vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Jan Lammers

Lammers: "Verbied pitstops voor meer spanning in de Formule 1"

Het gebrek aan spanning in de Grand Prix van China is volgens Jan Lammers een kenmerk van het moderne tijdperk in de Formule 1. De Nederlander stelt daarom opvallende maatregelen voor.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Content Pool

"Van die duizend Formule 1-races zijn er nog saaiere geweest dan de Grand Prix van China afgelopen weekend. Maar ik denk wel dat het beoogde effect van het huidige format een beetje is weggeëbd", analyseert Jan Lammers in gesprek met RacingNews365.

"Alles is veiliger geworden door de jaren heen, eerder kon je niet om het gevaar heen. In de jaren zestig en zeventig zat men daarom met spanning te kijken, omdat coureurs voor je ogen konden sterven - dat was gewoon zo. Díe spanning willen we niet terug, maar in die tijd kon je wel ook duidelijk zien wanneer mensen een Grand Prix gereden hadden: dan waren ze helemaal kapot. Dat heb je nu niet meer echt."

Volgens Lammers is de sport vooral door personele, principiële en commerciële belangen door de jaren heen te oppervlakkig geworden. Hij stelt dat een rigoureuze ingreep in de sport misschien wel de beste manier is om die spanning terug te brengen.

"Naast de DRS zou ik graag ook bandenwissels zien verdwijnen. Het klinkt misschien gek, maar met twee pitstops heb je als coureur even tijd om op adem te komen. Dat helpt om gemakkelijk die twee uur door te komen."

De Zandvoorter meent dat een Grand Prix waarin de rijders helemaal op zichzelf aangewezen zijn hét ideale recept vormt voor een intense race: "Ik zou het te gek vinden als die mannen twee uur lang én de concurrentie van zich af moeten houden, én de banden heel moeten houden. Dat zie je hun rijderskwaliteiten op verschillende vlakken terug."

Fotoalbum

Rapportcijfers Formule 1-coureurs na Grand Prix van China 2019

Ferrari zou winnen, Valtteri Bottas zou winnen, maar uiteindelijk ging Lewis Hamilton er mee aan de haal. De 1000ste Grand Prix in de historie van de Formule 1 was mogelijk een van de saaiste ooit. Toch zijn er genoeg opvallendheden op een rapport over te schrijven. Check de cijfers van de Formule 1-rijders in China!

Bekijk het album
RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer