Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hoe de hypersoft een blok aan het been was in Singapore

De top zes was zoals gebruikelijk onverslaanbaar, maar daarachter volgde een interessant trio in Singapore. Fernando Alonso, Carlos Sainz en Charles Leclerc finishten respectievelijk als zevende, achtste en negende. Waar ze op zaterdag nog baalden van een teleurstellend kwalificatieresultaat, daar kwamen ze op zondag weg als spekkopers.

Alonso had het van tevoren al voorspeld en de Spanjaard klonk dan ook bijzonder blij over de boardradio toen hij na Q2 te horen kreeg eruit te liggen. “Perfect!”, sprak de man die na dit seizoen de koningsklasse van de autosport vaarwel zegt. Men vroeg zich af of het een vernieuwd stukje sarcasme of ironie was, maar Alonso meende het oprecht.

De McLaren-coureur was zodoende niet gebonden aan het rubber wat hij in het tweede kwalificatiesegment had gebruikt – wat voor iedereen overigens de hypersoft was. Hij mocht, zoals gebruikelijk voor coureurs die zich buiten de top tien kwalificeren, aantreden op een band naar keuze. Zelf koos hij voor de ultrasoft, iets wat bijvoorbeeld Sainz (twaalfde) en Leclerc (dertiende) ook deden.

Het trio kon erg lang doorrijden in haar eerste stint. Alonso en Leclerc kwamen pas in ronde 38 binnen voor hun enige onderhoud, Sainz had een rondje eerder de pits bezocht. Waar Alonso, Sainz en Leclerc alle ruimte hadden om snelle rondetijden te rijden en een gat op te bouwen, daar zakten de mannen die zich ín de top tien hadden gekwalificeerd juist weg.

Sergio Pérez (zevende) en Romain Grosjean (achtste) moesten nu eenmaal vroeg naar binnen, omdat de hypersofts het niet lang volhielden op de Singaporese stratenbaan. Beiden stonden voor rondje achttien al bij de pitcrew om een nieuw setje rubber op te halen. Zowel Pérez als Grosjean kwam in het verkeer terecht, wat resulteerde in enkele seconden per ronde oponthoud. Pérez liet zich helemaal gekmaken door Sirotkin, een rijder waarmee Grosjean later eveneens in de slag raakte.

Alonso, Sainz en Leclerc konden simpel doorrijden en hadden ten tijde van hun pitstop een dusdanig gat opgebouwd dat ze Pérez en Grosjean (die tot overmaat van ramp beiden nog een straf opliepen, maar toen was het kwaad al geschied) voor bleven. Slechts Nico Hülkenberg wist de meubelen enigszins te redden. De Duitser startte vanaf P10 en reed dus ook op hypersofts, maar had het geluk niet al teveel gehinderd te worden door het verkeer.

Bovendien zag Hülkenberg in de slotfase Stoffel Vandoorne en Marcus Ericsson, die bizar lange stints reden (43 en 44 ronden op een setje ultrasofts) voor zijn neus verdwijnen. Had met name de McLaren-coureur zich iets beter gekwalificeerd, was Hülkenberg het laatste puntje waarschijnlijk alsnog verloren.

De bandenkeuze van Pirelli kwam de top van de middenmoot in Singapore zodoende duur te staan. De hypersofts gingen er té snel aan en daardoor was het pompen en verzuipen voor Pérez en Grosjean. Wat Esteban Ocon, die er al na drie bochten uit lag, had kunnen bewerkstelligen blijft natuurlijk gissen. Feit is dat zijn drie medestanders (Pérez, Grosjean en Hülkenberg) in een dusdanig lastig parket kwam dat het hun race dramatisch beïnvloedde.

Breaking Verstappen verwacht geen wonderen in thuisrace Red Bull