De achtervleugels in de Formule 1 domineren het nieuws aan het begin van het Formule 1-seizoen 2025. Door nieuwe richtlijnen voorafgaand aan het seizoen was er de hoop dat het effect van mini-DRS was verdwenen, maar in Australië bleek niets minder waar te zijn. Er kwamen opnieuw strengere regels, waarbij de afstand tussen de platen van de achtervleugel werd gereduceerd tot 0,5 millimeter. Toch deed de achtervleugel van McLaren in Japan de nodige wenkbrauwen fronsen, omdat die toch aardig leek te flexen.
Maar alle auto's zijn legaal bevonden en McLaren-teambaas Andrea Stella is er dan ook van overtuigd dat het team niets verkeerd doet. "Ik heb 100 procent vertrouwen. Sterker nog: wat is het nieuws? Waar hebben we het überhaupt over? Hebben we het erover dat er teams zijn die de auto helemaal niet laten flexen? En er zijn teams die zeggen: 'Dit is toegestaan binnen de reglementen. Oké, binnen de reglementen mag mijn auto een beetje flexen'. En elk onderdeel dat 100 of 200 kilo druk krijgt, zal flexen", zo vertelt Stella bij Viaplay.
"En als je dat doet binnen de reglementen, is het qua performance bijna een compromis. Want ook de aanpak van Red Bull heeft voordelen en daar werken ze erg hard voor. Red Bull wil de neerwaartse druk behouden in de snelle bochten, al dat kost topsnelheid en dus rondetijd. Wij gaan meer voor topsnelheid, al kost dat wat neerwaartse druk."
En hoe kijkt Red Bull-teambaas Christian Horner ernaar? "We hebben vertrouwen in de FIA dat zij de situatie goed oplossen. Er is natuurlijk veel over te doen op social media. Ik ben er zeker van dat de FIA bewust is van wat er allemaal rondgaat."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!