Eerder werd er al bericht dat er grote zorgen waren in de F1-paddock over de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, maar het was niet duidelijk welke teams er dan zoveel zorgen hadden over die samenwerking. In ieder geval McLaren hoort op dat lijstje thuis, zo wordt nu duidelijk.
In gesprek met Autosport laat CEO Zak Brown namelijk weten zeer bezorgd te zijn. AlphaTauri is vandaag de dag volgens McLaren-teambaas Andrea Stella het snelste team in de langzame bochten, nadat het team de laatste maanden van het seizoen enkele updates doorvoerde. Daarbij stapte het ook over op de achterwielophanging van Red Bull.
Red Bull is op haar beurt relatief zwak in de langzame bochten en Brown vreest dat het delen van informatie ervoor kan zorgen dat AlphaTauri juist het grote zusterteam kan helpen, zeker nu het team van Max Verstappen en Sergio Perez door de reglementen minder uren in de windtunnel door kunnen brengen.
Anderen bekeken ook:
"Daar kan Red Bull van profiteren"
Alhoewel Red Bull en ook AlphaTauri zeggen dat er niets aan de hand is, net als de FIA overigens, zegt Brown toch grote zorgen te hebben. "De hamvraag is wanneer Red Bull dit jaar is gestopt met de ontwikkeling van de wagen. We weten dat wij bij McLaren andere teams hebben verslagen in de ontwikkelingsrace en dat we het gat naar Red Bull hebben verkleind, maar wat niemand weet is: is Red Bull gestopt en zijn we daarom ingelopen? Of waren ze nog steeds aan het ontwikkelen?"
"We hebben bovendien grote zorgen over de alliantie tussen AlphaTauri en Red Bull. Dat is iets wat in de toekomst moet worden aangepakt. De sport moet er naar toe dat elk team helemaal onafhankelijk is", aldus de Amerikaan.
Dat AlphaTauri meer personeel naar Groot-Brittannië heeft gestuurd, om daar aan de aerodynamica van de wagen te werken, baart hem ook zorgen. "Het zijn twee teams met dezelfde eigenaren. In andere sporten is dat niet mogelijk. Red Bull zou op veel verschillende manieren kunnen profiteren. Er is een reden dat er veel mensen van Italië naar Groot-Brittannië komen."
"Zoals Marko ook al heeft gezegd: Red Bull gaat er alles aan doen om te profiteren van het hebben van twee teams. Dat snap ik, want de regels laten dat toe. We moeten in deze sport echter gaan kijken naar de manier waarop we in de toekomst met technische allianties omgaan", zo sluit Brown af.
Ook interessant:
Op 13 december 2023 was het zover: de eerste livepodcast van RacingNews365 bij Racesquare in Utrecht! Het briljante seizoen van Max Verstappen, de zegedroogte van Lando Norris én prangende vragen van de fans: het kwam allemaal voorbij! Een ding is zeker: Verstappen kroonde zich tot levende legende!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Sebsom
Elk nadeel heeft zijn voordeel, of is het andersom? Met andere woorden, het is ook nooit goed. Jaloersheid ligt altijd op de loer en zo lang iets binnen de regels van de wet zijn is het geoorloofd. Of is het juist andersom?
Dit bericht is aangepast op:
Nelson
Niet zeuren Zack Brown, jullie hebben een samenwerking met Mercedes of kopen hier ook onderdelen van . Als ze zelf zouden kunnen, dan doen ze dit ook.
Marcel
Volgens mij zijn er toch meer teams die van elkaar profiteren. Hoeveel teams rijden niet onder een verkapte Ferrari of mercedes vlag? Maar daar hoor je schijnbaar niets van
Jeroen Verzijl
ja maar ferrari is de communicatie in het eigen team al zo **** dat communiceren met andere teams om daar voordeel uit te halen wel veel gevraagt is😉
Dit bericht is aangepast door de redactie.
Kenny
Een hele hoop aannames van meneer Brown. Ik denk/ wij hebben het vermoeden van/ het lijkt een gevolg/ het zou kunnen. Is hij op les geweest bij Toto?
Ghini
ZB stelt weer eens teleur met dit soort stemmingmakerij. Heeft hij in het verleden vaker gedaan, echt een zwak punt van hem. Prima als hij verandering wil maar dit soort uitspraken zijn niet wenselijk voor de sport. Hij beticht RB/AT van vals spel nog voor het is gebeurd. In de praktijk is het eenzelfde constructie als McL met MB heeft en de controle daarop is dus ook hetzelfde. Wie zegt dat MB en hun klantenteams niet samenwerken om de overmacht van RB te doorbreken? Wie weet test Williams wel ontwerpen voor MB?
VroomVroom
Elk team onafhankelijk? Dus wanneer ontwikkelt McLaren hun eigen motor dan? Dom geneuzel.
Jeroen Verzijl
dat dan ook, is hetzelfde geneuzel van mercedes dat Andretti-Caddilac alleen mag toetreden als cadilac de moteren bouwt, er zijn 4 teams met mercedes moter.
Ik Jij
Als reactie had ik veel willen zeggen, maar las eerst jullie reacties. En ja hoor, alles is gezegd, dus nu ik er over nadenk zit ik hier slechts nutteloze woorden neer te zetten.... Ik ga maar weer... 😵 😂😂😂
Jeroen Verzijl
Ieder team mag bepaalde onderdelen kopen of verkopen aan andere teams, maclaren koopt zelf ook de moter en achterophanging van mercedes, welke onderdelen je precies mag kopen en wat niet, weet ik niet, maar alfa en haas kochten geloof ik oeder onderdeel van ferrari wat mocht, ferrari kon daar niet van profiteren, maar denk dat dat meer aan de team en structuur van ferrari ligt, ik vind het eigenlijk apart dat red bull het niet eerder opgedwongen heeft, de lijst is in de laatste 5 jaar geloof ik meermaals ingekort. Eerst na Haas eigenlijk alles kocht behalve de vleugels en daarna dat force india( of hoe ze toen heten) met ongeveer de mercedes van het jaar daarvoor reed, goloof dat het nu eigenlijk enkel de ophanging, aandrijving en accupakket mag zijn en/of onderdelen?
Wim Top
Had Mercedes de vloer al niet gekregen van McLaren voor de race in Las Vegas?
Jeroen Verzijl
Ergens heb ik het idee, dat ik dit bericht voot de derde keer lees eerst was het Lewis Hamilton, toen Toto en nu Maclaren, alledrie hebben ze dit nu geroepen, in de zomer stop mogen ze twee weken niet de fabriek in voor ontwikkeling, zouden ze voor de winterstop niet een verbod op dit soort geneuzel moet komen, laten te gewoon een persstop iinstellen van een maand, ben groot van de f1, maar je word af en toe toch moe van dat politieke steekspel en zogenaamd bezorgheid( Wat grotendeels verkapte beschuldigingen vsn vals spel zijn) In het voetbal noemen het schwalbe's😉
Lando4president
Het punt is terecht. De vraag is natuurlijk wel, wat zou Zak zeggen als hij teambaas bij Red Bull was? Zou hij dan een ander verhaal vertellen? Want ik word wel een beetje moe dat iedereen voor eigen parochie spreekt, en dan claimt dat ze het "voor de sport" bedoelen.
Dit bericht is aangepast op:
Norbert8
Ze doen een half jaar leuk mee en meteen beginnen met politieke spelletjes richting Red Bull omdat ze die nu als concurrent zien.
Mr.IDgafos
Motor, bak en wielophangingen mogen toch bij andere teams gekocht worden, dus waar zeurt bij over?? En dan komt de vraag of hij zou zeuren als Red Bull Racing niet zo succesvol zou zijn? Het blijft toch altijd lachen hoe teams met hun geroep andere proberen af te remmen.