Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Australië 2020

Horner: "Mercedes trok stekker uit Australische Grand Prix"

Er was groen licht om te racen in Australië, maar plots veranderde de situatie. Red Bull-teambaas Christian Horner beschrijft hoe het proces van 'gewoon' racen tot en met de afgelasting verliep.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Een positieve coronatest van een McLaren-medewerker legde een bom onder de Grand Prix van Australië. Het team trok zich terug, maar dat betekende niet dat er niet geracet zou worden. Onder de teams werd een stemming gehouden en ook FIA-president Jean Todt en Ross Brawn, namens Liberty Media, hadden hun stem.

Wat volgde was een bijzondere nacht, waarvan eenieder inmiddels de afloop wel kent: geracet werd er niet, ondanks een akkoord tussen de teams. Christian Horner beschrijft het proces en de wil om wel te racen.

"Er waren 13 medewerkers in de paddock die symptomen van het coronavirus hadden. Ze werden getest, maar in eerste instantie waren ze allen negatief - tot een medewerker van McLaren positief werd getest. Daarop besloot het team zich terug te trekken."

"Op dat moment voelde het overhaast, omdat we niet alle facts kenden. Er was slechts één positief geval onder de duizenden mensen in de paddock. We hadden een meeting in het Crown Hotel met Ross Brawn als F1's Managing Director en Michael Masi, de racedirecteur, en alle teambazen."

"De autoriteiten wilden graag nog doorgaan met het event, waarop ik, net als velen van ons, op vrijdag gewoon wilde rijden. Dan zouden we de situatie rustig kunnen evalueren en als mensen symptomen hadden konden deze getest worden. Mochten er nieuwe besmettingen opduiken dan konden we alsnog besluiten of we door wilden gaan of niet, maar waren we wel begonnen aan het evenement."

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Horner legt uit waarom veel van de aanwezigen wel wilden racen. "Andere sportevenementen in Australië gingen dat weekend wel door. Ik wilde dan ook doorgaan en de stemming daarover verdeelde de teams. Ross Brawn belde vervolgens met FIA-president Jean Todt, die zich bij de meerderheid zou voegen."

"Todt steunde mijn suggestie om meer personen te testen en de situatie na 24 uur opnieuw te evalueren. Hij wilde het evenement ook van start laten gaan. Voor mij voelde het zo: als de overheid en de medische autoriteiten van mening waren dat het veilig was om te racen, dan waren we er als team ook klaar voor."

Kort na de meeting volgde dan ook het nieuws vanuit Sky Sports dat de Formule 1 GP van Australië door zou gaan. De euforie onder de fans was echter van korte duur, want al snel kwamen midden in de nacht andere signalen naar buiten.

"Ross belde me om 03:00 en vertelde me dat we een probleem hadden. Mercedes had haar standpunt gewijzigd, wat ook inhield dat ze geen motoren zouden leveren aan de klantenteams. Hierdoor veranderde de gehele situatie en als resultaat hiervan restte ons niets anders dan het evenement te cancelen."

Het was uiteindelijk de hogere legerleiding van het Mercedes-concern dat vreesde voor imagoschade als van de Australische Grand Prix later zou blijken dat het een brandhaard van het coronavirus was geweest.

2 reacties