Het is een discussie die al sinds de intrede van de gridpenalty wordt gevoerd: Moet een rijder wel bestraft worden? En wordt een coureur niet dubbel bestraft? In veel gevallen is het wisselen van een motor het gevolg van een defect tijdens een training of race, waardoor de coureur in kwestie als benadeeld is. Een gridstraf betekent in zo'n geval een dubbele straf voor een coureur. In Baku waren het Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne die samen goed waren voor 75 plaatsen gridstraf voor McLaren-Honda. De beide coureurs startten daardoor vanuit de achterhoede door deze straffen. Volgens voormalig F1-coureur Mark Webber worden zij ten onrechte gestraft. "Ik vind dat de coureurs niet bestraft moeten worden, want zij hebben hier geen enkele invloed op. Voor de coureurs is het al moeilijk genoeg om zich vooraan te kwalificeren. Coureurs moeten niet bestraft worden met een gridpenalty. Het is een onzinnige staf die niet thuishoort in de Formule 1," laat Webber weten.
Webber
De afgelopen vijf jaar zijn er veel teveel belachelijke straffen uitgedeeld
Een oplossing is volgens Webber om de teams te bestraffen, in plaats van de coureurs. " Je kan een team punten afnemen voor het constructeurskampioenschap. Of zoek een andere manier waarmee de coureur niet bestraft wordt. In de afgelopen vijf jaar zijn er teveel belachelijke straffen uitgedeeld." " Straffen waarop de coureur geen enkele invloed had, maar wat wel grote gevolgen had voor de race en de spanning." Het bekendste voorbeeld is het team van McLaren-Honda dat al drie seizoenen lang wordt geplaagd door technische problemen. Het regent gridstraffen voor het team, al 560 in de laatste tweeënhalf jaar. Fernando Alonso wordt moedeloos van zijn problemen en straffen. " Het is gewoon een grote grap dat Alonso achteraan moet starten in een auto die niet competitief is. Hij presteert nog altijd fenomenaal. Zijn niveau is nooit hoger geweest en hij is van grote waarde voor de sport."
Meest gelezen