Adrian Newey en Red Bull Racing beëindigen binnenkort hun succesvolle samenwerking na bijna twintig jaar. Daarin werden zes constructeurstitels en zeven rijderskampioenschappen behaald. Hoe kijkt Mike Hezemans hier tegenaan? RacingNews365 spreekt het met hem in een exclusief interview.
"Het was wel te verwachten dat hij wegging, na al dat gerommel bij het team door de machtsstrijd", zo vertelt Hezemans. "Ik denk dat het toch wel een verlies is. Die man die heeft natuurlijk zo verschrikkelijk veel ervaring. Ik denk dat die man heel goed kan aangeven aan mensen wat ze niet moeten doen, in plaats van wat ze wel moeten doen."
Dat moet Hezemans toch even uitleggen. "Die man heeft zoveel ervaring en er zijn natuurlijk heel veel hele goede jonge mensen in de aerodynamica. Die willen misschien een richting op, maar Newey heeft zoveel ervaring dat hij zegt: ho, wacht even, ik heb twintig jaar geleden al geprobeerd om die kant op te gaan, daar moet je je tijd niet aan verdoen. En ik denk dat dat een heel belangrijke factor is voor een toekomstig team waar hij naartoe gaat", aldus Hezemans.
Hoe groot is het gemis dan voor Red Bull richting 2026 als de nieuwe reglementen in gaan? "Ik denk dat dat best wel een gemis kan zijn. Kijk, die Pierre Waché (technisch directeur, red.) is natuurlijk heel erg goed. Maar het is een beetje zoals (wijlen, red.) Dietrich Mateschitz bij Red Bull was en Jean Todt bij Ferrari, er gaat toch een hoofdpersoon weg. Red Bull speelt nu een beetje het spelletje in de media dat hij nu misschien niet zoveel brengt, maar ik denk toch dat hij veel brengt."
Volgende bestemming?
Dan doet Hezemans een boude voorspelling wat de nieuwe werkgever van Newey gaat worden. "Ik denk persoonlijk dat hij naar Ferrari gaat en dan zal je toch zien dat Ferrari daar heel veel aan heeft. Al is het maar gewoon voor de hele sfeer en alles eromheen, dat iedereen net iets beter zijn best gaat doen. Dat je nog een positievere sfeer krijgt. En met Newey en Lewis Hamilton, dan begint iedereen: oh, wow, nu kan Verstappen een probleem gaan krijgen. En het hele gevoel wat je dan meeneemt, dat is echt super belangrijk."
Desondanks ziet hij Newey niet in Italië wonen. "Dat is natuurlijk met al die Engelsen. Die Engelsen komen nooit van dat eiland af", zo grapt Hezemans. Er gaat namelijk het verhaal dat Newey als consulent zou gaan werken bij Ferrari, waardoor hij niet naar Italië hoeft te verhuizen. "Die zal er in het begin toch veel zijn. Dat geloof ik zeer zeker. Newey zal er toch wel weken of maanden bij Ferrari willen zijn."
"Maar ik denk dat hij het zeer zeker wil", zo zegt Hezemans over de stap naar Ferrari. "Hij heeft volgens mij ooit een interview gegeven, een paar jaar geleden, dat het er nooit van gekomen is en dat het eigenlijk wel een gemiste kans is. Uiteindelijk wil elke rijder, of in ieder geval die ook wereldkampioen zijn geworden, graag bij Ferrari rijden. En ik denk toch ook dat Newey uiteindelijk naar Ferrari wil."
Welke rol speelt Hamilton in het geheel, nu de zevenvoudig wereldkampioen in 2025 voor de Scuderia gaat rijden. "Ik denk dat hij heel graag met Lewis wil samenwerken. Tuurlijk, 100 procent zeker. Ik denk dat hij een hele goede relatie met Max heeft, maar hij zou natuurlijk ook wel best wel graag met Lewis Max willen verslaan met een Ferrari. Dan denk ik dat die man ook wel zoiets heeft van: he, kijk even wat ik kan!"
