Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Hoe het nieuwe budgetplafond de Formule 1 op kan schudden

In dit derde artikel over de grote veranderingen in de Formule 1 in 2022 schijnen we een licht op het budgetplafond. Dit werd in 2021 al ingevoerd, maar vooral dit jaar moet dat voelbaar worden.

Alonso Hamilton Hungary 2021
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

Het 2022-seizoen is het begin van een nieuw ‘tijdperk’ van de Formule 1. We zien dit jaar misschien wel de grootste veranderingen die we de laatste dertig jaar hebben gezien. Het zijn de eerste grote regelwijzigingen onder de nieuwe eigenaren van de sport, Liberty Media.

F1 heeft nauw samengewerkt met de FIA om ervoor te zorgen dat de nieuwe auto’s niet alleen zorgen voor een betere ‘show’ – oftewel closer racen en meer inhalen – maar ook moeten de nieuwe wagens goedkoper te ontwikkelen, bouwen en racen zijn, zodat de verschillen tussen de tien teams kleiner worden.

In deze contentserie voorafgaand aan de eerste testdagen in Barcelona, die op 23 februari van start gaan, schijnt Dieter Rencken zijn licht op de gedachten achter de grootste regelwijzigingen. In dit artikel legt hij alles uit over de veranderingen aan het budgetplafond.


Al voordat Liberty Media in 2017 de Formule 1-rechten overnam van Bernie Ecclestone werd er gesproken over een eventueel budgetplafond. In 2021 is het budgetplafond uiteindelijk geïntroduceerd en dus is het design van de 2022-bolides in feite beïnvloed door de regels. Het plafond zorgt ervoor dat er minder geld over de balk kan worden gesmeten door de grote teams, alleen maar om de auto nóg wat sneller te maken. In het bijzonder is het budgetplafond op de volgende drie gebieden gericht: op de ontwikkeling van de auto, op het produceren van onderdelen en op de manier waarop er met de races en het testen om wordt gegaan.

Eindelijk een eerlijk financieel raamwerk

In aanloop naar het 2022-seizoen verwelkomde McLaren-CEO Zak Brown het budgetplafond. “Nu we in 2022 niet meer dan 140 miljoen dollar uit kunnen geven en in 2023 niet meer dan 135 miljoen, heeft de sport eindelijk een eerlijk financieel framework waarin het onvermijdelijke voordeel van de teams die veel geld spenderen wordt verkleind."

Er zijn echter ook wat dingen die niet onder het budgetplafond vallen. Motoren, marketing/hospitality, reizen en het gebruik van oude wagens en showauto’s. Ook het salaris van de coureurs wordt niet meegerekend onder het budgetplafond, waardoor grote teams op dat gebied ook voordelen kunnen behalen.

Bovendien hoeven de drie hoogste salarissen van teampersoneel ook niet meegerekend te worden, dus grote ontwerpers of strategen kunnen nog steeds een groot verschil maken. De meeste oneerlijkheden worden door het budgetplafond grotendeels opgelost, maar de voordelen die de grote teams op operationeel gebied en qua faciliteiten hebben opgebouwd, zullen hen de komende drie jaar nog momentum geven, zo verwachten de teambazen van AlphaTauri en Haas, Franz Tost en Guenther Steiner.

			© Red Bull Content Pool / Getty Images
	© Red Bull Content Pool / Getty Images

Topteams gooiden kont tegen de krib

Gezien de grote verschillen tussen de voormalige en de nieuwe budgets van de grote teams - soms werden de budgets wel gehalveerd - vonden zij het lastig om er mee om te gaan. Mattia Binotto van Ferrari legt uit: “Met de financiële regels hebben we sommige ontwikkelingen stop moeten zetten en delen van onze organisatie moeten schrappen. Als je je aan een budgetplafond moet houden, dan moet je jezelf limiteren”, aldus de Italiaan, die toegaf dat men daarom al in april van het vorige jaar de aerodynamische ontwikkeling van de toenmalige wagen stopte.

