Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe een Nederlands automerk vol bravoure op het Formule 1-toneel verscheen

Vandaag de dag precies dertien jaar geleden, op 5 februari 2007, was het een bijzondere dag voor Nederlandse Formule 1-fans. Die dag vond namelijk de presentatie van een kersvers Nederlands Formule 1-team plaats: Spyker F1.

In september 2006 werd duidelijk dat het Midland F1 Racing-team was verkocht aan Spyker Cars, een Nederlandse autofabrikant, die 106 miljoen dollar neertelde voor het Britse team. De laatste drie races van het seizoen werden de Formule 1-bolides van het team, bestuurd door de Nederlander Christijan Albers en Portugees Tiago Monteiro in het oranje gehuld. Met de Nederlandse vlag voor de naam kwam het team in 2007 terug als Spyker F1, vernoemd naar de autofabrikant. Albers bleef aan boord, Monteiro werd vervangen door Adrian Sutil, Giedo van der Garde werd een van de testcoureurs en ook de auto was nog steeds in het oranje gehuld, zij het met zwart als secundaire kleur. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Een heel gelukkig huwelijk tussen Spyker en de Formule 1 werd het echter niet. De hoogtepunten in 2007 waren spaarzaam. Net zoals Midland in 2006 steevast rondreed in de achterhoede, zo was ook Spyker vaker wel dan niet in de achterste regionen van het Formule 1-veld te vinden. De beste prestaties van Albers namens Spyker waren twee veertiende plaatsen, alvorens hij na negen Grands Prix aan de kant werd geschoven, omdat zijn sponsorgeld op was. Markus Winkelhock nam in eerste instantie zijn plaats in voor de Grand Prix van Europa. Het zou zijn eerste en enige Formule 1-race worden, die hij waarschijnlijk nooit meer zal vergeten. De Duitser reed achteraan het veld tijdens de opwarmronde, en reed vervolgens in droge omstandigheden als enige naar binnen voor een setje regenbanden. Het bleek een geweldige call, want enkele luttele seconden na de start begon het te hozen en moest de rest van de coureurs ook naar binnen om regenrubber. Winkelhock reed plots, in zijn eerste Formule 1-race, in een Spyker-bolide aan de kop van het veld en had tientallen seconden voorsprong op de nummer twee. Een safety car gooide echter roet in zijn eten, waarna hij niet veel later zijn bolide moest parkeren vanwege technische problemen. Sakon Yamamoto verving Winkelhock voor de rest van het seizoen, waarin Spyker uiteindelijk één schamel puntje scoorde. Tijdens de Japanse GP reed Sutil in de regen naar een achtste plaats en kreeg hij één WK-punt toegewezen. Het zou uiteindelijk het enige punt zijn dat Spyker ooit scoorde in de Formule 1. Het team werd namelijk verkocht, nadat het moederbedrijf te maken kreeg met financiële tegenvallers. Een consortium onder leiding van de Indiase zakenman Vijay Mallya en de Nederlander Michael Mol, op dat moment tevens bestuurslid van Spyker, kocht het team op, waarna het in 2008 verder ging als Force India, dat we vandaag de dag kennen als Racing Point en vanaf 2021 het fabrieksteam van Aston Martin zal worden. Zo kwam het avontuur van Spyker F1 na zeventien Grands Prix en één WK-punt ten einde. In het kampioenschap voor de constructeurs werd het laatste, maar toch werd het niet als elfde, maar tiende geclassificeerd, omdat McLaren-Mercedes werd gediskwalificeerd vanwege de 'Spygate'.

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap