Aan het begin van het hybride tijdperk (2014) was Mercedes met afstand de snelste bolide van de Formule 1-grid. Dat hadden ze voornamelijk te danken aan hun geweldige motor, die langer in ontwikkeling was geweest dan vele concurrerende Formule 1-krachtbronnen. Door de jaren heen kropen de teams steeds dichter naar elkaar als het aankwam op motorvermogen. Het duurde echter even voordat Mercedes werd bijgehaald en voorbijgestreefd door de concurrenten. De afgelopen jaren was het Ferrari dat qua motorvermogen de enige bedreiging vormde voor de Silver Arrows . Sterker nog, de Italianen streefden Mercedes voorbij als het aankwam op motorvermogen, tot frustratie van het Duits-Britse team. Zeker vorig jaar was Ferrari, tot aan de race in de Verenigde Staten, de absolute leider als het aankwam op de hybride motoren. Echt lang duurde die Ferrari-dominantie echter niet, want de FIA stak er een stokje voor, nadat Red Bull en anderen vonden dat er een vreemd luchtje aan de Italiaanse krachtbron zat. Dat vreemde luchtje was naar verluidt de extra benzine die Ferrari naar haar motor leidde, waardoor ze sneller uit de bochten konden accelereren. Met enkele technical directives werd de snelheid van Ferrari eind vorig jaar aan banden gelegd en in aanloop naar 2021 heeft het team uit Maranello nog geen grote stappen vooruit gemaakt. "De technical directives van de FIA hebben ons inderdaad geraakt", zo gaf teambaas Mattia Binotto in aanloop naar de Hongaarse Grand Prix eindelijk toe. De snelheid van Ferrari is momenteel dramatisch, zo bleek tijdens de afgelopen drie Grand Prix-weekenden, waardoor ze van de eerste 'plaats' ver weg zijn gezakt en nu overduidelijk de slechtste motor hebben. Tekst gaat verder onder de afbeelding
Daar waar Ferrari twee stappen achteruit heeft gezet, zo heeft Mercedes juist weer grote progressie geboekt. Ironisch genoeg waren de Italianen juist de aanleiding voor de grote stap vooruit van Mercedes, zo vertelde Toto Woff recent. "We zaten met de handen in het haar, tegen een burnout aan", zo riep de Oostenrijker. "Ironisch genoeg kwam het door de snelheid van Ferrari dat wij alles uit de kast hebben gehaald om onze krachtbron te verbeteren." En hoe. Mercedes maakte een megasprong voorwaarts. Andy Cowell, de voormalig eindverantwoordelijke van de ontwikkeling van de Mercedes-motor, verliet in juni de renstal. Zijn laatste kunststukje was er echter een van grootse proporties. De Mercedes-krachtbron is namelijk met afstand weer de beste van het veld, zoals ook in 2014 en de daaropvolgende jaren het geval was. Het is ongelooflijk dat het team weer zoveel extra vermogen heeft weten te vinden, terwijl de verschillende leveranciers juist naar elkaar toe zouden moeten kruipen wat betreft vermogen naar mate de regels steeds langer hetzelfde blijven. Niet dus. Zeker in de kwalificatie is de Mercedes-krachtbron onfeilbaar. Door toedoen van de motor winnen de door Mercedes aangedreven bolides ruim 0,4 seconden per ronde op de door Honda aangedreven teams (!), zo blijkt uit GPS-data geanalyseerd door Auto Motor und Sport . Mercedes, Racing Point en Williams zijn dan ook kwalificatie overduidelijk beter dan in de race. Zo kan Williams vooralsnog alleen in de kwalificatie enigszins meedraaien in het middenveld, terwijl het in de race nog steeds achteraan rijdt. Racing Point kan zich door de krachtige motor achterin tijdens de zaterdagen nagenoeg meten met Red Bull, terwijl ze op zondag toch (zeker op Max Verstappen) in moeten leveren. Tekst gaat verder onder de afbeelding
We hebben de uitersten besproken. Het falende Ferrari en het imponerende Mercedes. De andere twee motorleveranciers, Honda en Renault, zwemmen er een beetje ergens tussenin. De hoogtijdagen die Renault als motorleverancier kende in het vorige Formule 1-tijdperk zijn inmiddels al even voorbij. In 2010 tot en met 2013 was Red Bull samen met de Renault-krachtbron achterin onverslaanbaar. Toen de hybride motoren werden ingevoerd sloegen de Fransen de plank mis en moest het net als alle andere leveranciers in de achtervolging op Mercedes. Die achtervolging was lange tijd niet succesvol, waarna de klantenteams langzaam maar zeker wegliepen. Red Bull koos voor Honda en ook McLaren, dat eerder na een mislukt Honda-huwelijk koos voor Renault, loopt per 2021 over naar het almachtige Mercedes. Dit jaar lijkt Renault echter wel wat terrein te hebben gewonnen, in ieder geval ten opzichte van Honda. Vorig jaar werd al duidelijk dat de motoren van Franse makelij langzaam beter werden, nadat Daniel Ricciardo en Nico Hulkenberg als vierde en vijfde finishten op de 'Temple of Speed' in Monza. Zeker in de kwalificatie wordt die lijn doorgezet. Want in de kwalificatie is Renault nu aan Honda voorbijgestreefd, zo blijkt uit de GPS-data. Daarmee is de Renault-motor na Mercedes de tweede sterkste motor als het aankomt op een enkele ronde. In de race is dat echter nog niet het geval, en moet Renault concurrent Honda vooralsnog voor zich dulden. Honda is op haar beurt ook vooruitgegaan ten opzichte van vorig jaar. De gewenste lijn werd inderdaad doorgezet, maar een megastap zoals Mercedes die maakte bleef uit. Toch merkte Max Verstappen al meer dan eens op dat de huidige Honda-krachtbron, die van sommige kanten veel kritiek te verduren krijgt, toch echt zeker een stap vooruit is. Maar die 0,4 seconden op Mercedes gaat Honda niet zo snel vinden. De ontwikkeling van de motoren wordt grotendeels bevroren de komende jaren. Dat wil zeggen: geen updates meer gedurende een seizoen. Pas aan het begin van het volgende seizoen kan Honda met een verbeterde motor aan komen zetten, dit jaar moet de vermogenswinst gehaald worden aan het aanpassen van settings. Al met al hebben drie van de vier motorleveranciers weer goede stappen vooruit gezet, met Mercedes als absolute winnaar. Ferrari is de grote verliezer, terwijl Honda en Renault gewoon hun werk hebben gedaan. Gewoon het werk doen lijkt echter nog niet genoeg om het almachtige Mercedes, dat op motorgebied is begonnen aan haar tweede leven in het hybride tijdperk, te verslaan.
Meest gelezen