Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Het is voor alle teams mogelijk om vals te spelen in de Formule 1"

Speelt Mercedes vals door een bizar effectieve party mode in te zetten op de zaterdagen in de Formule 1? Het panel van de nieuwe F1-podcast van RacingNews365 uit sluit dat niet uit, net zoals men niet uitsluit dat andere teams dat doen. Het is nu eenmaal inherent aan de sport om de mazen in de wet op te zoeken.

Mercedes is op motorisch vlak al jaren de dominante factor in de Formule 1. In recente jaren kwam daar nog eens bij dat Mercedes over een veel beter ontwikkelde party mode beschikte dan de motoren van de drie concurrenten, te weten Honda, Ferrari en Renault. Het riep bij de lezers de vraag op of Mercedes misschien wel iets deed dat niet door de beugel kan. In de nieuwste podcast van RacingNews365 sluit het deskundige panel, bestaande uit F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen, dat niet uit: "Er is een aantal teams dat in de kwalificatie misschien wel 1020 tot 1030 pk uit de motor weet halen en in de racepace blijft daar misschien nog 950 van over, omdat die motoren dan best ver teruggeschroefd moeten worden", aldus Dimmers. Niet voor niets geldt vanaf de Grand Prix van Italië een verbod op de party mode, zo legt Coronel uit: "Ik raak altijd een beetje in paniek als de reglementen continu veranderen, zoiets zie je immers in de tennissport ook niet gebeuren. Maar dit is ook typisch Formule 1. Mercedes is gewoon oppermachtig en zo probeert men er gedurende het seizoen iets op te verzinnen. De Formule 1 denkt dat Mercedes een sterkere party modus heeft dan de andere, terwijl dat eigenlijk niks met racen te maken heeft." "Maar als je vraagt of het mogelijk is of Mercedes misschien iets doet wat niet helemaal toelaatbaar is?", zo herhaalt Dimmers de lezersvraag: "Ja, dat is mogelijk, maar ik denk dat dat voor alle teams mogelijk is. Er zijn nu eenmaal mazen in de reglementen", waarmee Dimmers juist weer een extra reden aanstipt om de regels te veranderen. Het was namelijk allemaal veel te complex geworden en dus ook moeilijk te controleren. Zoveel bleek vorig jaar wel toen Ferrari en vermeend vals spel onderwerp van gesprek was. Niet voor niets ook werd in de introductie van de technical directive met één race uitgesteld: "De teams gaven aan tijd nodig te hebben om zich aan te passen aan de nieuwe regels", aldus Dimmers. "Dat terwijl de organisatie tijd nodig had om de nieuwe regels goed in het reglement te zetten. Want hoe valt zoiets te controleren? Daar ben ik nog wel heel benieuwd naar", zo vult Coronel aan. Heb je het over mazen in de wet en vermeend vals spel, dan moet Dimmers ook altijd terugdenken aan de Benetton van Michael Schumacher: "Hij had een voorgeprogrammeerde auto met launch control en traction control , beiden zo illegaal als wat. Hij moest een aantal handelingen verrichten om die settings in te schakelen. De FIA kon toen al niets vinden in de software dat iets dergelijks aanwezig was", vervolgt Dimmers, die bijval krijgt van Coronel: "Voor alle reglementen geldt dat de teams proberen te zoeken naar bepaalde ingangen, maar dat is inherent aan de Formule 1", aldus de WTCR-coureur. Beluister de betreffende podcast in haar volledigheid hieronder.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje