De Formule 1 besloot, met het oog op de financiële gevolgen van de coronapandemie, de regels voor het 2021-seizoen bijna gelijk te houden aan die van het seizoen ervoor. Voor veel teams betekende dit dus een doorontwikkeling van hun huidige bolide, maar het team van McLaren zat met een ander probleem. De Engelse renstal was het enige team dat veranderde van motorleverancier en liep daardoor tegen een aantal problemen aan. Teams mochten in 2021 maar een paar dingen aanpassen en kregen daar zogenoemde 'tokens' voor. McLaren moest al die 'penningen' uitgeven aan het installeren van de nieuwe motor, waardoor de rest van de wagen hetzelfde moest blijven. "We hebben altijd gezegd dat we het een beetje jammer vonden dat we onze tokens uit moesten geven aan de motorinstallatie", zegt James Key, technisch directeur bij het Britse team. "Er moesten veel onderdelen veranderd worden, maar de bedoeling van de regels was dat onderdelen gelijk bleven. Dus je kunt het natuurlijk een beetje begrijpen, maar we hebben er niet te lang bij stilgestaan."
Mercedes-motor in auto ontworpen voor Renault-motor
Toch heeft het team uit Woking niet heel veel last gehad van de nieuwe reglementen, ze waren immers al langer bekend. "We hebben de onderdelen naar voren gehaald om te proberen een aantal van die problemen op te lossen, dus we hebben in 2020 extra werk verricht om te compenseren voor het feit dat we het jaar erop geen tokens hadden om uit te geven", legt Key uit. De engineer van McLaren denkt wel dat hij wat dingen op de auto anders had gedaan, had de FIA dat wel toegelaten. "We hebben ons veel bezig gehouden met het installeren van de nieuwe motor, maar ik denk dat er dingen zijn die we anders zouden hebben gedaan (als het team zich daar niet mee bezig hoefde te houden, red.)." In 2020 reed de Engelse renstal met een Renault-motor rond en het jaar erop stapte het team over naar motoren van Mercedes-makelij. Key onthult waarom dat problemen opleverde voor McLaren. "We moesten natuurlijk een Mercedes-motor installeren in een auto die ontworpen was voor een Renault-motor. Dat is wat de FIA wilde zien. Dus normaal zou je dat niet gedaan hebben; je zou hem in een auto stoppen die ontworpen is voor een Mercedes, dus we hebben wat compromissen moeten maken."
McLaren haalde updates naar voren
De technisch directeur is echter niet van mening dat zijn team veel nadeel gehad heeft van de 2021 regels, maar soms wel op wat hij graag zou hebben veranderd aan de auto, als de FIA het zou hebben toegelaten. "In en rond de voorwielophanging, misschien ook wat aan de achterkant op mechanisch gebied. Maar ik denk niet dat het ons enorm benadeeld heeft, want de concepten die we in de auto van 2021 wilden, hebben we uiteindelijk in 2020 toegepast", geeft de McLaren-man toe.
Meest gelezen