Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kan de Formule 1 racen zonder publiek?

Racen of niet racen? Racen met of zonder publiek? Het zijn de grote vragen die momenteel spelen in de Formule 1. Vooropgesteld wil iedere autosportfan, coureur of teambaas graag weer racen, maar alleen als het echt kan.

Bij de vraag of er geracet kan worden zonder publiek spelen twee belangrijke zaken: de medische kant van het verhaal en de financiële kant. RacingNews365 zet de mogelijkheden voor de Formule 1 op een rij.

Hoe verdient de Formule 1 geld?

De Formule 1 zette in 2019 ruim twee miljard dollar om. Een fors bedrag dat onder te verdelen is in drie belangrijke categorieën: - Uitzendrechten $ 762,8 miljoen - Hosting van race $ 602,1 miljoen - Sponsordeals $ 301,1 miljoen Daarnaast is er nog de categorie 'overige inkomsten' die in 2019 goed was voor $ 356,0 miljoen, zo blijkt uit cijfers van Forbes. In die laatste post zitten diverse inkomstenbronnen, waaronder de inschrijfgelden van de F1-teams. De totale omzet bedroeg in 2019 $ 2.022 miljoen. Vanuit deze omzet worden alle kosten betaald die de Formule 1 maakt. Denk aan personeel, logistiek, productiekosten, maar ook de kosten van het Concorde Agreement - het alles omvattende reglement dat geldt met de teams. Hierin staan de technische-, sportieve- en financiële regels opgenomen. Teams krijgen een aanzienlijk deel van de TV-gelden en sponsorinkomsten in de vorm van premies. Een vast bedrag per jaar voor alle teams, plus een bedrag op basis van de positie in het WK, maar ook extra bonussen voor teams die al langere tijd in de sport actief zijn. Uiteindelijk wordt er ruim 1 miljard dollar uitgekeerd aan de teams.

Wat betekent de coronacrisis voor de Formule 1?

De crisis heeft direct invloed op de uitzendrechten en sponsordeals. TV-zenders als Ziggo Sport en Sky Sports kopen de rechten in voor 22 Grands Prix. Als er minder races verreden worden krijgen zij een deel van dit bedrag terug. Er is geen eenduidige rekenmethode waarbij het te eenvoudig gedacht is om de ruim $ 760 miljoen door 22 te delen en zo grofweg een fee van $ 35 miljoen per race te rekenen. Een fee die de F1-organisatie misloopt indien races niet verreden worden. De inkomsten vanuit sponsordeals lopen daarnaast ook direct terug. Sponsordeals zijn gebaseerd op exposure, op activatiemogelijkheden en races. Het 'laden' van een merk bij de fans wereldwijd, maar ook het benutten van alle commerciële en netwerkmogelijkheden op het circuit die de deals meebrengen. Geen races betekent een forse klap, races zonder publiek betekent ook dat relaties niet naar het circuit kunnen komen en is alsnog een behoorlijke verliespost voor de Formule 1. Het derde aspect wat de Formule 1 hard raakt zijn de startgelden, voor het hosten van een race. Een circuit als Zandvoort betaalt ruim 30 miljoen euro per jaar om het feestje naar Nederland te halen. Een land als Abu Dhabi nog veel meer, alleen Monaco betaalt geen fee. Gemiddeld genomen bedraagt een fee voor een Grand Prix 30 miljoen per jaar. Iedere race die niet doorgaat betekent dat deze fee niet voldaan hoeft te worden. Ondertussen rekenen de Formule 1-teams wel op hun vaste inkomsten vanuit het Concorde Agreement, hetgeen in de honderden miljoenen loopt.

Waarom racen zonder publiek?

Vanwege het coronavirus is het in nagenoeg alle landen verboden om grote evenementen te organiseren. Veelal tot eind juli, augustus of zelfs september. Een Grand Prix waar 100.000 plus mensen komen behoort vanzelfsprekend tot deze categorie. Dat biedt twee mogelijkheden: niet racen, of racen zonder publiek. De Formule 1 wil dolgraag racen, om zo een deel van het seizoen te redden. Het kan nog altijd een deel van de TV-gelden incasseren, maar vangt klappen als het aankomt op hosting fee's en sponsordeals. Sponsoren zullen niet warm lopen en de mogelijkheden voor hen zijn uiterst beperkt, maar de post zal niet in zijn geheel wegvallen. De organisatoren van een Grand Prix zitten echter met een groot probleem. Zij kunnen geen tickets verkopen en missen hierdoor de tientallen miljoenen die nodig zijn om de organisatie fee te voldoen. Zandvoort verdient die 30 miljoen per jaar alleen terug door 200.000 tickets te verkopen. Een optie die Liberty Media aandraagt is dat ze organisatoren/promotors veel minder moeten betalen dan de normale fee - logisch, aangezien het verdienmodel voor een promoter er ook niet is. Een andere mogelijkheid die Liberty Media onderzoekt is om zelf het circuit af te huren, zonder promotor. Voor de teams is het bittere noodzaak dat er geracet wordt. Net als Liberty Media hebben zij hoge operationele kosten en bestaan hun inkomen uit sponsorgelden en de prijzenpot van de F1. Niet racen betekent nauwelijks inkomsten en op termijn een faillissement voor mogelijk drie of vier teams. Racen zonder publiek geniet niet de voorkeur, maar het zorgt er wel voor dat de Formule 1 doorgaat. De fans hebben vermaak, de teams hebben inkomsten en Liberty Media eveneens. Als beursgenoteerd bedrijf is de koers daarbij erg belangrijk. Een jaar zonder F1 zou de doodsteek voor de sport kunnen betekenen.

