pijltjes.
De ommekeer?
Het is gebleken dat deze configuratie - naast het feit dat de hele constructie van de nieuwe Ferrari-vleugel zeer licht is - het mogelijk heeft gemaakt om een set-up te kiezen die wordt gekenmerkt door lagere rijhoogtes en een achteras die in staat is om de grote krachten te absorberen (met name in Eau Rouge), wat zorgt voor een extreem homogeen gedrag van de auto in alle sectoren van het Belgische circuit. Eén van de negatieve karakteristieken van deze auto, de onvoorspelbaarheid halverwege een bocht, is aangepakt door de verbeterde efficiëntie van de diffuser, veroorzaakt door de nieuwe achtervleugel. De vleugel is bij het lagere profiel (de beam wing) eveneens aangepast, wat de coureurs opnieuw vertrouwen heeft gegeven wat betreft het gedrag van de wagen in snelle bochten. Leclerc gaf tijdens het raceweekend in België toe dat hij zijn rijstijl had veranderd, waardoor hij minder agressief de bochten inging. Dit kan zeker hebben bijgedragen aan de positieve prestaties, maar het lijkt duidelijk dat de cruciale factor de optimale balans was. Die balans werd bereikt dankzij de mix van aerodynamische en dynamische aanpassingen aan de auto. Het potentieel van de SF-23 lijkt - in ieder geval op een extreem technisch circuit als Spa - beter tot uiting te komen in omstandigheden waarbij de downforce gegenereerd door de vloer relatief gezien belangrijker is dan het generen van downforce via de vleugels. Het lijkt dan ook de ommekeer van de eigenschappen van de SF-23 te zijn als we deze vergelijken met die aan het begin van het seizoen.
AlphaTauri-achtervleugel - Boedapest
In Hongarije had de AlphaTauri AT04 een achtervleugel met een kleinere verbinding tussen flaps en bulkheads. Het doel was om wervelingen te genereren aan de zijkanten van de achterrand in plaats van de luchtweerstand te verminderen, zoals bij de oplossing van Ferrari in België.
Meest gelezen