Max Verstappen kende een tegenvallende race in Turkije. Na afloop gaf hij in gesprek met De Telegraaf toe dat hij een groot deel van de race reed met een verkeerd afgestelde voorvleugel, waardoor hij veel last had van onderstuur en zijn banden sneller sleten. "Aan een kant had ik zeven graden te weinig", riep Max. "Dat is echt enorm veel. Normaal gesproken verstel je maar één graad, of iets dergelijks. Wat wil je dan als coureur? Bijna niets werkt in dat geval nog", zo luidde de verklaring van de Nederlander. Daags na de Grand Prix verklaart Helmut Marko, die kort na de race nog kritisch was op zijn coureur , dat er inderdaad iets mis was met de auto van de Nederlander. Maar, zo benadrukt hij, dat was pas na zijn pitstop en dus na het incident met Perez het geval. In gesprek met Motorsport Total geeft de Red Bull-adviseur tekst en uitleg en bevestigt hij dat de ene kant van de voorvleugel inderdaad anders stond afgesteld dan de andere kant. Hoe kan dat gebeuren? "De schroefdraad voor het afstellen van deze voorvleugel gaat de andere kant op", redeneert Marko. "In Turkije hebben we een nieuwe voorvleugel ingezet", zo legt hij uit waarom het nu in Istanbul zo kon gebeuren. "In tegenstelling met de oude vleugel gaat de schroefdraad tegendraads. Dat heeft dus geleid tot een verkeerde afstelling, maar pas na de pitstop en de spin." Aan de ene kant van de voorvleugel ging het afstellen goed tijdens zijn tweede pitstop, maar aan de andere kant draaiden de monteurs de verkeerde richting op. Daardoor was het verschil aan beide kanten levensgroot. De Oostenrijker benadrukt dus dat de spin van Verstappen er niets mee te maken heeft, maar hij weet wel hoe het kwam dat de Nederlander de controle over zijn RB16 achter Perez verloor. "Als je in een bocht zo dicht achter iemand rijdt, dan is het duidelijk dat je alle downforce dan verliest."
Meest gelezen