Naast adviseur voor het Red Bull Formule 1-team is Helmut Marko vooral bekend als de harde maar eerlijke leider van de junioren onder het Oostenrijkse team. De man uit Graz heeft meerdere wereldkampioen en toptalenten gespot en naar de koningsklasse gebracht, waaronder Sebastian Vettel en Max Verstappen. Hoe doet hij dat? Waar vindt de voormalig coureur de absolute topcoureurs al zo vroeg in hun carrière? "Ten eerste kijk ik naar alle juniorenraces die er zijn en gaan we ook naar de kartraces", zo luidt zijn eerste antwoord in de Inside Line F1 Podcast . "Maar het echte verschil wordt gemaakt als ik een persoonlijk gesprek aanga met de coureur." "Dit duurt ongeveer twintig tot dertig minuten, maar alleen bij Max was dat anders. Met hem praatte ik meer dan anderhalf uur. Uiteindelijk is dit gesprek het belangrijkste ding (in het kiezen van een juniorcoureur voor Red Bull, red.)."
Hoe Marko de coureurs analyseert
Marko legt ook uit hoe de coureurs opvallen bij het Red Bull-juniorenteam en dan vooral in de ogen van de 80-jarige voormalig coureur. "Als er drie coureurs tegelijkertijd een bocht ingaan, dan komt er maar eentje als eerste eruit. Dat is de coureur met een bepaald instinct bovenop de snelheid. Tegenwoordig is er voor de coureurs ook een nadeel." "Vroeger, in mijn tijd, riepen we van alles na een crash. Het gaspedaal bleef hangen, de band viel eraf of wat dan ook. Tegenwoordig zie je alles op de data terug. Je ziet of ze het lastig hebben in een bocht of dat soort dingen. Je moet 110% rijden en dat zit in de persoonlijkheid van de coureur. In de jongere jaren ontwikkelt dat echter nog niet zoals we soms hopen. Toch zijn snelheid, de aanpak en het instinct de belangrijke factoren."
Hoeveel krijgt een Red Bull-junior?
Dat Red Bull graag jonge coureurs sponsort moge duidelijk zijn. Alleen al in de Formule 2 rijdt er een flinke lading junioren van het Oostenrijkse team rond, wat ongetwijfeld een flinke zak geld kost. Gevraagd naar hoeveel ze een coureur geven in de lagere raceklassen, legt Marko uit: "Ik kan je niet een exact bedrag geven." "Maar bij competitieve coureurs betalen we op tijd. Onze arbeidsvoorwaarden zijn heel goed. Gemiddeld betalen we ongeveer 50% van de kosten van de coureur, of we moeten een andere afspraak hebben gemaakt. Meestal gaat het echter zo." "We hebben dus aantrekkelijke voorwaarden, maar ook andere systemen. Stel dat een coureur veel persoonlijke sponsoren heeft, dan kunnen we hem meer ruimte geven en wat minder betalen. Er is heel veel mogelijk. Als een coureur net wat minder succesvol is, dan krijg je misschien de 50% niet, maar uiteindelijk ligt het allemaal aan de performance", zo sluit Marko af.
Meest gelezen