Ook interessant:
Met de Grand Prix van Miami staat alweer race nummer zes op het programma van dit Formule 1-seizoen. Kan Max Verstappen hier drie zeges op een rij behalen of steekt iemand anders hier een stokje voor?
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Frontrowlockout
Haha oh oh, dit is het eerste van de zoveel random mensen uit de racing wereld die hun plasje eroverheen moet gooien.
Kyle
Normale analyse verder
Ko Van Raan
Hezemans lepelt gewoon de analyse na van Giles Richards uit de Guardian van gisteren.
Caiostro
Zo zie je maar weer. Met geld koop je een wereldtitel...
Atmosferic
Elkann heeft Vasseur carte blanche gegeven, die wil niet dat er weer 21 jaarop een titel gewacht moet worden. Tijd tikt. Maar Newey moet eerst bij Ferrari een cultuur eigen maken, dat duurt 1-2 jaar. Tenzij hij fulltime in Maranello gaat zitten wordt dat lastig. Hamilton doet bij Mercedes al 2 jaar niks meer, dit heeft op dit hele scenario toe zitten werken met Vasseur, dit is allemaal gepland, de interne onrust bij Red Bull, het gemauw bij Mercedes en de enorme zak geld die Ferrari ineens uitgeeft. Tel daar bij op de FIA-Ferrari deal m.b.t. motoren m.b.t akkefietje in 2019 en de cirkel is rond: kampioenschap is ingekocht.
Dit bericht is aangepast op:
Martin Mortel
Ervan uitgaande dat Newey inderdaad naar Ferrari gaat en zijn gardenng leave tot feb-maart gaat duren, dan nog heb ik mijn twijfels. En wel om een aantal redenen. Die nieuwe motor moet op kunnen tegen wat Mercedes - Honda - RBPT gaat doen. Ja ik weet het, ik sla Renault even over. Daarna is het wel heel kort dag om nog echt een stempel op de 2026 auto te kunnen drukken. En als laatste maar misschien wel doorslaggevend. Hamilton moet als eerste 2025 zien te overleven. Dat gaat hem niet lukken als hij door LeClerc om de oren gereden gaat worden, laat staan daarna Max verslaan. Kan natuurlijk wel, als Max Verstappen in de verkeerde auto met de verkeerde motor terecht gaat komen, maar ik verwacht dat Team Verstappen daar wel heel erg goed op gaat letten (voor zover dat binnen hun vermogen ligt)
Kyle
Leclerc moet ook snel weer z'n niveau oppikken en met vertrouwen de strijd tegen Hamilton aangaan
Jay Q
Een jaar vanaf nu. En dat is misschien ook wel de reden dat het vandaag is gecommuniceerd (beetje treurig dat het ook Senna dag is). Newey kan strikt gesproken dus niet voor 1 mei ergens anders aan de gang.
Martin Mortel
Wat ik gelezen heb is dat Newey per direct gestopt is met de ontwikkeling van de F1 auto. Het enige wat hij nu nog doet is werken aan de RB17. Dat hij in Miami aanwezig zal zijn klopt denk ik wel, maar (op papier) alleen ivm met die hypercar. Ik denk dus toch wel 1 mei 2025. Maar goed de toekomst gaat dat uitwijzen en ook of hij sowieso werkzaam blijft in de F1.
Dit bericht is aangepast op:
Jay Q
Wat Martin hier zegt, General. Newey is effectief alleen nog als een soort fan aanwezig en gaat zich exclusief richting op de RB17 en tegelijkertijd gaat gardening leave in vanaf nu. Red Bull en Newey maken dit dus bijkans de meest nuttige gardening leave ooit, want Newey is tot einde jaar aan het werk. Dan nog tot mei '25 vakantie en daarna is het aan Newey om te beslissen hoe verder.
raindust
@redactie : is het niet een nogal pretentieuze titel?? De titel staat tussen "quotes" maar in de tekst daaronder is daar niks over terug te lezen en wordt 'Verstappen' maar 1x genoemd en alleen maar in de context dat men gaat denken dat 'hij het moeilijk kan gaan krijgen'. (en waarom zou Newey persé 'verstappen' willen verslaan?? hij wil de beste auto bouwen. thats it).. Volgens mij moeten jullie de titel aanpassen.
Chiu
Je kunt steeds de bolides aanpassen en/of vernieuwen. Feit blijft dat het ontzettend dicht bij elkaar blijft liggen als het gaat om snelheid, Newey zal ondanks zijn kennis niet een bolide kunnen ontwerpen of aanpassen waardoor er een extreem snelheidsverschil op treed. Daarbij heeft RB als extra inbreng een coureur die net wat meer uit een bolide kan halen dan een ander. En dat zal Newey of wie dan ook nooit terug in zijn of haar ontwerp kunnen steken . Met dat gegeven maakt Max (zonder pech uiteraard) onoverwinnelijk.
Dit bericht is aangepast op:
fap
Ja, Newey zal een hele goeie zijn geweest en misschien wel de beste. Maar niet te ontkennen valt, hij is al 65 jaar en zijn beste jaren liggen achter hem. Misschien niet voor niets dat hij bij Red Bull zijn tijd al niet meer volledig besteedt aan racing maar aan andere projecten. Daarenboven zal hij zich opnieuw willen gaan bewijzen en al wat ouder kan dat tot foutjes leiden. We gaan dat zien. En met Lewis Max gaan verslaan? Misschien wel andersom wanneer Max ook in de Mercedes weer voor het WK gaat.
Monic Armiento-Hissink
Waarom moet hij zich nog bewijzen? Een seizoen als vorig jaar zal hij nooit meer mee maken, op 1 race na alles winnen met jouw auto. Hooguit dat ze het dit jaar kunnen evenaren maar overtreffen niet. Dat zal ie ook niet met Ferrari, Mercedes, AM kunnen bereiken. Hij heeft al bijna perfectie bereikt, maar echt perfectie is nooit mogelijk. Dichterbij zal hij nooit meer komen.
Genkkolderbos
Hamilton gaat voor zijn 8.9.10.11 .12 .dat is genoeg dan is 45 jaar
Jay Q
Hij gaat vast ergens voor...wat niet gaat gebeuren.
Monic Armiento-Hissink
Denk het niet, nieuwe regels nieuw team nieuwe coureur. Dat duurt nog even voordat kampioenschappen bijgeschreven kunnen worden. Volgend jaar zeker niet en 26 is ook nog een vraag teken. LH is al bijna 40, of hij nog 2 - 3 jaar met lege handen wil blijven staan is nog maar de vraag. Kijk maar na Alonso, hij heeft het rijden niet verleerd maar om de echte prijzen vecht hij niet meer, en ook hij overweegt steeds vaker om er een eind aan te maken.
V8-Power R730
Ook dit is een aanname, wat Newey werkelijk wil of gaat doen zal de tijd ons leren.
MonsterEnergie
Zo grappig om nu al de Verstappen fan boys excuses zien te verzinnen waarom dit niet zou werken hahah heerlijk
Eagle
Niet echt een excuus hoor. Gewoon even nadenken en je kunt in ieder geval een lijstje opstellen waarom het niet zou werken: 1. Newey kan niet meer aan de 2025 auto werken. Daar dus nog geen samenwerking met HAM 2. HAM is geen bewezen ontwikkelaar. Communicatief richting monteurs/ontwerpers is hij zelfs slecht te noemen 3. Newey heeft meermalen aangegeven dat hij de 2026 regels totaal niet ziet zitten. Als ik moet gokken, dan zeg ik dat hij of iets heel anders dan F1 gaat doen, of hij gaat met pensioen. Wellicht had hij het zonder het gedoe bij RB ook wel gedaan, omdat hij te weinig uitdaging meer zag in de ontwikkeling van de 2026 auto.
MonsterEnergie
Als je mocht gokken was hij bij rb gebleven. Maar dat was ook niet
planet-coaster
Laten we nu eerst eens wachten op witte rook uit Maranello. Meer actie op de track count me in. Ik hoop wel oprecht dat Max dan een Honda of Mercedes aangedreven bolide rijd. Heb geen goede hoop op de Red Bull motor en krijg bij die gedachte een Renault dejavu
Martin Mortel
Grappig dat jij dit nu zegt @planet-coaster. Ik denk ook dat heel veel van het gedoe ook te maken heft met hoe die RBPT/Ford motor gaat werken. Ik weet natuurlijk absoluut niet wat die in die auto gaan schroeven maar het Renault dejanu is ook hier aanwezig. Langzamerhand lees ik van steeds meer mensen die dat in ieder geval niet als volkomen onzin willen verslijten.
John Van Den Elshout
Ondanks dat er heel veel engineers naar het RBPT project zijn gehaald bij de concurrentie en de support van Honda? Lijkt me een beter plan dan de Merc motor, want waaruit zou moeten blijken dat deze beter is dan die van RB? Hebben nu ook de minste motor op Alpine na. Ik zie het niet zo somber in, en de naam Ford is ook geen onbekende!
BarryChello
Er schijnt geen grens te zijn aan de belachelijkheid van de personen, onderwerpen en uitspraken die hier op Rn365 gepubliceerd worden. En allemaal gebaseerd op geruchten, vermoedens en aannames. Hoe geloofwaardig wil je overkomen.
Martin Mortel
Weken geleden werd er hier al gezegd dat Newey weg zou gaan bij RBR. Noem dat dan maar belachelijk. Volgens mij is hij ook echt wel weg.
BarryChello
Hallo Martin, dat Newey weg zou kunnen gaan is nog enigszins realistisch. Maar om nu te stellen dat Newey specifiek naar Ferrari gaat om met Hamilton Verstappen te verslaan is buiten alle realiteit. Newey is geen rancuneus persoon. Leuk sprookje voor de clicks.
Dit bericht is aangepast op:
Eagle
En dus? Tot het moment dat RB en Newey het bekend maakten, was het toch echt alleen maar een gerucht. Niet meer dan dat. Ondanks dat het gerucht uiteindelijk waar bleek te zijn. Overigens geldt voor alle geruchten dat het waar of niet waar kan zijn. Makkelijk schieten dus voor alle roddelaars, glazen bol kijkers en andere charlatans: Er is altijd 50% kans dat je raak schiet. Persoonlijk vindt ik dat je als gerenommeerde nieuws-site je hier verre van moet houden. Nieuws brengen met 50% geloofwaardigheid is niet iets dat je zou moeten nastreven. Maar ja, iedereen is bang om een paar kliks mis te lopen.
Redactie_RN365
De 'geruchten' die we recent geplaatst hebben over Hulkenberg naar Audi, Newey die weg zou gaan, juist de ontkenning dat Sainz getekend zou hebben bij Mercedes etc. etc. zijn allemaal uitgekomen. Volgens bepaalde andere platformen had Sainz nu bij Mercedes gereden en had Ziggo de F1 rechten.... Dus ja... ;-)
Jay Q
Dank je Mike. Lewis is aangezien hij niet met zoveel overstuur als Max kan rijden simpelweg niet zo snel als Max. Oftewel je moet een auto bouwen die meer dan een halve seconde extra sneller is dan de Red Bull kunnen bouwen. Dus ja, je wil van alles. Maar de realiteit wil dat als Newey naar Ferrari gaat er een hoog afbreukrisico gaat opspelen.
Monic Armiento-Hissink
De vraag is of dat wel kan met de nieuwe regelgeving voor de auto's van 26. Newey gaf Max nog gelijk in zijn oordeel over de 26 auto's. Hij vind zich beperkt als ontwerper door de technische regels en ik ook door de budget cap. Grappig dat iedereen al lijkt te weten wat er hierna gaat gebeuren terwijl Newey zelf nog niet weet wat ie gaat doen. Hij neemt niet voor niks nu een stap terug uit de F1 om uit te vinden in hoeverre zijn passie voor de F1 nog gaat. Hij heeft geen haast om ergens te tekenen want zijn "Gardening Leave" gaat al direct in.
