Daarom ‘pakten’ Gasly en Hartley dit seizoen meerdere gridstraffen: ze fungeerden als testbank voor Red Bull. De resultaten van de Honda-motoren werden doorgespeeld naar het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo, dat vanwege de goede prestaties besloot per 2019 over te stappen naar de krachtbronnen van Japanse makelij.
In de afgelopen tijd is er veel gezegd en geschreven over de Honda-motor. Menigeen waardeert de nieuwste specificatie, het derde blok wat Honda dit jaar heeft geïntroduceerd, als bijzonder snel. Zodoende wordt er veel verwacht van de samenwerking tussen Red Bull Racing en Honda, aangezien Red Bull ogenschijnlijk het beste chassis van het Formule 1-veld heeft. Hartley beweert echter dat het verschil nauwelijks te merken is, in de wagen zelf. “Wat het is: deze Formule 1-wagens zijn erg licht, ze wegen iets meer dan zevenhonderd kilo. We worden vooruitgestuwd door een motor die bijna duizend pk levert! Bovendien is het een ontzettend gecompliceerd proces: het is niet ‘op het pedaal staan en gassen’, we hebben met drie verschillende aandrijvingen en allerlei calculaties te maken om het proces te laten werken”, spreekt de Nieuw-Zeelander. “Daarnaast rijden we op elke baan met verschillende afstellingen, waardoor de motor in verschillende standen moet worden gezet. Als rijder voel je amper verschil in het vermogen”, wijst Hartley op de nieuwe motor. “Echter, op de tijdenlijst bewijst de nieuwe krachtbron degelijk zijn meerwaarde”, lacht de Toro Rosso-rijder om het feit dat de Honda Spec-3 erg sterk lijkt te zijn.
Meest gelezen