Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Jan Lammers

Lammers: "Verbied pitstops voor meer spanning in de Formule 1"

Het gebrek aan spanning in de Grand Prix van China is volgens Jan Lammers een kenmerk van het moderne tijdperk in de Formule 1. De Nederlander stelt daarom opvallende maatregelen voor.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Content Pool

"Van die duizend Formule 1-races zijn er nog saaiere geweest dan de Grand Prix van China afgelopen weekend. Maar ik denk wel dat het beoogde effect van het huidige format een beetje is weggeëbd", analyseert Jan Lammers in gesprek met RacingNews365.

"Alles is veiliger geworden door de jaren heen, eerder kon je niet om het gevaar heen. In de jaren zestig en zeventig zat men daarom met spanning te kijken, omdat coureurs voor je ogen konden sterven - dat was gewoon zo. Díe spanning willen we niet terug, maar in die tijd kon je wel ook duidelijk zien wanneer mensen een Grand Prix gereden hadden: dan waren ze helemaal kapot. Dat heb je nu niet meer echt."

Volgens Lammers is de sport vooral door personele, principiële en commerciële belangen door de jaren heen te oppervlakkig geworden. Hij stelt dat een rigoureuze ingreep in de sport misschien wel de beste manier is om die spanning terug te brengen.

"Naast de DRS zou ik graag ook bandenwissels zien verdwijnen. Het klinkt misschien gek, maar met twee pitstops heb je als coureur even tijd om op adem te komen. Dat helpt om gemakkelijk die twee uur door te komen."

De Zandvoorter meent dat een Grand Prix waarin de rijders helemaal op zichzelf aangewezen zijn hét ideale recept vormt voor een intense race: "Ik zou het te gek vinden als die mannen twee uur lang én de concurrentie van zich af moeten houden, én de banden heel moeten houden. Dat zie je hun rijderskwaliteiten op verschillende vlakken terug."

Fotoalbum

Rapportcijfers Formule 1-coureurs na Grand Prix van China 2019

Ferrari zou winnen, Valtteri Bottas zou winnen, maar uiteindelijk ging Lewis Hamilton er mee aan de haal. De 1000ste Grand Prix in de historie van de Formule 1 was mogelijk een van de saaiste ooit. Toch zijn er genoeg opvallendheden op een rapport over te schrijven. Check de cijfers van de Formule 1-rijders in China!

Bekijk het album
Marko Formule 1-baas maakt vertrek officieel