Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2020

Hoe Stroll senior honderden miljoenen pompte in de carrière van zijn zoon

Met veel bombarie kwam Lance Stroll in 2017 de Formule 1 in. Weinig mensen vonden dat hij een stoeltje in de Formule 1 verdiende, zeker aangezien zijn steenrijke vader de weg voor hem had vrijgemaakt door zijn portemonnee meermaals te trekken. Heeft de Canadees inmiddels wel zijn stoeltje verdiend?

Stroll podium monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Racing Point

Lance Stroll is inmiddels een relatief ervaren coureur. Op 21-jarige leeftijd, volgende maand wordt hij 22, heeft hij in totaal al 71 Formule 1-Grands Prix afgewerkt. Hij wist in totaal 124 WK-punten te scoren en twee podiumplaatsen te veroveren. Dat hij al op 18-jarige leeftijd zijn Formule 1-racecdebuut mocht maken bij Williams, had hij voornamelijk te danken aan zijn vader, Lawrence Stroll.

Want die Canadese zakenman heeft een geschat gemogen van ruim tweeënhalf miljard dollar. Stroll senior verdiende zijn fortuin door in de mode-industrie te investeren, maar tegelijkertijd schuilde in hem ook altijd al een fanatieke racefan. Hij heeft een wagenpark waar je u tegen zegt, met talloze Ferrari's en andere prachtbolides. Hij besloot er dan ook alles aan te doen om zoon Lance naar de Formule 1 te helpen.

Toch was ook het natuurlijk talent tot op zekere hoogte aanwezig bij Stroll. Weliswaar zat het niet in de genen, maar toen hij op tienjarige leeftijd ging karten, bleek hij helemaal niet slecht te zijn. Hij won in Noord-Amerika enkele belangrijke kartraces, waarna hij in 2010 op elfjarige leeftijd bij de Ferrari-junioracademie terecht kwam.

Enkele jaren later maakte de jonge Canadees zijn debuut in de single seaters in de Florida Winter Series, waar hij onder andere Max Verstappen tegenkwam. Hij werd achtste, terwijl Verstappen derde werd. Toch was dat het begin van een relatief succesvolle carrière in de juniorklassen. Hij verkaste naar Europa, waar hij zijn talent verder zou ontwikkelen.

Dat lukte bij Prema, het succesvolle juniorenteam, waar vader Lawrence flink in investeerde in ruil voor het stoeltje van zijn zoon. Op zijn beurt betaalde Stroll junior die investering terug door de Italiaanse Formule 4 en de Europese Formule 3 in respectievelijk 2015 en 2016 te winnen. Een stap naar de destijds GP3- of GP2-klasse leek onvermijdelijk, maar vader Lawrence besloot opnieuw de portemonnee te trekken.

Tekst gaat verder onder de tabel.

Juniorcarrière Lance Stroll

Jaar Klasse Positie
2014 Florida Winter Series 8e
2014 Italiaanse Formule 4 1e
2015 Europese Formule 3 5e
2015 Toyota Racing Series 1e
2016 Europese Formule 3 1e

Stroll kocht zich in bij Williams, waar hij naar verluidt ongeveer dertig miljoen dollar heeft neergelegd voor het verblijf van Lance. In aanloop naar het 2017-seizoen zorgde hij dat zijn zoon uitgebreid kon testen in een Formule 1-wagen van Williams uit 2014. Met een peperdure entourage maakte Lance Stroll zijn eerste Formule 1-meters tijdens meerdere uitgebreide privétests op meerdere Formule 1-circuits over de gehele wereld, betaald door Lawrence.

Naar verluidt heeft Stroll senior ruim zeventig miljoen dollar neergelegd om het gehele traject richting de Formule 1 en het stoeltje bij Williams te bekostigen. Hij was echter nog niet klaar, want ook in Racing Point investeerde hij uitgebreid. Volgend jaar gaat het team verder als fabrieksteam van Aston Martin, een van de recente investeringen die zijn vader heeft gemaakt. Aan het begin van het jaar tikte hij de kwakkelde Britse autofabrikant op de kop. Inmiddels is dat niet meer om zijn zoon te verzekeren van een stoeltje, maar doet hij zijn investeringen puur uit zakelijk oogpunt.

In de klassieke zin van het woord is Lance Stroll dus zeker een pay driver te noemen. Het is namelijk nog maar zeer de vraag of hij het zo ver had kunnen schoppen zonder de miljoenen van zijn vader, maar zijn huidige prestaties zijn gewoon prima. Ja, in de periode bij Williams wist hij geen geweldige indruk achter te laten, maar de prestaties van het welbekende Formule 1-team waren in die periode vaak niet om over naar huis te schrijven. Alleen in 2017 kon Stroll zo nu en dan wat potten breken, met een podium in Bakoe als beloning.

Ook bij Racing Point maakte hij in eerste instantie geen bovengemiddelde indruk. Daar werden de naweeën van de overname van de renstal (dat in de zomer van 2018 over werd genomen door vader Stroll na financiële problemen) nog gevoeld en kwam het team tot en met 2019 niet uit de verf. Nu hij in 2020 echter een fatsoenlijke bolide onder zijn kont heeft, laat hij steevast zien dat hij zijn plek in de Formule 1 inmiddels wel verdient.

Ook in de kwalificaties, waar hij vaak zwak voor de dag kwam, wordt hij langzaam maar zeker beter. Zijn racepace is daarnaast gewoon prima en momenteel is hij na de top-coureurs de nummer vier in het kampioenschap. Zijn eerste podium bij Racing Point heeft hij al gehaald en de kans is helemaal niet zo heel klein dat hij de komende jaren ook in het groen van Aston Martin zal schitteren.

Al met al is Stroll geen wereldcoureur zoals jongelingen Max Verstappen, Charles Leclerc en George Russell dat zijn, maar hij staat inmiddels wel zijn mannetje in de koningsklasse van de autosport. En dat is maar goed ook, want ook al was dat niet het geval geweest, dan hadden we dankzij de centen van zijn vader de komende jaren waarschijnlijk alsnog van hem kunnen genieten.

Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië