Na de eerste drie races staat Max Verstappen er prima voor in de WK-stand. De viervoudig wereldkampioen moet slechts één puntje toegeven op de leider in de strijd om de wereldtitel, Lando Norris. Het grotere probleem zit hem in de tweede coureur voor de Oostenrijkse renstal, want die scoorde nog geen enkel punt in 2025. De achterstand in het constructeurskampioenschap op leider McLaren is nu namelijk al 50 punten. Willem Toet, een Nederlandse F1-engineer die onder meer bij Benetton en Ferrari heeft gewerkt, gaat in op de achilleshiel van de RB21.
"Om significante prestaties uit de Red Bull-auto te halen...", zo begint hij op het YouTube-kanaal van Driver61. "Ik denk dat iedereen zich realiseert dat die auto aerodynamisch niet zo goed is als twee en misschien wel drie van hun concurrenten. Max is in staat om met een stijve auto te rijden. Dat houdt in dat de afstelling aerodynamisch en mechanisch is gericht op de neus, zodat hij hem mooi kan laten roteren. Maar je moet zo precies zijn om het te gebruiken."
Toch vraagt de Nederlander zich af waarom Red Bull een auto heeft ontworpen die heel dicht tegen het randje aan zit. Daarbij wijst hij vooral op het fenomeen stall, waarbij de luchtstroom het profiel van een onderdeel niet meer kan volgen. "Als je stall hebt bij een vloer van een Formule 1-auto, krijg je een kleine vermindering in de luchtweerstand. En dus proberen de teams dat randje te vinden waar je, als je eenmaal op het rechte stuk zit, de luchtweerstand zo snel mogelijk kwijt raakt. Want luchtweerstand is wat je afremt op het rechte stuk."
"In een situatie waar de vloer aan de ene kant een beetje rolt, waarbij je een vrij goed aangesloten luchtstroom hebt, loop je aan de andere kant een veel groter risico dat je in een van deze gebieden te maken hebt met stall. Als de Red Bull een beetje rolt in de remzone, dan zal dat de auto ongelooflijk gevoelig maken om mee te rijden."
Tot slot zegt Toet het volgende over Verstappen. "Hij klaagt ook, terwijl de auto om hem heen is ontworpen. En waarom zou je dat niet doen? Hij wint namelijk. Je ontwerpt de auto rond je beste coureur en als je een keuze moet maken, wil je dat je beste coureur wint. Maar hij klaagt ook dat het moeilijk wordt..."
Ook interessant:
Niet verwacht, wel gekomen. De eerste overwinning voor Max Verstappen en Red Bull in 2025 is een feit! Men sleepte het succes op formidabele wijze binnen, maar wat zegt het over de rest van 2025? Alles? Veel? Niks?
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!