Wat zijn de beperkingen om te racen zonder publiek?

Allereerst vormt corona daarbij een grote beperking, de grootste wel te verstaan. In veel landen gelden in- en uitreisbeperkingen, waardoor het F1-circus moeilijkheden heeft om naar het land af te reizen. Een snel rekensommetje leert dat er al snel 1500 man op een circuit aanwezig zijn. Denk daarbij aan teamleden (75-100 per team), partners als Pirelli en technische partners, de FIA, de cameramensen, TV-stations, geschreven media, baanpersoneel en medici. Deze mensen moeten allemaal getest worden en voorzien zijn van een negatieve uitslag alvorens ze überhaupt af mogen reizen naar het land waarin een GP gehost wordt. Maar zelfs dan valt het niet uit te sluiten dat een van deze mensen het coronavirus bij zich draagt en in een later stadium hiervan tekenen vertoont en anderen besmet. Hoe gaat de Formule 1 een herhaling van het drama van Australië voorkomen? De '1,5 meter maatschappij', zoals Mark Rutte het meermaals noemde, is bijzonder lastig toe te passen op een F1-team. Tijdens een pitstop werken er ruim 25 man aan een auto en na een crash sleutelen er met gemak tien mensen aan een auto. De pitboxen en pitmuur zijn niet de plaatsen waar veel ruimte is. En wat te denken van de media die staan te dringen om de laatste quotes van Max Verstappen mee te tapen? Mocht de F1-organisatie erin slagen om en de regelgeving, die per land verschillend is, omtrent corona na te leven, dan zijn er mogelijkheden om te racen. Bijkomende problemen zijn echter het hosten van de Grands Prix. Wat doen de promotors op het moment dat er geen tickets verkocht kunnen worden? Welk belang hebben zij nog bij een GP in 2020? Hoe kan Liberty Media ervoor zorgen dat een circuit als Zandvoort toch overtuigd wordt, of gedwongen, om een GP te organiseren? Een aantal circuits heeft al aangegeven dat het alleen wil racen met publiek, waaronder Zandvoort. Een mogelijkheid die het biedt is om meerdere races op dezelfde circuits te houden. Twee races op de Red Bull ring, gevolgd door twee races op Silverstone. Het zorgt voor minimale reisbewegingen, lagere kosten en een kleinere kans op besmetting met het coronavirus. Daarbij mag niet voorbij worden gegaan aan de overheid die mee moet werken. De evenementen zijn vergunningsplichtig en ondanks dat er geen fans aanwezig zijn bij de races moeten er veel zaken geregeld worden, waaronder inzet van politie en beschikbaarheid van medisch personeel.

Wat willen de fans?

Zoveel mensen, zoveel wensen. Hoewel veel fans begrip hebben voor de verstrekkende gevolgen van de coronacrisis, zijn ze ook op zoek naar vermaak. Ze missen hun favoriete sport en in tijden waarin er niets meer te beleven is in de wereld, kan de F1 ook een goede uitlaatklep vormen. Liever racen zonder publiek, dan geen races. Natuurlijk is de Formule 1 mooier met tienduizenden fans op de tribunes, maar ook zonder de fysieke aanwezigheid van de fans zijn de races nog altijd mooi. Het spektakel op de baan wordt er niet minder om en de beleving tijdens de races ook niet. Alles er omheen zal wel kil aanvoelen. Wat willen wij? Natuurlijk willen we dat er geracet wordt, mits het kan. Voor ons vormt racen onze bron van inkomsten, ons bestaansrecht. Een (half) jaar zonder races betekent dat er wereldwijd veel goede journalistieke platformen in de problemen komen, zowel financieel als op andere vlakken. Veel journalisten, cameramensen en andere creatievelingen zitten nu al thuis omdat de inkomsten van hun opdrachtgevers dramatisch zijn gedaald. Daarnaast raakt de crisis medewerkers bij de F1-teams bijzonder hard. Duizenden mensen zijn werkzaam bij de F1-teams en nog eens duizenden bij toeleveranciers en aan de F1-gerelateerde partijen.

Is het racen echt mogelijk?

Het definitieve 'ja' daarvoor ontbreekt nog. Dit zal ook afhankelijk zijn per land en de mogelijkheden die de F1-organisatie geboden wordt. De groep die het circuit bezoekt zal zo klein mogelijk gehouden moeten worden, waarbij iedereen wekelijks getest moet worden. Daarnaast zijn er nog volop vraagtekens omtrent de 1,5 meter-regel die wereldwijd gehanteerd wordt. En wat voor scenario is er dan mogelijk voor de Formule 1? Het F1-circus zal in deze coronaperiode nog meer weg hebben van een groep nomaden die beschermd en afgezonderd over de wereld reizen, in vliegtuigen die gehost worden door de F1-organisatie en landen op kleine vliegvelden, om vervolgens gebroederlijk naar compleet afgehuurde hotels vervoerd te worden, dan wel in tenten op het circuit te verblijven. Racen in juli lijkt nog ver weg, maar is qua tijdsplanning ook erg dichtbij. Niemand kan voorspellen wat tegen die tijd de stand van zaken is omtrent het coronavirus. In de tussentijd moet de Formule 1 bijzonder veel regelen om racen mogelijk te maken. Of dat lukt? Dat weten we waarschijnlijk ergens in mei.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal