Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het bewijs dat aanhoudende Verstappen- en Red Bull-dominantie niet zeker is

Red Bull is de dominante factor in 2023 en gaat fluitend met de titel aan de haal, toch? Dat is althans waar men massaal vanuit gaat, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het jaar 2009 bewijst dat een ultradominante start geen garantie is voor aanhoudend succes.

In 2009 was het namelijk BrawnGP dat ultradominant aan het seizoen begon. En ja, Jenson Button werd namens dat team kampioen, maar dat was lang niet zo vanzelfsprekend als dat het na de eerste 7 van in totaal 17 races leek. We gaan even terug naar het jaar 2008. Het Honda-fabrieksteam slaagde er maar niet in om tot goede prestaties te komen. Het maakte dat meesterbrein Ross Brawn al heel vroeg de focus verlegde naar 2009, het jaar waarin de regelementen volkomen, maar dan ook echt volkomen op zijn kop werden gezet. Alle inspanningen van Brawn ten spijt besloot Honda zich terug te trekken uit de sport. Het team stond op omvallen en Jenson Button en Rubens Barrichello dreigden zonder stoeltje te komen te zitten. Echter, Brawn stak daar hoogstpersoonlijk een stokje voor. Begin maart 2009, we spreken dan dus over de maand waarin de openingsrace gereden wordt, neemt Brawn de inboedel van Honda over voor het symbolische bedrag van €1,- en als blijk van vertrouwen in de auto waar hij zo hard aan werkte, pompte hij er het nodige aan eigen geld in. De eerste shakedown met de auto verliep veelbelovend. Ja, de bolide moest worden aangepast omdat men in plaats van met Honda-motoren met Mercedes-motoren ging rijden, maar de auto ging als de brandweer. Tijdens de eerste gezamenlijke test reed Jenson Button iedereen met een volle seconde op een hoop. De eerste paragraaf van het sprookje was geschreven. De auto zat vol met technisch vernuft, met natúúrlijk de dubbele diffuser als veelbesproken pronkstuk. De concurrentie stelde vragen over de legaliteit, maar mazen in de wet lieten toe dat BrawnGP met die auto reed. En zo won, schrik niet, Button zes van de eerste zeven races. In de race die hij niet won, kwam hij als derde over de streep. Dat was de GP van China, de eerste race ooit die gewonnen werd door Red Bull Racing.

Het dominante team begon terrein te verliezen

Niks stond een dominant seizoen in de weg. Alhoewel, niks... Honda betaalde nog wel wat bonnetjes, maar een groot ontwikkelbudget was er niet. Het team voltooide het seizoen met slechts drie gebruikte chassis'. Button reed zelfs het hele seizoen met één chassis. Een gebrek aan knaken om de BrawnGP te blijven (door)ontwikkelen maakte dat de concurrentie, onder aanvoering van Red Bull, dichterbij kwam. Na de eerste zeven races won Button geen enkele race meer. Teamgenoot Rubens Barrichello won er nog wel twee, maar de acht overige races gingen naar Red Bull, McLaren en Ferrari. BrawnGP was niet langer dominant. Veertien jaar later is Red Bull het dominante team, maar ook dat team loopt tegen ontwikkelbeperkingen aan. Niet vanwege een gebrek aan financiële middelen, maar vanwege de reglementen en vanwege de straf voor het overschrijden van de budgetlimiet in 2021. Volgens de regels immers mogen de beste teams minder windtunneluren maken dan de slechtste teams, noem het een soort 'Balance of Performance'-ingreep. Dat betekent in het geval van kampioen Red Bull dat ze 70% van de norm aan windtunneluren morgen draaien. Echter, de straf damt dat nog eens met 10% verder in. Ook het aantal toegestane computersimulaties wordt met 10% teruggebracht. De combinatie van die twee beperkende maatregelen maakt dat Red Bull minder snel of minder nauwkeurig door kan ontwikkelen. Zo beschouwd zijn de woorden van teambaas Christian Horner, die blijft benadrukken dat het team niet zelfgenoegzaam mag worden, niets eens zo gek. BrawnGP werd kampioen, met elf punten verschil tussen Button en runner up Sebastian Vettel. Dat terwijl het verschil na die eerste zeven race nog 32 punten bedroeg. Let wel, we hebben het nog over de tijd dat een racewinnaar 10 punten kreeg voor een overwinning. Niets is zeker in de Formule 1, ook niet de aanhoudende dominantie van Red Bull. Is het waarschijnlijk dat Red Bull blijft winnen in 2023? Ja, maar garanties worden niet afgegeven. Niet in de Formule 1. Brawn GP werd in 2010 Mercedes, maar van het winnende team dat ze in 2009 waren, was slechts een schim over, ondanks de terugkeer van Michael Schumacher. Nota bene Red Bull was het die de vier daaropvolgende seizoenen domineerde.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"