McLaren leek het hele weekend de snelste auto te hebben, maar uiteindelijk pakte Max Verstappen poleposition én de overwinning in Suzuka. Was het een race die op de zaterdag al werd verloren voor het team uit Woking? Dat is de vraag voor teambaas Andrea Stella.
"De manier waarop de race verliep, toont volgens mij aan dat de kwalificatie van fundamenteel belang was. Er was niet veel actie op baan in de eerste ronde en zelfs de pitstops werden bepaald door wat iedereen deed. De harde banden gedroegen zich al erg sterk in de outlap en er viel dus niet veel te winnen door op de baan te blijven", zo vertelt Stella bij Viaplay, waarmee hij ook de oorzaak voor het verliezen van de zege aanwijst.
"We zaten een beetje opgesloten. Ik denk dat we vandaag misschien een paar tienden meer in de tas hadden in vergelijking met Red Bull, maar het is erg moeilijk om dat te gebruiken, vooral op een baan waar het zo moeilijk is om in te halen." De McLaren-teambaas vervolgt: "We zouden blij moeten zijn met de auto en het is een snelle wagen. Ik denk dat we over het algemeen iets meer hadden moeten profiteren van de kwalificatie. En ik denk dat als we van voren waren begonnen, dan waren we misschien met een gat geëindigd. Er was niet veel wat we konden doen, behalve dat we de jagers konden zijn."
En is er ooit overwogen om de auto's van positie te laten wisselen, iets waar vooral Oscar Piastri op aasde? "Het was eerlijk van Oscar om die opmerking te maken. Maar in werkelijkheid probeerde Lando dichter bij Max te komen, om de banden daarna een beetje op adem te laten komen en het dan opnieuw te proberen. Maar zodra je onder de seconde kwam, kreeg hij het behoorlijk moeilijk. Je hebt ongeveer zeven of acht tienden van een seconde nodig om in te halen. En ik denk dat deze cijfers buiten het bereik lagen van wat mogelijk was voor Lando en Oscar. We hebben de situatie dus simpel gehouden en we gaan in Bahrein weer verder."
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Hongarije, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
JackieStewart
Reactie van een verslagen team. Compleet onnodig laten liggen in de training. Dat 1 coureur een foutje maakt okay, maar allebei? Laat ze maar naar huis zwemmen. Stelletje over het paard getilde b rijders. Dit gaat nog pijn doen op het eind van het seizoen.
RoBoRacer
Alles goed verder Jackie? 🙄
Ikbenerevenniet
B rijders? Je roept veel maar zegt helemaal niks.
Inflatable
De oorzaak zit in de auto's, achter het stuur.. Als Max in die McLaren had gereden was dit een heel dominante overwinning geworden, zoals in 2023..
Grauw
Sorry hoor maar Norris is na de eerste paar ronden nooit meer onder een seconde gekomen. Als Norris versnelde gaf Verstappen antwoord. Het eerlijke verhaal is denk ik dat ze de mini drs missen.
MdGL
En dan gaat straks de flex frontwing ook in de ban
Verektenezel
Je hebt ongeveer zeven of acht tienden van een seconde nodig om in te halen. Haha wat een prutsers, Max doet dat met een langzamere auto nog..
Ikbenerevenniet
Ook Max zal dit niet lukken in vuile lucht. Het zijn geen tovenaars. Brown had deze auto's ontworpen om een einde aan dit verhaal te maken....het is hem niet gelukt.
Dit bericht is aangepast op:
Cheetah
Dat was Brawn (Ross)
Jacq36
😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂. Hou toch op met je, we zaten opgesloten. Duidelijk hebben ze bij mclaren wie er eerste rijder is. Anders hadden ze piastri er voorbij laten gaan. Max zal best hebben gewerkt in de rb maar controleerde ook echt zijn race. De uitleg van mclaren is niet wat ik heb gezien.
RoBoRacer
Die had gewoon dezelfde pace als zijn teamgenoot. Het is daarom precies wat Harold in z'n reply zegt.
