De Formule 1 is al jaren op zoek naar manieren om het speelveld gelijker te maken. Natuurlijk wordt in 2022 een belangrijke poging gedaan met de invoering van een compleet nieuw technisch en sportief reglement, maar de vraag is of dat genoeg gaat zijn. De kloof tussen de Mercedes & Red Bull en het middenveld is nu zo ontzettend groot, dat het de vraag is of dat gaat veranderen. Mogelijk komt de invoering van de budgetlimiet ook net iets te laat om de kleinere spelers daar op korte termijn al direct van te laten profiteren. Een soms geopperde, snelle oplossing voor een gelijk speelveld is het invoeren van strafgewicht in de Formule 1, een beproefd concept dat vaak gehanteerd wordt in de toerwagenracerij. Het idee is simpel. Ben je heel goed, dan krijg je extra gewicht mee aan boord, waardoor je automatisch langzamer wordt. Ben je juist minder goed, dan ontkom je aan dat soort maatregelen en kan je inlopen op de toppers. Tien kilo extra gewicht staat in de Formule 1 gelijk aan zo'n drie tot vier tienden van een seconde per ronde tijdwinst- of verlies. Eerlijk? Ja, want nog steeds geldt dat de regels voor iedereen gelijk zijn. Of het iets is voor de Formule 1 is echter een andere discussie. Een veelgehoorde reactie is dat het principe indruist tegen het DNA van de Formule 1. Daarin bepalen niet alleen de coureurs wie er wint, maar ook de slimste koppen die achter de schermen actief zijn. De Formule 1 is een sport van pionieren en de teams die dat het beste doen, worden beloond met overwinningen en meer.
Wat voldoet aan het DNA van de sport is echter niet altijd gelijk aan wat goed is voor de fans en de show die de fans willen zien. Die zien niet of er ergens een blok lood onder het stoeltje van Lewis Hamilton verborgen zit, maar als die zien dat hij daardoor wiel-aan-wiel met Max Verstappen racet, dan zullen de fans er echt niet om malen hoe dat duel tot stand is gekomen. Het is een spagaat waar de Formule 1 in verkeert. Ga je voor de show? Of blijf je trouw aan wat we gewend zijn geraakt dat de Formule 1 is? De Formule 1 zelf lijkt echter al wat afstand te nemen van dat bekende DNA, door in de vorm van variabele windtunneluren een concept à la strafgewichten invoert. De beste teams mogen vanaf 2021 minder uren in de windtunnel doorbrengen dan de slechtste teams, waardoor een team als Mercedes daadwerkelijk 'bestraft' wordt. Het is een maatregel die weg van het circuit vorm zal krijgen en daardoor wat minder zichtbaar is, maar de gedachte is nauwelijks anders dan de gedachte achter strafgewichten. Vraag Max Verstappen wat hij van het idee van strafgewichten vindt en hij zal je zeggen dat je daar in eerste instantie van weg moet blijven: "Phoe ja, je ziet eigenlijk dat nu tegen het einde van de huidige reglementen alles wat dichterbij elkaar zit, zeker in het middenveld", aldus Verstappen, antwoordend op een vraag van RacingNews365. "Je moet ook niet te vaak echt ingrijpende regelveranderingen willen doorvoeren", vervolgt Verstappen, daarmee suggererend dat het invoeren van strafgewichten een ingrijpende regel is. Daarmee zegt hij echter niet dat hij faliekant tegen het plan is. Hij vestigt echter eerst en vooral de hoop op de 2022 regels, als minder downforce en auto's die elkaar in theorie beter moeten kunnen volgen wiel-aan-wiel racen moeten bevorderen. Eén ding sowieso zeker, daar gaan strafgewichten niet bij helpen. Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen