Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het 'geheim' achter de indrukwekkende Red Bull RB19

Hoe kon Red Bull dit Formule 1-seizoen een razendsnelle, maar ook zeer stabiele bolide bouwen? Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365, legt uit.

Sinds de eerste keer dat Red Bull de RB19 het asfalt opstuurde bij de testdagen in Bahrein is de bolide voortdurend onder speciale observatie geweest van de concurrenten, dit zodat ze de geheimen van de wagen kunnen begrijpen en ontdekken. Het meest opvallende kenmerk van de Red Bull-bolide is de perfecte samenhang tussen dynamiek en aerodynamica, waarbij aan de buitenkant opvalt dat bij de perfecte balans van de auto geen 'pitching' te zien is. Door de aerodynamische lading op de auto kan de voor- en achterkant van de wagen naar boven of naar beneden bewegen, wat pitching wordt genoemd. Een van de bijzondere elementen van de RB19 is het ontwerp van de voorwielophanging met haar anti-duikkarakteristiek. De grote helling van de upper wishbones zijn doorslaggevend om het wegzakken van de neus tijdens het remmen aanzienlijk te beperken, maar geeft nog geen verklaring voor de precisie bij de set-up van de auto.

Waar Red Bull het verschil maakt

De RB19 kan de lager liggende aerodynamica optimaliseren, mede door het reduceren van verticale/longitudinale bewegingen ten opzichte van de vloer. Dit is het doel van alle teams, maar het verschil tussen Red Bull en de overige negen teams is erg duidelijk. Schuilt hier een bepaald geheim achter, dat alleen Adrian Newey en zijn medewerkers hebben weten te implementeren? In zekere zin wel, maar in werkelijkheid is dit enkel en alleen de zorgvuldige planning van de dynamiek van de auto. Om het concept van Red Bull te verduidelijken, kijken we naar hoe de ophanging van een auto, ook buiten de Formule 1, normaal gesproken werkt. Twee belangrijke factoren spelen hier bij mee: de positie van de roll center , waar de auto in bochten zijwaarts zal overhellen en de pitch center , de positie waar wordt bepaald in hoeverre de auto bij het remmen naar voren zal hellen bij het accelereren naar achteren. De positie van het pitch center ten opzichte van het zwaartepunt van de auto bepaalt zijn dynamisch gedrag. Hieronder wordt het pitch center in de RB19 aangegeven, maar in de ontwerpfase moesten eerst al andere elementen duidelijk zijn, zoals het zwaartepunt van de auto (het massamiddelpunt) en de hypothetische rijhoogte waarop je de auto wil laten rijden.

Het pitch center kan gevonden worden als je een lijn trekt tussen het bovenste bevestigingsdeel van de ophanging vooraan richting datzelfde deel van de achterwielophanging (zie foto hieronder). Vervolgens trek je een lijn naar de onderste bevestigingsplaats van de voorwielophanging richting achteren. Waar deze twee lijnen samenkomen, dat is het pitch center (zie foto hierboven.) Wanneer je wil vaststellen waar dit is tijdens de designfase van de auto, moet je eerst de andere elementen hebben gepaald zoals het zwaartepunt en de hypothetische rijhoogte van de auto. Nu is het belangrijk om te weten wat er belangrijk is aan de ligging van het pitch center. Simpel gezegd: hoe dichter dit punt bij het zwaartepunt van de auto ligt, hoe minder de auto helt, tot aan het punt dat er bijna geen helling meer is te zien.

Als je het pitch center van tevoren goed kan bepalen en bij het zwaartepunt legt, dan behoudt je auto grotendeels dezelfde 'vlakke' afstelling, ongeacht de aerodynamische lading op de auto. Uiteraard zal nu de vraag geopperd worden: waarom is dit wel door Red Bull (en Aston Martin) als een prioriteit beschouwd en niet door andere teams? Het antwoord daarop is dat dit ook niet waar is. Zoals hierboven is benoemd, is voor het vinden van het pitch center de ligging van andere elementen van belang, met name het zwaartepunt van de auto. De posities worden beïnvloed door de wielbasis van de auto (de afstand tussen de voor- en achteras) die bij de huidige auto's is beperkt tot 3600 millimeter. Sommige ontwerpers hebben de maximaal toegestane lengte benut voor aerodynamische en mechanische redenen. Anderen, waaronder Red Bull, hebben gekozen voor een iets kortere wielbasis. Deze keuzes zijn het gevolg van de relatieve positie van de voor- en achteras, en leveren verschillende uitkomsten op als men zoekt naar het zwaartepunt van de auto. Het is niet helemaal terecht om de technici van Red Bull als 'genieën' en de rest als 'dwazen' te bestempelen, maar bij de RB19 wordt wel duidelijk hoe belangrijk de samenhang van de auto in zijn geheel is om uiteindelijk een zo snel mogelijke bolide te creëren.

Viaplay
x
Teambazen Hoe de verhoudingen tussen Wolff en Horner langzaam weer op scherp komen te staan