Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes grootste verliezer nieuw Concorde Agreement, Red Bull en Ferrari beperken schade

Na een lange onderhandelingsperiode staan alle handtekeningen onder het nieuwe Concorde Agreement. Het nam vanwege het coronavirus iets meer tijd in beslag dan verwacht, maar het belangrijke document is door alle teams ondertekend. Niet iedereen zal even blij worden van de inhoud.

Alle tien de teams hebben hun handtekening gezet onder inmiddels het achtste Concorde Agreement. Daarin staan de voorwaarden voor deelname aan de sport van 2021 tot en met 2025. Het is goed nieuws voor de toekomst van de Formule 1. Sommige teams hebben flink wat water bij de wijn moeten doen, terwijl er bij anderen een grote glimlach op het gezicht zal zijn verschenen.

Wat is het Concorde Agreement?

Het Concorde Agreement is in een contract tussen de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), de Formule 1-constructeurs (vertegenwoordigd door de Formula One Teams Association (FOTA)) en Formula One Administration (de Formule 1-bazen). Het dankt zijn naam aan de Place de la Concorde, het adres van het hoofdkantoor van de FIA in Parijs. Daar werd in 1981 de eerste Concorde-overeenkomst op papier gezet. De overeenkomst legt de regels en de verdeling van televisie-opbrengsten en prijzengeld vast. Er zijn sinds begin jaren 80 in totaal zes verschillende Concorde Agreements gesloten die in de eerste jaren allemaal strikt geheim werden gehouden. De geheimhouding werd pas doorbroken toen de overeenkomst uit 1997 werd gepubliceerd door de journalist Forrest Bond. De overeenkomst heeft in beginsel als doel de professionaliteit van de Formule 1 te vergroten en de sport tot een commercieel succes te maken. De belangrijkste bepaling was in de eerste versie de belofte dat alle teams aan elke Grand Prix in een seizoen zouden deelnemen. Dit was een belangrijke eis van meerdere televisiestations in het proces van de verdeling van de uitzendrechten.

Wat was deze keer de inzet?

Er zijn vergeleken met de vorige versie van het document twee grote wijzigingen aangebracht in het nieuwste Concorde Agreement, dat vanaf 2021 tot en met 2025 van kracht wordt. Ten eerste wordt het geld eerlijker over de teams verdeeld. Tezamen met de invoering van de nieuwe regels, in 2022, moet dit ervoor zorgen dat het Formule 1-veld dichter op elkaar komt te zitten, meer dan alleen de drie grote teams aanspraak kunnen maken op podiumplaatsen en overwinningen, en er simpel gezegd meer spektakel is in de sport. Er zijn enkele winnaars en verliezers van deze ingreep. Logischerwijs zijn het de grote jongens die inleveren qua prijzengeld, zo rekende Auto Motor und Sport door. Mercedes (-32 miljoen dollar), Red Bull (-29 miljoen), Ferrari (-25 miljoen) en McLaren, (-8 miljoen), de top vier van vorig jaar, gaan er op achteruit als ze in een normaal seizoen op dezelfde plaats in het kampioenschap zouden eindigen. Voor Red Bull, dat ook AlphaTauri in bezit heeft, maakt het nieuwe Concorde Agreement onder de streep weinig verschil qua inkomsten, want AlphaTauri gaat er juist met 25 miljoen dollar op vooruit als het op dezelfde plek zou eindigen. Dat is het voordeel van een tweede team in je bezit hebben. Renault gaat er ook 21 miljoen dollar op vooruit, gevolgd door Racing Point met 18 miljoen dollar. Haas en Alfa Romeo zouden beiden negen miljoen extra opstrijken. Ferrari weet het verlies op haar beurt goed te maken met de bonus dat het krijgt omdat de renstal al zeventig jaar aanwezig is in de sport. Twintig procent van alle inkomsten boven de 650 miljoen dollar van de Formule 1, wordt uitgekeerd als bonus. Tijdens een normaal seizoen wordt er bij de verwachte omzet van een miljard in totaal dus ongeveer 70 miljoen uitgekeerd aan de teams die in aanmerking komen voor de bonus, waarvan Ferrari het grootste deel ontvangt. Mercedes heeft geen tweede team en ontvangt slechts een kleine bonus, waardoor het er onder de streep het meest op achteruit gaat, tot onvrede van teambaas Toto Wolff. Toch heeft ook het team dat de afgelopen zes seizoenen wereldkampioen werd haar handtekening onder het akkoord gezet. Een ultieme poging van Wolff, die vond dat Mercedes te veel werd benadeeld, om de Formule 1 onder druk te zetten, mislukte. Tot slot is er in het Concorde Agreement vastgelegd dat de teams minder inspraak hebben in regelveranderingen. Op die manier hoeft er van unanimiteit geen sprake meer te zijn wanneer er regels worden veranderd, al heeft Ferrari naar alle waarschijnlijkheid nog steeds haar vetorecht behouden. Al met al is het nieuwe verdrag, het nieuwe contract tussen de teams, FIA en de Formule 1, een grote stap vooruit naar een duurzame Formule 1-toekomst waarin we meer spektakel mogen verwachten. Vroeger committeerden de teams zich voor de gehele duur van het Concorde Agreement aan de sport, maar deze keer staat er in het contract vermeld dat de teams, mits ze het voor 31 maart melden, het daaropvolgende seizoen zonder gevolgen uit de sport kunnen stappen. Helemaal het gewenste resultaat is het uiteindelijk niet, aangezien Ferrari volgens velen nog steeds een te dikke vinger in de pap heeft, maar vanaf 2025 kan dat zomaar anders zijn.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje