Al twee seizoenen moet Mercedes zijn meerdere erkennen in Red Bull. Sinds de reglement-wijzigingen van 2022 heeft het team van Toto Wolff een enorme achterstand op Red Bull en waar Max Verstappen de zeges aaneenrijgt, moet Mercedes het met slechts één zege doen (Russell in Brazilië vorig jaar) in de laatste twee jaren. Dat voorspelt niet veel goeds voor Mercedes, dat Red Bull de laatste maanden ook nog eens de focus al naar 2024 zag verleggen.
"Red Bull begon in 2022 met deze reglementen met een enorm voordeel en was in staat om dat te behouden. Je moet respect hebben voor hun eenheid, je moet veel respect hebben voor hun prestaties, zowel de technische als die van de coureurs", zegt Toto Wolff tegen onder meer RacingNews365. "Ze verslaan onder de huidige reglementen, dat is tegen de verwachtingen, dat is duidelijk."
Maar toch ziet Wolff ook wel mogelijkheden om dichterbij te komen. "Tegelijkertijd hebben we bij McLaren gezien dat een update een seconde winst in rondetijd opleverde. AlphaTauri eindigde sterk en Aston Martin kwam sterk uit de winter. Er is een sleutel is om drastisch meer prestaties te ontgrendelen. Als je er eerlijk naar kijkt, dan zal onze wagen nooit goed genoeg zijn om te strijden voor het kampioenschap. In het voorjaar hebben we besloten dat we terug moesten naar de tekentafel om volgens jaar met iets nieuws te komen. Maar er ligt een Mount Everest voor ons."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Placebo Saw
Na 2 jaar een enorme achterstand op redbull qua aero, en het missen van stabiliteit in de wagen... Zou het mijn inziens echt enorm vreemd/toevallig zijn... Dat nadat de Fam. Wolff herhaaldelijk negatief in t nieuws is geweest omtrend het lekken van informatie van andere teams ( met name redbull )... Dat ze nu ineens met een wagen komen die zonder enige ontwikkeling op de baan, net zo, zo niet, sneller is dan die van rbr. Je zou denken dat dit niet kan zonder enige vorm van inside informatie.
Ries
Of TW past het slot aan, zodat zijn sleutel past. Het lobbyen voor het veranderen van regels is niet echt gelukt afgelopen jaar. En zie daar het resultaat. Bovendien heb ik het idee dat de FIA, nadat zij Masi moesten slachtofferen van TW en consorten, veel minder geneigd zijn om zich te laten beïnvloeden. Het machtsevenwicht in de F1 politiek is na Abu Dhabi 2021 langzaam veranderd ten nadele van TW.
Dit bericht is aangepast op:
Nelson
Als dat zo zou zijn , dan is dit hetzelfde als spygate. Dan zou Mercedes gewoon geschorst moeten worden.
RB20
Er liggen zoveel sleutels mr Mercedes. Het is jouw taak om de sleutel te vinden die op het slot van jullie eigen bolide past… misschien daar je energie in steken in plaats van onrust stoken overal.
RR6
Ik heb er geen moeite mee als Wolff achter dat gesloten deurtje blijft staan en iemand de sleutels 'kwijt raakt'
RB20
😂. Dat kan natuurlijk ook nog
Jackster
Hoezo begon Red Bull met een enorm voordeel in 2022. Iedereen begon toch gelijk met de nieuwe regelementen?
Sjaak van Kempen
wie heeft de sleutel gezien ? ze zoeken in alle hoeken en gaten gelukkig start max zijn wagen zonder sleutel!een druk op de knop en gaan met die Red Bull. hopelijk volgend jaar wat meer spanning voor in het veld , dan zien we die ook nog rijden en niet alleen bij de pitstops en einde
Motorman
Al twee sleutels hebben ze geprobeerd passend te krijgen. Te weten afdwingen verhoogde vloerhoogte, een lager afgestelde vloerhoogte dan toegestaan. Ben benieuwd waar de volgende sleutel op pasgemaakt gaat worden.
turbohenkie
Er is maar 1 sleutel die ze kan helpen , en die is van het Red Bull pand waar de blauwdrukken van 2024 liggen 🤣