Lauda kende een zeer succesvolle F1-carrière en behaalde drie wereldtitels in de jaren 70 en 80. Het was de periode waarin gevaar centraal stond in de sport die flink in ontwikkeling was. De auto's werden sneller, maar de ontwikkeling van de circuits en veiligheidsmaatregelen bleven achter. In 1976 ging het gruwelijk mis voor de Oostenrijker. Tijdens de Grand Prix van Duitsland crashte Lauda hard met zijn Ferrari. Bij de crash vatte zijn bolide vlam en Lauda leek levend te verbranden Dankzij snel optreden van andere coureurs werd hij net op tijd uit het brandende wrak gered. Met zware brandwonden en schade aan zijn longen leek de F1-carrière van Lauda voorbij. De Oostenrijker knokte zichzelf terug en bleef nog jarenlang zeer succesvol in de Formule 1. De gevolgen van zijn crash draagt hij nog dagelijks met zich mee. Een man met recht van spreken als het over veiligheid van coureurs in de Formule 1 gaat. Lauda vindt dat de FIA overhaast te werk gaat bij de introductie van de Halo. " We hebben de Halo getest, evenals de Aeroscreen van Red Bull en Ferrari's shield. Geen van deze toepassingen wist 100% te overtuigen. Je moet de juiste beslissing nemen in een situatie als deze. De Halo is de verkeerde," laat hij Auto Motor und Sport weten.
Lauda
De Formule 1 is al zo veilig als mogelijk gemaakt
" De Halo verwoest het DNA van een Formule 1 auto. De FIA heeft de F1 al zo veilig gemaakt als mogelijk is. Het risico van rondvliegende wielen tijdens een crash is al minimaal, omdat de wielen bevestigd zijn met staalkabels. De risico's voor de coureurs zijn minimaal." " We proberen om nieuwe fans te verbinden aan de sport, met snelle auto's en willen het publiek betrekken bij de sport. Dit alles wordt teniet gedaan door deze paniekreactie."
Meest gelezen