Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali vr 12 nov
Sprint za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
usa Verenigde Staten
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hoe de hypersoft een blok aan het been was in Singapore

De top zes was zoals gebruikelijk onverslaanbaar, maar daarachter volgde een interessant trio in Singapore. Fernando Alonso, Carlos Sainz en Charles Leclerc finishten respectievelijk als zevende, achtste en negende. Waar ze op zaterdag nog baalden van een teleurstellend kwalificatieresultaat, daar kwamen ze op zondag weg als spekkopers.

Alonso had het van tevoren al voorspeld en de Spanjaard klonk dan ook bijzonder blij over de boardradio toen hij na Q2 te horen kreeg eruit te liggen. “Perfect!”, sprak de man die na dit seizoen de koningsklasse van de autosport vaarwel zegt. Men vroeg zich af of het een vernieuwd stukje sarcasme of ironie was, maar Alonso meende het oprecht.

De McLaren-coureur was zodoende niet gebonden aan het rubber wat hij in het tweede kwalificatiesegment had gebruikt – wat voor iedereen overigens de hypersoft was. Hij mocht, zoals gebruikelijk voor coureurs die zich buiten de top tien kwalificeren, aantreden op een band naar keuze. Zelf koos hij voor de ultrasoft, iets wat bijvoorbeeld Sainz (twaalfde) en Leclerc (dertiende) ook deden.

Het trio kon erg lang doorrijden in haar eerste stint. Alonso en Leclerc kwamen pas in ronde 38 binnen voor hun enige onderhoud, Sainz had een rondje eerder de pits bezocht. Waar Alonso, Sainz en Leclerc alle ruimte hadden om snelle rondetijden te rijden en een gat op te bouwen, daar zakten de mannen die zich ín de top tien hadden gekwalificeerd juist weg.

Sergio Pérez (zevende) en Romain Grosjean (achtste) moesten nu eenmaal vroeg naar binnen, omdat de hypersofts het niet lang volhielden op de Singaporese stratenbaan. Beiden stonden voor rondje achttien al bij de pitcrew om een nieuw setje rubber op te halen. Zowel Pérez als Grosjean kwam in het verkeer terecht, wat resulteerde in enkele seconden per ronde oponthoud. Pérez liet zich helemaal gekmaken door Sirotkin, een rijder waarmee Grosjean later eveneens in de slag raakte.

Alonso, Sainz en Leclerc konden simpel doorrijden en hadden ten tijde van hun pitstop een dusdanig gat opgebouwd dat ze Pérez en Grosjean (die tot overmaat van ramp beiden nog een straf opliepen, maar toen was het kwaad al geschied) voor bleven. Slechts Nico Hülkenberg wist de meubelen enigszins te redden. De Duitser startte vanaf P10 en reed dus ook op hypersofts, maar had het geluk niet al teveel gehinderd te worden door het verkeer.

Bovendien zag Hülkenberg in de slotfase Stoffel Vandoorne en Marcus Ericsson, die bizar lange stints reden (43 en 44 ronden op een setje ultrasofts) voor zijn neus verdwijnen. Had met name de McLaren-coureur zich iets beter gekwalificeerd, was Hülkenberg het laatste puntje waarschijnlijk alsnog verloren.

De bandenkeuze van Pirelli kwam de top van de middenmoot in Singapore zodoende duur te staan. De hypersofts gingen er té snel aan en daardoor was het pompen en verzuipen voor Pérez en Grosjean. Wat Esteban Ocon, die er al na drie bochten uit lag, had kunnen bewerkstelligen blijft natuurlijk gissen. Feit is dat zijn drie medestanders (Pérez, Grosjean en Hülkenberg) in een dusdanig lastig parket kwam dat het hun race dramatisch beïnvloedde.

x
Breaking Horner heeft goed nieuws voor Verstappen