Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren ontdekt negatief 'patroon': "Daar lijden we onder"

De GP van Singapore was niet het beste weekend voor het team van McLaren. De Britse renstal wist wel de constructeurstitel veilig te stellen, maar werd op de baan verschalkt door George Russell en Max Verstappen. Teambaas Andrea Stella heeft inmiddels een patroon gevonden als het gaat om de circuits waar McLaren tekort kwam.

Norris Piastri race Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De GP van Singapore was de derde race op rij waarin McLaren zonder overwinning het raceweekend zou verlaten. Lando Norris begon de race als vijfde en eindigde als derde, terwijl Oscar Piastri de race als derde startte en uiteindelijk vierde werd. Beide heren kwamen tekort ten opzichte van George Russell en Max Verstappen. Waar McLaren grote delen van het seizoen domineerde, lijkt het team de laatste weken te worstelen.

Teambaas Andrea Stella reflecteert na afloop van het weekend op het moeilijke weekend in de straten van Singapore en richt zich in eerste instantie op de kracht van de concurrentie: "Het heeft ermee te maken dat er over het algemeen een aantal auto's sneller waren dan wij, met name Mercedes en Red Bull", zo begint Stella in gesprek met diverse media, waaronder RacingNews365.

"Tijdens de kwalificatie en gedurende het hele weekend zagen we dat Mercedes in staat was om erg competitieve sectoren neer te zetten, en Max eveneens. Over het algemeen wonnen wij tijd in het midden van de bochten, maar elke bocht is hier vrij kort. Dit circuit wordt vooral bepaald door remmen en tractie, en met de hobbels en kerbs hebben wij daar duidelijk wat moeite mee."

Waardevolle informatie

De MCL39 lijkt echter ook een onderliggend probleem te hebben dat op bepaalde circuits de kracht van de wagen vermindert: "We hebben een patroon gezien, na Baku en nu hier in Singapore, dat lijkt op wat we ook in Canada zagen. Wanneer de remzones hobbelig zijn en kerbs bevatten, zijn we niet de beste wagen. Vanuit technisch oogpunt is dat niet helemaal een verrassing, want we weten onder welke omstandigheden we onze auto ontwikkelen."

Toch ziet Stella ook waarde in de informatie die deze moeilijke weekenden opleveren: "Het is eigenlijk waardevolle informatie, omdat we hiermee kunnen bepalen hoe we de auto beter kunnen doorontwikkelen, zodat we voortaan ook rekening houden met die omstandigheden. Onze coureurs gaven vergelijkbare feedback als in Baku en Canada, dus het is simpelweg een type circuit waarop wij op dit moment niet het meest competitief zijn."

Ook interessant:

Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Tim Coronel, Rudy van Buren en Joris Mosterdijk zagen dat een cruciale Red Bull-vraag met volmondig ja werd beantwoord, zo bespreken zij in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.

Praat mee!

x
Exclusief Red Bull Technisch directeur baalt van gemiste kans Verstappen: "Niet agressief genoeg"