Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Is Red Bull dit voordeel ten opzichte van Mercedes kwijt in Monaco?

Jarenlang riep je steevast als de Formule 1 naar Monaco afreisde dat het circuit in het Prinsdom 'Red Bull-terrein' was. De belangrijkste reden daarvoor zou inmiddels niet meer aan de orde zijn, zo verklapte Lewis Hamilton vorig jaar.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Al jaren wordt er geroepen dat Monaco als circuit bij uitstek bij Red Bull en de karakteristieken van de auto's van Red Bull past. Soms werd er zelf (te makkelijk) op voorhand uitgegaan van een Brits-Oostenrijkse overwinning. Kijkend naar het lijstje van winnaars in recente jaren, zien we toch echt maar één Red Bull-coureur terug en dat was Daniel Ricciardo in 2018.

Toch was de kreet dat Red Bull favoriet was in Monaco niet uit de lucht gegrepen. Dat het zich niet vertaalde naar klinkende overwinningen had te maken met ongelukkige pitstops (Ricciardo '16), een gebrek aan inhaalmogelijkheden (Verstappen '19), maar zeker ook door persoonlijke fouten van onder andere Max Verstappen. Nog nooit stond de Nederlander in Monaco op het podium, maar meer dan eens zette hij de Red Bull in de muur.

Foutloos blijven is tig keer zoveel belangrijker als het hebben van 'de betere auto', de betere auto die Red Bull de laatste jaren misschien wel had. Of dat dit jaar ook zo zal zijn, is afwachten. Dat Red Bull Mercedes (in theorie) kon verslaan in de straten van Monaco had immers voor een groot deel te maken met de ontwerpfilosofieën van Mercedes en Red Bull.

Al jaren hanteert Mercedes het concept van een lage rake, in tegenstelling tot Red Bull, dat al jaren met een hoge rake - lage voorkant, hoge achterkant - rijdt. Om met die lagere rake net zoveel downforce te genereren als een auto met een hoge rake, had en heeft Mercedes een langere wielbasis dan menig ander team. Een auto met een langere wielbasis is per definitie minder wendbaar dan een auto met een kortere wielbasis en dat speelde Mercedes jarenlang parten in Monaco.

Jarenlang was dat de achilleshiel van Mercedes, terwijl de auto's in de hogesnelheidsbochten als altijd dominant bleven. Tot vorig jaar. Tijdens de wintertests in Spanje kwam Lewis Hamilton erachter dat de auto nog steeds niet heel wendbaar was in de langzamere bochten. Naar eigen zeggen kaartte hij dat aan bij het team met het verzoek dat toch maar eens op te lossen, ook al was dat in de voorgaande jaren niet gelukt.

Hij heeft nooit willen zeggen hoe Mercedes het uiteindelijk geflikt heeft, maar gedurende het seizoen gaf Hamilton aan dat zijn team een oplossing voor het probleem had gevonden, zonder dat het ten koste ging van de snelheid in de snellere bochten.

Vorig jaar hebben we in Monaco, maar bijvoorbeeld ook in Singapore niet kunnen zien of de Mercedes daadwerkelijk beter was opgewassen tegen het kortere draaiwerk, want die races gingen door het coronavirus niet door. Dit jaar echter staat de GP van Monaco echter wel weer op de kalender. Volgend weekend barst het racespektakel in Monte Carlo los.

Max Verstappen vocht als een leeuw op het circuit van Barcelona, maar het was net niet genoeg voor de zege. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen en zien we Perez zich ook melden aan het front? Dit en nog veel meer in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Monaco 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Monaco, direct vanuit het Prinsdom.

15 reacties

    x
    Video IndyCar-race opgeschrikt door zeer zwaar ongeluk