Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes onthult bijzondere keuze die Hamilton misschien de titel heeft gekost

Mercedes engineer Mike Elliott heeft onthuld dat het team dit jaar niet alle tokens heeft ingezet die ze hadden mogen inzetten. Heeft dit Lewis Hamilton de titel gekost?

De 2021 F1-auto's waren een doorontwikkeling van de auto's van het jaar ervoor. Teams mochten van de Formule 1 geen volledig nieuwe auto's bouwen, maar kregen enkele tokens die ze in mochten zetten om zo de auto te kunnen verbeteren. Waar Red Bull er bijvoorbeeld voor koos om hun tokens in te zetten aan de achterkant van de auto, heeft Mercedes de tokens die ze hadden juist helemaal niet ingezet. Dat onthult Mike Elliott, de technisch directeur van het team, die dit jaar het stokje overnam van James Allison. "Uiteindelijk hebben we onze tokens niet uitgegeven. We hadden het plan om ze mogelijk uitgeven voor veranderingen aan de neus, maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan", onthult hij bij F1 Tech Talk . De Mercedes-man verklaart waarom de Duitse renstal hiervoor koos. "De realiteit is dat we duidelijk in een periode van COVID zitten. We keken naar de reglementen voor volgend jaar, die enorm verschillend zijn (ten opzichte van dit jaar, red.). Er zijn enorme aerodynamische veranderingen en dus ging het er aan het begin van dit jaar om hoe we de balans konden vinden tussen de ontwikkeling voor dit jaar en die voor volgend jaar."

Misschien niet de juiste keuze?

Mercedes besloot daarom hun tokens niet in te zetten. Elliott laat doorschemeren dat hij twijfelt of dat nu wel de juiste keuze is geweest. "Op het moment dat we die beslissingen namen, hadden we ook een behoorlijke voorsprong." "Als je teruggaat naar 2020, hadden we een heel goede auto. Het was meer een kwestie van: 'Waar zitten de zwakke punten? Wat zijn de dingen die we kunnen ontwikkelen en een beetje verder kunnen verbeteren?'. Het zijn geen grote dingen, het zijn kleine dingen die we zien in ons aerodynamische concept." "Er zijn dingen met betrekking tot de luchtstroom die we hebben gezien en wilden aanpakken en veranderen. En dus, als je naar de twee auto's kijkt, zitten de verschillen allemaal in de details", aldus de engineer van Mercedes. Een perfecte F1-auto bestaat niet volgens Elliott. "Ik heb nog nooit een auto gekend waarbij we aan het einde van het jaar zeiden: 'Dit is perfect', want dat bestaat gewoon niet. De realiteit is dat we hem altijd kunnen verbeteren."

Mercedes heeft veel doorontwikkeld

Mercedes begon dit jaar met een achterstand. De Red Bull leek bij de start van het seizoen de snellere auto, erkent de engineer. "Ik denk dat we dit jaar niet met een goede auto zijn begonnen, in tegenstelling tot voorgaande jaren." "We hebben het hele jaar door ook verschillende problemen gehad, zoals met de driveability van de motor en de slijtage ervan was een ander probleem waar we tegenaan liepen. Maar we konden het chassis ook niet zo ver ontwikkelen als we zouden hebben gewild." Toch heeft Mercedes er uit eindelijk alles uitgehaald wat er in zat, aldus Elliott. "Wat echt goed is geweest, is dat het team de koppen bij elkaar heeft gestoken en alle kleine verbeteringen heeft gevonden die er te vinden waren en die op de auto hebben aangebracht. "Ik zou graag in een positie verkeren waarin we vier tienden voor staan en het allemaal makkelijk gaat, maar dat is gewoon niet het kampioenschap dat we hebben gehad."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi