Toen de wedstrijdleiding eenmaal besloten had om de achterblijvers tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen voorbij te wuiven en men nog één ronde ging racen, was de Mercedes-coureur een sitting duck geworden. Helmut Marko kan goed begrijpen dat Mercedes om die reden protest aantekende. Gevraagd echter of Red Bull in de omgekeerde situatie hetzelfde had gedaan, dus of Red Bull protest zou hebben aangetekend als de wedstrijdleiding zou hebben besloten om de achterblijvers niet voorbij te laten, komt hij met een opmerkelijk antwoord. Hij sluit namelijk niet uit dat dat voor de uiteindelijke uitkomst geen verschil had gemaakt. "Ik denk dat Max die vier of vijf auto's, dat weet ik niet meer zo precies, in een oogwenk zou hebben ingehaald. Zij zouden opzij zijn gegaan, iets dat iedereen tot dat moment sowieso goed deed, waarna het alsnog een tweestrijd met Hamilton was geworden. Doorslaggevend zou daarin bocht vijf zijn geweest, waar je veel grip nodig hebt bij het uitaccelereren, iets waar wij op terug konden vallen met de zachte banden", zo laat hij optekenen in gesprek met Formel1 .
Marko toont begrip voor keuze Mercedes
Volgens dat scenario had Red Bull dus nooit na hoeven te denken over een mogelijk protest, maar zoals aangegeven kon hij goed begrijpen dat Mercedes dat wel deed: "De achterblijvers werden in eerste instantie niet voorbij gelaten, omdat er nog marshalls op de baan werkten. Toen die weer in veiligheid waren, was er geen reden meer om ze niet voorbij te laten, en dat is het moment waarop de ergernis bij Mercedes toesloeg." "Het valt goed te begrijpen dat Mercedes daar zeer teleurgesteld over is, en dat men in een reactie daarop protest aantekende, is ook volkomen logisch. Maar op het moment dat de protesten vervolgens door de Formule 1 verworpen worden, moet je dat denk ik ook laten rusten", aldus Marko. Uiteindelijk besloot Mercedes daar ook toe , zo liet het team op donderdag weten.
Meest gelezen