Frank Greve
Het is dat er nauwelijks ingehaald kan worden op Suzuka, want de McLarens waren zeker een paar tienden sneller. In Bahrain (waar wel ingehaald kan worden) en het veel warmer is zullen de McLarens weer de dienst uit gaan maken.
ArribaAndale
Nadat de uitslag van de kwalificatie bij je bekend was was je heel stellig dat de McLarens 20 seconden zouden pakken op Red Bull. Nou met zoveel snelheid meer maar dan toch niet kunnen inhalen. Wie zijn dan de grootste prutsers Norris en Piastri of jij? Dus behalve ontzettend simpel negatief blijk je ook nog eens slecht in het bekijken van een race te zijn. Er hebben namelijk een aantal inhaalacties plaatsgevonden tijdens de race van Japan vandaag!
GoAzBox
Of heeft het misschien te maken met de mini-DRS die verboden is nu?
WickedGirl
1 zwaluw maakt nog geen zomer....het was een mooie overwinning voor Redbull en Max Verstappen....maar de layout van het circuit werkte absoluut in Max zijn voordeeĺ. Het is erg lastig inhalen op Suzuka... Bahrein wordt een ander verhaal. Ik voorzie daar dominantie van Mclaren van start tot eind van de race. En in tegenstelling tot Suzuka kan je in Bahrein wel makkelijk inhalen...
Frank Greve
Zoals zo vaak kan ik niets anders dan u gelijk geven, Bahrein is een kolfje naar de hand van McLaren.
ArribaAndale
20 seconden zou McLarens op de Red Bull van Max Verstappen vooruit gelopen zijn. Was je stellige overtuiging. Ga toch fietsen man!
Aai
Doet dat nou zeer een compliment geven.... de arrogantie!
wal60
Tsja de droom van Zak Bruin en de zijnen krijgt langzaam haarscheurtjes
Ikbenerevenniet
We zijn weer erg aardig voor elkaar op RN365. Leer elkaars mening toch eens te respecteren. En als iemand iets raars zegt (in jou ogen of van allemaal dat doet er niet toe) kan je er misschien een comment op geven zonder iemand te denigreren.
Jan van Dijk
Ik ben bang dat bahrein idd meer in het McLaren straatje past maar als de geschiedenis ons een ding heeft geleerd is dat je Max nooit moet uitvlakken. Bovendien verwacht ik daar ook meer van Ferrari, alhoewel die tot nu toe diep teleurstellen, ook MB zou best wel eens kunnen verrassen.
Maarten Van De Ven
Kortom, iedereen. Hahaha... 😉
Jan van Dijk
Laten we Haas ook niet onderschatten 😁
Karma Gaming
"Als ze van voren begonnen met een gat eindigen" Ik heb de data gezien en max was 0.002 langzamer dan de pace van de mclarens dus ik geloof er niks van dat ze met een gat geeindigt waren, Sure ze rijden achter Max maar Lando is geen enkele moment in de DRS gekomen...
Maarten Van De Ven
Het verschil is gewoon verstappen zelf. Die haalt uit alle auto's het maximale. Weet nét iets anders de bochten te nemen, later of vroeger remmen, beter acceleren. Het verschil zit hem in de coureur, niet de auto.
Hans Keller
Ach hij praat zichzelf moed in, ze missen inzicht en de mini DRS dus.
Dit bericht is aangepast op:
F1rst
De enige manier voor McLaren om te winnen lag volgens mij bij de bandenwissel. Haal Norris achter Max weg en laat hem proberen met een snelle ronde Max te undercutten. Oscar was te ver weg om als eerste te proberen een undercut te laten werken. Het was te doorzichtig van McLaren, dus te duidelijk, dat Norris de volgende ronde zou binnenkomen, want ook Norris wil niet verliezen van Oscar. Max dekt de undercut van Oscar makkelijk af en Norris moest/kon alleen maar reageren op Max. Mijn conclusie: alleen Norris had de undercut kunnen laten werken. of hij dat gehaald had? Max had dat gezien en had ook een snellere ronde kunnen afwerken voor zijn pitstop. We zullen het nooit weten.