Dit bericht is aangepast op:
Jay Q
Newey komt uit gardening leave vanaf mei volgend jaar (12 maanden). Hoewel je dan technisch gesproken kunt meewerken aan de '26 auto zijn de meeste beslissingen tegen die tijd al vastgelegd. Anders gezegd zal de '26 Ferrari niet heel erg door wie dan ook beïnvloed kunnen worden. Ik hoorde ook ergens dat Newey een beetje klaar was met de DTS mentaliteit die zijn intrede in F1 heeft gedaan. Daarnaast de opmerking van zijn manager dat die voor de korte termijn vermoed dat Newey i.i.g. iets anders gaat doen...de beperking van de regels. Ik denk dat Newey dingen gaat doen die hij leuk vindt. Misschien komt hij wel uit bij Ineos om daar met de catamaran aan het werk te gaan. Hij wil namelijk ook met boten aan de gang en zo kan hij op een bepaalde manier ook bij F1 betrokken blijven.
Monic Armiento-Hissink
@Jay Q Daarom zette ik gardening leave ook tussen haakjes. Zijn invloed op welke auto dan ook zal pas vanaf 27 gelden, als ie al blijft. Hij gaf zelf al aan dat de plannen voor de auto van 25 al klaar waren en dat het team goed voorbereid is om de plannen te realiseren. Iedereen geeft Horner de schuld dat hij vertrekt, maar ik denk dat dit ook wel zonder alle tumult rond Horner gebeurt zou zijn. Hij heeft een ongekend seizoen gehad en ook dit seizoen lijken ze weer oppermachtig, wat kan je nog meer bereiken dan dat? Hij heeft alles al bereikt wat je kan bereiken.
Eagle
Ik wacht wel tot de officiele aankondiging van of Ferrari of Newey zelf. De huidige Ferrari is overigens snel zat. In vergelijking met RB (en zeker met Max aan het stuur) is alleen het consumeren van banden een punt van aandacht (op het ene circuit meer dan op het andere). Als ze dat onder de knie kunnen krijgen (met of zonder hulp van Newey), dan zijn ze een serieuze kandidaat om de strijd met RB aan te gaan.
Bamboozled
Newey kan tot 2027 niet voor een ander team aan de slag en blijft nog aan Red Bull verbonden door de ontwikkeling van de RB17 Hypercar. Tevens stond in het officiële bericht dat Newey zich terugtrekt uit de F1... Ik snap niet waar alle commotie vandaan komt dat Newey voor Ferrari aan de gang gaat, om daar de troep op te ruimen? Ze ontwikkelen zometeen een auto voor 2026, vanaf 2027 mag Newey beginnen en dan gaat hij die hele auto compleet omtoveren weer?
Mart Doornekamp
Pfff Hezemans…leuke kerel hoor, maar geen insider.
BaltteriVottas
Hey Racingnews journalisten, waarom verwijderen jullie mijn reactie? Er stonden geen vieze woordjes in, niks ongepast, alleen wat kritiek in een sarcastisch jasje op degenen die jullie citeren voor 'nieuw nieuws' en dat diegenen (zoals in dit geval Hezemans) niks toevoegen maar alleen herhalen wat al gezegd is. Dat soort mensen zijn vervelend in vergaderingen op het werk, maar al helemaal in media. Jullie houden toch van vrije pers? Waarom dan je lezers censureren?
Leo
Boude uitspraak? In zoveel interviews was te lezen dat Ferrari, Hamilton (en Alonso) op zijn verlanglijstje stonden. Dus niet heel erg verrassend na alle perikelen als hij nog een laatste (meester?)zet doet. Hamilton zie ik zo snel geen kampiien worden (hoger eindigen dan Leclerc), maar dat moet Leclerc wel harder worden, ook tegen de mentale spelletjes kunnen. Maar ik denk dat Hamilton hoopt op het verzamelen van extra Grand Prix zeges om zijn legacy veilig te stellen richting de aanstormende Verstappen. Want ook al zit Verstappen 'pas' op 58 zegrs en lijkt 2025 nog alle kanten op te kunnen, dat Verstappen dit jaar de 70 GP overwinningen aantikt lijkt realistisch. In theorie kan dat zelfs nog met zijn 26 jaar (30 sep a.s. 27 jaar).