Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Mercedes wees FIA met mail op niet bestaande regels na clash Verstappen en Hamilton

Het was misschien wel de meest gestelde vraag tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Wat stond er precies in de mail die Toto Wolff naar de wedstrijdleiding stuurde? Naar nu blijkt was het een document met niet bestaande Formule 1-regels.

Kort na de zware crash van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië, veroorzaakt door een touche met Lewis Hamilton, nam Mercedes-teambaas Toto Wolff via het radiosysteem contact op met wedstrijdleider Michael Masi. Of hij zijn mail had gelezen, luidde de vraag. Masi antwoordde dat hij tijdens een race niet in de gelegenheid was zijn mail te controleren, waarop Wolff het één en ander persoonlijk bij de stewards toe ging lichten.

Al snel werd duidelijk dat Mercedes diagrammen overhandigde die lieten zien dat een bocht aan de aanvallende partij toebehoort als die voor meer dan de helft naast diens voorganger zit. Aan de hand daarvan oordeelde Mercedes dat de bocht aan Hamilton toebehoorde. Echter, naar nu blijkt gaat het helemaal niet om een officieel FIA-document, zo schrijft Motorsport-Total, dat terwijl Mercedes het wel zo deed voorkomen. Nepte Mercedes dan de boel? Nee, dat toch ook niet.

Om de oorsprong van het document te bepalen, ging de publicatie behoorlijk wat jaren terug in de tijd. Toen Lewis Hamilton en Nico Rosberg bij Mercedes een fel intern duel uitvochten wilde Mercedes richtlijnen opstellen over hoe de coureurs met elkaar dienen te racen. Men vroeg de FIA hoe men wiel-aan-wiel-gevechten beoordeelt, ook met het oog op eventuele straffen.

Bij wijze van antwoord ontving Mercedes het document dat men op Silverstone naar verluidt aanvoerde als bewijs tegen Max Verstappen. Het was duidelijk niet voor iedereen helder dat het document op geen enkele manier een officieel FIA-document was, maar enkel een informeel schrijven, waar dus geen rechten aan konden worden ontleend. Let wel, dit speelde allemaal in de tijd dat Charlie Whiting als wedstrijdleider de scepter zwaaide.

Het lijkt dan ook te gaan om een klassiek gevalletje 'miscommunicatie'. Mercedes ging ervan uit dat het wel degelijk een officieel document was, omdat men nooit anders had verondersteld, terwijl de wedstrijdleiding in de huidige vorm nooit van het bestaan van het document af wist. Masi herkende het document dan ook niet en het was hem dan ook een raadsel wat Wolff met zijn diagrammen wilde aantonen.

De FIA kon de herkomst van het document niet herleiden, maar sloot niet uit dat het in het verleden wel degelijk als een leidraad is gebruikt om soortgelijke incidenten te kunnen beoordelen. Vandaag de dag echter is dat sowieso niet meer het geval, iets dat Toto Wolff tijdens zijn ontmoeting met de stewards direct te horen kreeg.

Het team rond Max Verstappen

Je doet het niet alleen in de Formule 1 en dat weet ook Max Verstappen. In deze video laat RacingNews365 het team rond Max Verstappen zien.

59 reacties

    x