Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes kijkt met argusogen naar koud Las Vegas: "Unieke uitdaging"

De Grand Prix van Las Vegas houdt de gemoederen flink bezig en niet alleen vanwege het entertainment. De sessies worden in de avond verreden, wanneer het best koud kan zijn in de woestijn. Mercedes legt uit welke uitdagingen de teams tegenkomen.

Hamilton Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor het eerst sinds 1982 wordt er weer een Grand Prix van Las Vegas georganiseerd. Het nieuwe stratencircuit ligt in het hart van de stad en ook de welbekende Strip wordt aangedaan. Voor de teams brengt een eerste editie op een nieuw circuit uitdagingen met zich mee, maar in Las Vegas komt er nog een andere factor bij kijken. In november kan het 's nachts vrij koud worden. Sterker nog: de verwachting is dat de temperatuur niet boven de tien graden Celsius uitkomt. Mercedes legt op haar YouTube-kanaal uit welke gevolgen dat heeft.

"Je zou denken dat Las Vegas een hete stad is, maar we rijden in de avond en de nacht", vertelt de inmiddels vertrokken Mike Elliott, die eerder de rol van Chief Technical Officer vervulde. "De temperatuur is heel hoog in de zomer, terwijl het vriest in december. Als je daar in november rijdt, is het 's avonds niet warmer dan tien graden."

"Banden worden beïnvloed door de unieke temperaturen"

Oliver Albert, Simulation & Performance Engineer, licht toe hoe de auto en de banden daarop reageren. "Het is goed mogelijk dat we hele koude omstandigheden treffen. Dat brengt unieke uitdagingen voor de banden met zich mee, niet alleen voor het opwarmen, maar ook hoe ze presteren en reageren in de longruns. In de eerste vrije training gaan we dus meteen naar een aantal zaken kijken."

Het technische brein moet verschillende onderdelen in acht nemen. "We beginnen met het bekijken van de banden en de set-up om een goede balans in de auto creëren. Daarna is het belangrijk om te achterhalen hoe de banden reageren in de longruns. Zo proberen we te bepalen welke banden het beste presteren en welke we gaan gebruiken in de race. Het is duidelijk dat de unieke temperaturen het rubber beïnvloeden."

Het slotwoord is voor Georgios Chimonides, Trackside Power Unit Engineer. "Voor deze nachtrace moeten we de motor en de auto optimaal afstellen op een manier die we al jaren niet hebben toegepast."

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil