In het begin van het 2021-seizoen was het Mercedes dat het op Red Bull had gemunt. De achtervleugel van Red Bull boog op de rechte stukken naar achter, waardoor Max Verstappen en Sergio Perez hogere topsnelheden zouden halen. Na geklaag van Mercedes was het FIA dat dagen later de tests waarmee de flexibiliteit werd gemeten aanscherpte. Red Bull en enkele andere teams moesten daarom nieuwe achtervleugels ontwerpen, wat tijd en geld kostte. Andersom opende de Oostenrijkse renstal de aanval op Mercedes, dat op haar beurt een vermeende flexibele voorvleugel zou hebben. De FIA keek ook daar naar, maar uiteindelijk zorgden de opmerkingen van Red Bull niet voor veranderingen. In het najaar verlegde Red Bull haar focus naar de achtervleugel van Mercedes.
Mercedes 'deed hetzelfde als Red Bull'
Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko deed Mercedes namelijk precies hetzelfde als hetgeen waar Red Bull in het voorjaar op werd aangesproken en waarvoor het de achtervleugel aan moest passen. Op hoge snelheid, zo'n 260 kilometer per uur, zou de achtervleugel van Mercedes achterover hellen en zo voor meer topsnelheid zorgen. Red Bull ging echter niet in protest tegen de achtervleugel van Mercedes, omdat ze volgens Marko niet genoeg bewijs hadden, zo vertelde hij tijdens het Grand Prix-weekend in Brazilië. Maar hoe kon Mercedes hetzelfde doen terwijl de tests in het voorjaar juist werden verzwaard? Dat hebben we hier uitgelegd.
FIA onderzocht achtervleugels
Terwijl Mercedes geen flauw idee zei te hebben waar Red Bull het over had, voerde Qatar naar aanleiding van al het rumoer extra controles in tijdens het GP-weekend in Qatar. "Het is fijn dat de FIA zo proactief is", riep Red Bull-teambaas Horner tijdens het raceweekend op het Losail International Circuit. Er werd in Qatar zelf niet gecommuniceerd over die controles en de resultaten ervan, maar tien dagen later werd duidelijk dat er niets zou gebeuren met de eventuele resultaten. Of de achtervleugel van Mercedes nou wel of niet te flexibel was geweest, omdat er nog maar een paar races waren in 2021 - en Red Bull in het voorjaar ook een paar races de tijd kreeg om haar achtervleugel aan te passen - liet de FIA het gaan .
Nieuwe tests in 2022
Ondanks dat de FIA uiteindelijk zegt niets bijzonders te hebben gevonden - en Mercedes dus in principe vrijspreekt - wil de FIA aan de hand van die controles in de toekomst wel voorkomen dat Formule 1-teams het grijze gebied op kunnen zoeken wat betreft de achtervleugels en de flexibiliteit ervan. De FIA erkent dat haar eigen tests misschien niet altijd even overtuigend zijn en dat deze in de toekomst verbeterd kunnen worden. Bovendien zijn de achtervleugels voor 2022 en verder weer helemaal anders dan de afgelopen jaren het geval was, dus wat dat betreft kunnen de teams weinig voordeel meenemen uit 2021. In het technische reglement voor 2022 staat dat de FIA op elk gegeven moment nieuwe tests in mag voeren om op flexibiliteit te controleren. Niet alleen wat betreft de achtervleugel, maar wat betreft elk onderdeel van het bodywork van een F1-auto. Al met al zijn er geen directe gevolgen geweest voor Mercedes. Zoals het er nu voor staat deden ze ook niet iets wat niet mocht, maar de reactie van de FIA doet vermoeden dat er wel weer wat grijze gebieden zijn die dicht moeten worden getimmerd. Nieuwe tests moeten daar voor zorgen, al zullen F1-teams, van Mercedes tot en met Haas, altijd weer manieren zoeken om ook die tests te kunnen omzeilen. En zo blijven we maar doorgaan. Flexibele onderdelen en F1 lijken hand in hand samen te gaan.
Meest gelezen