De GP van Australië verliep in de slotfase zeer chaotisch, nadat een late rode vlag zorgde voor een herstart met nog twee ronden te gaan. Kevin Magnussen had namelijk de muur geraakt en daardoor moesten er veel brokstukken worden opgeruimd. Volgens Max Verstappen creëerde de FIA de chaos door met de rode vlag te zwaaien, maar teambaas Christian Horner snapt wel waarom de autosportbond die keuze heeft gemaakt. "Je snapt dat ze graag racend en niet achter de safety car willen eindigen", vertelt Horner aan onder meer RacingNews365 . "Na de crash van Magnussen hadden ze mogelijk tijd genoeg gehad om achter de safety car alle rommel op te ruimen, maar dat weet ik niet zeker. Je kan altijd wat leren van deze situaties." "Er waren veel vragen na die laatste rode vlag. Aan de hand van welke informatie gingen ze de nieuwe opstelling bepalen? Dat soort vraagstukken." "De FIA krijgt gelukkig veel hulp uit de Operations Room (de videoscheidsrechter in Genève, red.). Die kunnen in een rustige omgeving alle data bekijken, maar het was duidelijk dat de race na die laatste crashes niet meer opnieuw zou worden gestart."
Horner kiest kant van de FIA
Na races zoals in Abu Dhabi (2021) en Italië (2022) was er vaak discussie over het inzetten van rode vlaggen of de safety car aan het einde van een race. Horner benadrukt dat de voorkeur altijd is om een Grand Prix al racend af te sluiten. "Er is in het verleden inderdaad over gesproken. Men heeft altijd liever dat de Grand Prix al racend wordt afgesloten en niet achter de safety car. Als het circuit opgeruimd kan worden door met de rode vlag te zwaaien en er voorkomen kan worden dat de race zo niet achter de safety car wordt afgesloten, dan is dat het juiste om te doen." Verstappen had in dat scenario afgelopen zondag de dupe kunnen zijn, weet Horner, maar in zo'n situatie heb je volgens de Brit altijd winnaars en verliezers. "Het enige probleem is dat het mogelijk is dat je als leidende auto de hele middag comfortabel aan de leiding hebt gelegen, maar er dan plots een soort loterij ontstaat door een nieuwe start." "De rode vlag moet altijd onder het mom van veiligheid worden gebruikt", vervolgt Horner zijn verhaal. Hij vindt daarom ook dat de FIA goed heeft gehandeld in Australië. "Er lagen veel brokstukken op de baan en het was dus de juiste keuze om de rode vlag in te zetten. Het probleem was alleen dat er nog maar twee ronden te rijden waren, dus in die situatie zullen er altijd winnaars en verliezers zijn."
Meest gelezen