Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Hamilton er na een dramatische race altijd weer bovenop komt

Mercedes en dramatische raceweekenden, het komt bijna ieder seizoen wel minimaal één keer voor. Het aparte is echter dat de Zilverpijlen de daaropvolgende Grand Prix vaak sterker uit de bus komen. Maar hoe zit dat nou precies?

'Gelukkig' voor Mercedes lijkt het eerste dramatisch verlopen raceweekend van 2021 al achter de rug te zijn. De Grand Prix van Monaco verliep op z'n zachtst gezegd niet echt lekker voor het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. De regerend wereldkampioen kwam niet verder dan een zevende plaats in zowel de kwalificatie als de race en zijn teamgenoot viel zondag, rijdend op P2, uit omdat één van zijn banden niet los wilde komen tijdens zijn pitstop. Tot overmaat van ramp won Max Verstappen de race waardoor hij en Red Bull de koppositie in beide WK-klassementen overnamen. Reden genoeg dus om het GP-weekend in Monaco te bestempelen als een drama. Kijkend naar het verleden zou dat kunnen betekenen dat de aanstaande Grand Prix van Azerbeidzjan dus weer helemaal in het voordeel van de Mercedessen zou moeten verlopen. Even terug in de tijd naar 2019. Mercedes viert z'n 125e verjaardag in de autosport met een speciale livery en crewaankleding tijdens de Grand Prix van Duitsland. Op het kletsnatte circuit van Hockenheim ging echter bijna alles mis wat er mis kon gaan. Hamilton boorde tijdens de race z'n neus in de muur, miste de pitstraat, kreeg een tijdstraf en finishte uiteindelijk als elfde. Bottas daarentegen kon lang mee, maar was op het eind de natte baan ook niet meer de baas en schoof eraf waarna hij uitviel. Dit alles overigens onder toeziend oog van de Netflix-camera's die alle actie (en drama) filmden voor hun serie Drive to Survive. De daaropvolgende Grand Prix van Hongarije waren de rollen weer helemaal omgedraaid. Hamilton jaagde Verstappen op en pakte uiteindelijk overtuigend de overwinning ten koste van de Nederlander. Bottas kwam niet verder dan P8, maar duidelijk was wel dat Mercedes er weer bovenop kwam. Tekst loopt door onder de afbeelding.

Een jaar later in Rusland ging het ook niet echt top. Hamilton werd bestraft omdat hij tot twee keer toe op de verkeerde plek een proefstart maakte. Een fout die je niet echt van een meervoudig wereldkampioen mag verwachten. Ondanks dat werd hij toch nog derde en won Bottas de race, maar helemaal vlekkeloos verliep dat weekend niet. Bij de volgende race op de Nurburgring was het voor Hamilton echter weer business as usual . De Brit pakte overtuigend de zege en breidde daarmee zijn voorsprong in het WK weer wat uit. Bottas viel weliswaar uit door een mechanisch probleem, maar Mercedes had maar wel weer laten zien dat ze van hun menselijke fouten geleerd hadden. Dat is volgens Chief Strategist James Vowles ook precies de crux van dit verhaal. In een debrief-video van de Grand Prix van Monaco gaat hij in op het gegeven dat Mercedes bijna ieder seizoen wel minimaal één slecht Grand Prix-weekend heeft. "Ik denk dat je wel kunt stellen dat er één race per seizoen dramatisch verloopt. Maar voor mij geeft dat alleen maar aan dat we een team zijn dat om het WK knokt en dat we echt op de limiet rijden", aldus Vowles, die meteen opmerkt dat dat een goede zaak is. "Als je dat doet, maak je ook fouten. Wat telt zijn niet de fouten die je maakt, maar de manier waarop je erop reageert en de onderlinge binding van het team na zoiets."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'