Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de hypersoft een blok aan het been was in Singapore

De top zes was zoals gebruikelijk onverslaanbaar, maar daarachter volgde een interessant trio in Singapore. Fernando Alonso, Carlos Sainz en Charles Leclerc finishten respectievelijk als zevende, achtste en negende. Waar ze op zaterdag nog baalden van een teleurstellend kwalificatieresultaat, daar kwamen ze op zondag weg als spekkopers.

Alonso had het van tevoren al voorspeld en de Spanjaard klonk dan ook bijzonder blij over de boardradio toen hij na Q2 te horen kreeg eruit te liggen. “Perfect!”, sprak de man die na dit seizoen de koningsklasse van de autosport vaarwel zegt. Men vroeg zich af of het een vernieuwd stukje sarcasme of ironie was, maar Alonso meende het oprecht.

De McLaren-coureur was zodoende niet gebonden aan het rubber wat hij in het tweede kwalificatiesegment had gebruikt – wat voor iedereen overigens de hypersoft was. Hij mocht, zoals gebruikelijk voor coureurs die zich buiten de top tien kwalificeren, aantreden op een band naar keuze. Zelf koos hij voor de ultrasoft, iets wat bijvoorbeeld Sainz (twaalfde) en Leclerc (dertiende) ook deden. Het trio kon erg lang doorrijden in haar eerste stint. Alonso en Leclerc kwamen pas in ronde 38 binnen voor hun enige onderhoud, Sainz had een rondje eerder de pits bezocht. Waar Alonso, Sainz en Leclerc alle ruimte hadden om snelle rondetijden te rijden en een gat op te bouwen, daar zakten de mannen die zich ín de top tien hadden gekwalificeerd juist weg. Sergio Pérez (zevende) en Romain Grosjean (achtste) moesten nu eenmaal vroeg naar binnen, omdat de hypersofts het niet lang volhielden op de Singaporese stratenbaan. Beiden stonden voor rondje achttien al bij de pitcrew om een nieuw setje rubber op te halen. Zowel Pérez als Grosjean kwam in het verkeer terecht, wat resulteerde in enkele seconden per ronde oponthoud. Pérez liet zich helemaal gekmaken door Sirotkin, een rijder waarmee Grosjean later eveneens in de slag raakte. Alonso, Sainz en Leclerc konden simpel doorrijden en hadden ten tijde van hun pitstop een dusdanig gat opgebouwd dat ze Pérez en Grosjean (die tot overmaat van ramp beiden nog een straf opliepen, maar toen was het kwaad al geschied) voor bleven. Slechts Nico Hülkenberg wist de meubelen enigszins te redden. De Duitser startte vanaf P10 en reed dus ook op hypersofts, maar had het geluk niet al teveel gehinderd te worden door het verkeer. Bovendien zag Hülkenberg in de slotfase Stoffel Vandoorne en Marcus Ericsson, die bizar lange stints reden (43 en 44 ronden op een setje ultrasofts) voor zijn neus verdwijnen. Had met name de McLaren-coureur zich iets beter gekwalificeerd, was Hülkenberg het laatste puntje waarschijnlijk alsnog verloren. De bandenkeuze van Pirelli kwam de top van de middenmoot in Singapore zodoende duur te staan. De hypersofts gingen er té snel aan en daardoor was het pompen en verzuipen voor Pérez en Grosjean. Wat Esteban Ocon, die er al na drie bochten uit lag, had kunnen bewerkstelligen blijft natuurlijk gissen. Feit is dat zijn drie medestanders (Pérez, Grosjean en Hülkenberg) in een dusdanig lastig parket kwam dat het hun race dramatisch beïnvloedde.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden