Naast het gevecht om de rijderstitel is ook de strijd om de tweede plaats bij de constructeurs zeer spannend. Het verschil tussen Mercedes, Ferrari én Red Bull bedraagt maar tien punten na de recente opmars van Max Verstappen. De Nederlander scoort haast alle punten voor zijn renstal en zorgt er zo hoogstpersoonlijk voor dat Red Bull nog meedoet voor de extra miljoenen.
Bij Mercedes is de doelstelling en aanpak helder. De Zilverpijlen willen de tweede plaats veroveren, maar gaan geen updates meer brengen. Mercedes is immers ook van zins om goed aan 2026 te beginnen na een reeks magere jaren. Technisch kopstuk Andrew Shovlin legt uit waarom en noemt Red Bull als enige uitzondering.
"Op het circuit zijn we volledig gefocust op de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap", vertelt Shovlin tegenover onder meer RacingNews365. "Dat zijn we eigenlijk het hele seizoen al geweest. Als team zijn we heel gedisciplineerd gebleven: we hebben gezegd dat we geen middelen terug in dit seizoen kunnen stoppen om nog een late update te brengen die ons leven makkelijker zou maken."
Red Bull als uitzondering
2026 is namelijk het hoofddoel van Mercedes. "Uiteindelijk, wanneer er een nieuw reglement wordt geïntroduceerd, is het essentieel om meteen goed van start te gaan. Zo hebben we titels gewonnen, maar als je kijkt naar de meest recente regelwijziging in 2022, begonnen we met een achterstand. Vanaf dat moment hadden we het constant lastig."
"We waren nooit van plan om toe te geven aan de verleiding om extra middelen in te zetten voor deze auto. Maar zoals ik al zei: iedereen op het circuit, inclusief de coureurs, is volledig gericht op het behalen van die tweede plek."
Shovlin haalt alleen Red Bull er nog als uitzondering uit. "Als je naar Red Bull kijkt: oké, ze hebben vrij recent nog een update gebracht aan de vloer. Verder hebben de teams waarvan we verwachtten dat we ermee zouden strijden hetzelfde gedaan als wij. Ze hebben allemaal veel middelen in volgend jaar gestoken."
Meest gelezen









Praat mee!