Al jaren wordt er geroepen dat Monaco als circuit bij uitstek bij Red Bull en de karakteristieken van de auto's van Red Bull past. Soms werd er zelf (te makkelijk) op voorhand uitgegaan van een Brits-Oostenrijkse overwinning. Kijkend naar het lijstje van winnaars in recente jaren, zien we toch echt maar één Red Bull-coureur terug en dat was Daniel Ricciardo in 2018. Toch was de kreet dat Red Bull favoriet was in Monaco niet uit de lucht gegrepen. Dat het zich niet vertaalde naar klinkende overwinningen had te maken met ongelukkige pitstops (Ricciardo '16), een gebrek aan inhaalmogelijkheden (Verstappen '19), maar zeker ook door persoonlijke fouten van onder andere Max Verstappen. Nog nooit stond de Nederlander in Monaco op het podium, maar meer dan eens zette hij de Red Bull in de muur. Foutloos blijven is tig keer zoveel belangrijker als het hebben van 'de betere auto', de betere auto die Red Bull de laatste jaren misschien wel had. Of dat dit jaar ook zo zal zijn, is afwachten. Dat Red Bull Mercedes (in theorie) kon verslaan in de straten van Monaco had immers voor een groot deel te maken met de ontwerpfilosofieën van Mercedes en Red Bull. Al jaren hanteert Mercedes het concept van een lage rake, in tegenstelling tot Red Bull, dat al jaren met een hoge rake - lage voorkant, hoge achterkant - rijdt. Om met die lagere rake net zoveel downforce te genereren als een auto met een hoge rake, had en heeft Mercedes een langere wielbasis dan menig ander team. Een auto met een langere wielbasis is per definitie minder wendbaar dan een auto met een kortere wielbasis en dat speelde Mercedes jarenlang parten in Monaco. Jarenlang was dat de achilleshiel van Mercedes, terwijl de auto's in de hogesnelheidsbochten als altijd dominant bleven. Tot vorig jaar. Tijdens de wintertests in Spanje kwam Lewis Hamilton erachter dat de auto nog steeds niet heel wendbaar was in de langzamere bochten. Naar eigen zeggen kaartte hij dat aan bij het team met het verzoek dat toch maar eens op te lossen, ook al was dat in de voorgaande jaren niet gelukt. Hij heeft nooit willen zeggen hoe Mercedes het uiteindelijk geflikt heeft, maar gedurende het seizoen gaf Hamilton aan dat zijn team een oplossing voor het probleem had gevonden, zonder dat het ten koste ging van de snelheid in de snellere bochten. Vorig jaar hebben we in Monaco, maar bijvoorbeeld ook in Singapore niet kunnen zien of de Mercedes daadwerkelijk beter was opgewassen tegen het kortere draaiwerk, want die races gingen door het coronavirus niet door. Dit jaar echter staat de GP van Monaco echter wel weer op de kalender. Volgend weekend barst het racespektakel in Monte Carlo los.
Meest gelezen