Aan de andere kant van het spectrum gelooft Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur dat 'het budgetplafond de mindset van de Formule 1 heeft veranderd en het de sport gedwongen in de modus ‘efficiëntie’ heeft gezet': "We hebben nu een eindig budget en moeten daar zo goed mogelijk gebruik van maken. Het is terug naar de realiteit. Je moet nu met veel meer dingen rekening houden dan voorheen: wat zal de impact zijn qua rondetijd van ontwikkelingen; welke problemen kunnen er ontstaan?”

Alhoewel Tost er vertrouwen in heeft dat zijn team geen hinder zal ondervinden van het budgetplafond, aangezien het team het de laatste jaren met een vergelijkbaar budget heeft moeten doen, is er nog een onbekende factor: schade van crashes. Die zouden er voor kunnen zorgen dat een team nog minder kan ontwikkelen.

Schadepotje Formule 1-teams noodzakelijk geworden

“Het enige wat ons zou kunnen hinderen zijn grote ongelukken – dure ongelukken – maar we hebben daar wat geld voor opzij gezet”, vertelt de Oostenrijker. Teams die op het randje van de budgetlimiet opereren, kunnen wel eens voor lastige keuzes komen te staan als er iets onverwachts gebeurt. Het zou de ontwikkeling van de auto voor 2023 kunnen beïnvloeden. ‘

Kapitaaluitgaven worden onder het nieuwe budgetplafond ook beperkt, zodat rijkere teams niet voortdurend hun faciliteiten kunnen verbeteren. Daardoor wordt het gat tussen de rijkere en ‘armere’ teams ook minder groot.

De financiële Formule 1-reglementen schrijven voor dat alle teams hun volledige financiële rapport over een jaar inleveren op uiterlijk 31 maart van het daaropvolgende jaar. De FIA mag ook op elk moment de boeken van teams bekijken.

Ingewikkelde boekhouding

Kosten die worden gemaakt door iets te kopen van een andere leverancier of een ander team, worden eveneens onder de loep gelegd om ervoor te zorgen dat deze ook voor de kloppende bedragen in de boeken terecht komen en teams niet kunnen profiteren van hun partners of klantenteams. Red Bull zou dus niet voor een euro per stuk versnellingsbakken kunnen leveren aan AlphaTauri.

De lakmoestest zal echter zijn hoe de straffen er uit komen te zien als de financiële regels worden overtreden door een team. De straffen variëren van reprimandes tot geldboetes, tijdstraffen, schorsingen en zelfs de mogelijkheid om uit het kampioenschap te worden geschrapt.

In tegenstelling tot overtredingen van de sportieve en technische reglementen zijn er geen vaste straffen voor bepaalde overtredingen. Straffen worden bepaald door een commissie, zodat teams niet opzettelijk de regels overtreden om tijdwinst te boeken omdat het team de straf die daarvoor staat het waard vindt. Op dat vlak kunnen dus geen slimme spelletjes worden gespeeld.

Deze regels maken het dus mogelijk dat we de komende jaren grote verrassingen gaan zien qua rangorde in de Formule 1. De normale topteams moeten hun budget terugschroeven, terwijl het voor de rest eigenlijk business as usual is. En ook al blijven de historische topteams vooraan staan, het gat met de rest van het veld wordt waarschijnlijk aanzienlijk kleiner. Als bonus betekent het budgetplafond dat een aantal teams dat vroeger vaak in gevaar verkeerde nu terecht zijn gekomen in een situatie waar ze winst kunnen maken.

What’s not to like?

Ook interessant:

Formule 1-2022: Tien dingen die jij moet weten over de nieuwe auto's

De Formule 1-bolides zullen er door nieuwe technische reglementen volgend jaar heel anders uit gaan zien. RacingNews365 zet de belangrijkste veranderingen aan de toekomstige F1-auto's voor jou op een rijtje.

5 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona