vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

“Je voelt niet dat de Honda-motor sneller is, maar ziet het wel”

Als onderdelen van een testlaboratorium op wielen werken Toro Rosso-rijders Pierre Gasly en Brendon Hartley dit jaar hun rondjes af. Het tweetal moet zoveel mogelijk informatie vergaren om wat betreft de Honda-motor, die hun team gebruikt. Volgend jaar zal grote broer Red Bull Racing namelijk met dezelfde krachtbron rijden.

Daarom ‘pakten’ Gasly en Hartley dit seizoen meerdere gridstraffen: ze fungeerden als testbank voor Red Bull. De resultaten van de Honda-motoren werden doorgespeeld naar het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo, dat vanwege de goede prestaties besloot per 2019 over te stappen naar de krachtbronnen van Japanse makelij.

In de afgelopen tijd is er veel gezegd en geschreven over de Honda-motor. Menigeen waardeert de nieuwste specificatie, het derde blok wat Honda dit jaar heeft geïntroduceerd, als bijzonder snel. Zodoende wordt er veel verwacht van de samenwerking tussen Red Bull Racing en Honda, aangezien Red Bull ogenschijnlijk het beste chassis van het Formule 1-veld heeft.

Hartley beweert echter dat het verschil nauwelijks te merken is, in de wagen zelf. “Wat het is: deze Formule 1-wagens zijn erg licht, ze wegen iets meer dan zevenhonderd kilo. We worden vooruitgestuwd door een motor die bijna duizend pk levert! Bovendien is het een ontzettend gecompliceerd proces: het is niet ‘op het pedaal staan en gassen’, we hebben met drie verschillende aandrijvingen en allerlei calculaties te maken om het proces te laten werken”, spreekt de Nieuw-Zeelander.

“Daarnaast rijden we op elke baan met verschillende afstellingen, waardoor de motor in verschillende standen moet worden gezet. Als rijder voel je amper verschil in het vermogen”, wijst Hartley op de nieuwe motor. “Echter, op de tijdenlijst bewijst de nieuwe krachtbron degelijk zijn meerwaarde”, lacht de Toro Rosso-rijder om het feit dat de Honda Spec-3 erg sterk lijkt te zijn.