Kort na de zware crash van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië, veroorzaakt door een touche met Lewis Hamilton, nam Mercedes-teambaas Toto Wolff via het radiosysteem contact op met wedstrijdleider Michael Masi. Of hij zijn mail had gelezen, luidde de vraag. Masi antwoordde dat hij tijdens een race niet in de gelegenheid was zijn mail te controleren, waarop Wolff het één en ander persoonlijk bij de stewards toe ging lichten. Al snel werd duidelijk dat Mercedes diagrammen overhandigde die lieten zien dat een bocht aan de aanvallende partij toebehoort als die voor meer dan de helft naast diens voorganger zit. Aan de hand daarvan oordeelde Mercedes dat de bocht aan Hamilton toebehoorde. Echter, naar nu blijkt gaat het helemaal niet om een officieel FIA-document, zo schrijft Motorsport-Total , dat terwijl Mercedes het wel zo deed voorkomen. Nepte Mercedes dan de boel? Nee, dat toch ook niet. Om de oorsprong van het document te bepalen, ging de publicatie behoorlijk wat jaren terug in de tijd. Toen Lewis Hamilton en Nico Rosberg bij Mercedes een fel intern duel uitvochten wilde Mercedes richtlijnen opstellen over hoe de coureurs met elkaar dienen te racen. Men vroeg de FIA hoe men wiel-aan-wiel-gevechten beoordeelt, ook met het oog op eventuele straffen. Bij wijze van antwoord ontving Mercedes het document dat men op Silverstone naar verluidt aanvoerde als bewijs tegen Max Verstappen. Het was duidelijk niet voor iedereen helder dat het document op geen enkele manier een officieel FIA-document was, maar enkel een informeel schrijven, waar dus geen rechten aan konden worden ontleend. Let wel, dit speelde allemaal in de tijd dat Charlie Whiting als wedstrijdleider de scepter zwaaide. Het lijkt dan ook te gaan om een klassiek gevalletje 'miscommunicatie'. Mercedes ging ervan uit dat het wel degelijk een officieel document was, omdat men nooit anders had verondersteld, terwijl de wedstrijdleiding in de huidige vorm nooit van het bestaan van het document af wist. Masi herkende het document dan ook niet en het was hem dan ook een raadsel wat Wolff met zijn diagrammen wilde aantonen. De FIA kon de herkomst van het document niet herleiden, maar sloot niet uit dat het in het verleden wel degelijk als een leidraad is gebruikt om soortgelijke incidenten te kunnen beoordelen. Vandaag de dag echter is dat sowieso niet meer het geval, iets dat Toto Wolff tijdens zijn ontmoeting met de stewards direct te horen kreeg.
Meest gelezen