Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
McLaren

'McLaren-teambaas vroeg dominante concurrent om geheime prestatiegegevens'

In 2009 heeft McLaren het BrawnGP-team om geheime en gevoelige informatie over de dominante auto van dat jaar gevraagd. Dat onthult de voormalig CEO van BrawnGP, Nick Fry.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

Nick Fry doet die onthulling in zijn boek 'Survive. Drive. Win.'. Hij spreekt over het jaar (2009) waarin BrawnGP uit de as van Honda herrees en als geen ander wist in te spelen op de ingrijpende regelveranderingen van dat jaar, terwijl McLaren helemaal nergens was.

Dat laatste noopte McLaren-teambaas Ron Dennis tot ongewone strategieën: "Op enig moment belde Dennis me op 'om me om een gunst te vragen'", zo meldt Fry volgens Racefans in zijn boek.

"Hij vertelde me dat het McLaren-chassis ondermaats presteerde en dat hij zijn engineers niet geloofde als ze zeiden dat het aerodynamische pakket tiptop in orde was. Hij wilde weten welke cijfers wij met ons chassis in de windtunnel zagen, informatie die normaal met het leven wordt bewaakt."

Fry snapte goed dat het een zeer ongewoon verzoek was van Dennis, maar tot de grote verbazing van de McLaren-teambaas zelf, ging Fry akkoord. "Hij wist geen woord meer uit te brengen."

"Dennis speelde echter een belangrijke rol in de deal die BrawnGP met Mercedes als motorleverancier wist te sluiten. Hij was in de positie om die deal tegen te houden, want als belangrijkste klant van Mercedes had McLaren een veto-recht."

Het hele verhaal speelde twee jaar na 'spygate'. McLaren beschikte in 2007 over gevoelige, onrechtmatig verkregen informatie over de Ferrari-bolides. Het op de man af vragen naar dat soort geheime informatie bracht uiteindelijk aanzienlijk minder trammelant met zich mee.

Beluister hieronder de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 met Tim Coronel, Joe van Burik en gastheer Jeroen van Inkel.

2 reacties

    Breaking Marko: ‘Zoveel tijd wint Mercedes op Red Bull met het DAS-systeem’