Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Stiermarken
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Hoe de 'vrees' voor Verstappen in Spanje Mercedes de overwinning bezorgde

Max Verstappen dolf op het Circuit de Barcelona-Catalunya het onderspit tegen Mercedes. Het waren de strategen van Mercedes die uiteindelijk de doorslag gaven. Trackside Engineering Director Andrew Shovlin vertelt het gedachteproces vanuit het oogpunt van het winnende team. De renstal geeft toe dat de overwinning voortkwam uit de angst dat Verstappen een strategische meesterzet zou proberen, eentje die Mercedes uiteindelijk zelf toepaste.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De Grand Prix van Spanje was een prooi voor Mercedes, dat net als in Bahrein strategisch Max Verstappen en Red Bull te snel af was. Weliswaar lag de Nederlander net als in de Golfstaat aan de leiding, een goed getimede en goed gekozen pitstop gaf de doorslag. In Bahrein was het de undercut, in Spanje een extra pitstop. Bij Mercedes legt men uit hoe de tweede pitstop tot stand kwam. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij de kampioenen, verheldert in gesprek met onder meer RacingNews365 de zaak.

Verstappen gaf de leiding, die hij bij de start had veroverd, in de openingsfase van de race bijna weg, toen hij onverwachts een pitstop maakte en de Red Bull-pitcrew er langer dan normaal over deed om hem van kersvers rubber te voorzien. Na 4,2 seconden kon hij weer weg rijden en Mercedes stond volgens Shovlin klaar om te reageren om zo de leiding van de Nederlander hopelijk af te snoepen.

"We stonden klaar en onze pitcrew stond klaar. We hielden het gat tussen Lewis en Max natuurlijk nauwlettend in de gaten, maar omdat Verstappen op vers rubber reed werd het gat snel kleiner, dus kozen we er uiteindelijk niet voor. We zouden namelijk gewoon weer achter Max zijn gekomen en dan zouden we een herhaling van de eerste stint hebben gekregen", zo doelt hij op Hamilton, die toen muurvast zat achter zijn Red Bull-concurrent.

Mercedes schakelde meteen verder en besloot de eerste stint van Hamilton te verlengen. Waarom? 'Shov' legt uit: "Als je de positie niet kan veroveren door een pitstop te maken, dan ga je namelijk kijken of je de strategie van jouw coureur af kan laten wijken van de strategie van de concurrent. Het lukte om vijf ronden verschil te krijgen in de 'versheid' van de banden van Hamilton ten opzichte van Max.'"

En zo reed Hamilton na zijn pitstop op vijf ronden versere banden het gat naar Verstappen snel dicht. Toen zat hij opnieuw achter de Nederlander, maar inhalen lukte hem niet. In ronde 42 besloot Mercedes dan ook naar binnen te duiken om een andere strategie toe te passen. Ze hadden toch niets te verliezen, want ze reden al tweede en derde. Toch vreesden ze voor Verstappen, geeft Shovlin toe.

"Toen we de knoop doorhakten om een tweede pitstop te maken, kwam dat eigenlijk ook een beetje doordat we bezorgd waren dat Verstappen eerder dan wij hetzelfde zou proberen. Toen we in aanloop naar de race de mate van bandenslijtage en de feedback van onze coureurs hoorden, dachten we dat het wat vergezocht was om een tweestopper uit te voeren. Op het moment van de tweede pitstop dachten we echter niet meer dat het de beste strategie was."

Mogelijk was die tweede pitstop van Hamilton er overigens nooit geweest als Verstappen niet zo brutaal de leiding had gepakt, vertelt de Brit als hem wordt gevraagd wat er was gebeurd als Hamilton na de eerste bocht nog aan de leiding was gegaan. "Dan hadden we een eenstopper geprobeerd", concludeert hij. "Want we gingen met die gedachte de race in. Alle teams dachten dat volgens mij, want op zaterdag gebruikte vrijwel iedereen haar medium banden en tijdens de safety car koos niemand vooraan het veld voor een vroege pitstop. We keken dus al die tijd naar een eenstopper."

Tijdens een race kan er echter van alles veranderen. Shovlin vertelt hoe uiteindelijk wordt bepaald welke strategie de beste kansen geeft op de overwinning. "Of het mogelijk was om een éénstopper te doen, hing af van de slijtage tijdens de race en die was vrij hoog. Daardoor werd een tweestopper logischer. Zeker na de eerste pitstop, toen we de banden en het overgebleven rubber konden analyseren. Toch dachten we nog steeds dat het een eenstopper werd. Achteraf gezien, en dat geldt denk ik voor alle teams, hadden we ons voorafgaand aan de race veel beter in kunnen stellen op een tweestopper"

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Spanje 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Portugal, direct vanuit Spanje.

10 reacties

    x