Andretti Cadillac baas Michael Andretti heeft onthuld dat het volgende week een auto die is gebouwd aan de hand van de huidige F1-specificaties in een windtunnel zal testen. Het Amerikaanse team heeft als doel om op de F1-grid te komen en heeft de eerste twee fases van het toelatingsproces van de FIA doorlopen.
Maar de laatste horde die nog genomen moet worden is de commerciële discussie met het Formule 1-management, waarbij men sterke tegenstand krijgt van de gevestigde teams, die tegen de toetreding van Andretti zijn.
Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten op het Circuit of the Americas vertelt Andretti tegen Sky Sports F1: "Het is heel, heel spannend. Onze dank gaat uit naar de FIA en de president. Het was een zware strijd voor ons team en ik ben er trots op dat we in elke categorie als beste uit de bus zijn gekomen."
"Dus ik denk dat het zeker laat zien dat we het recht hebben om hier op de grid te staan. We zijn erg blij met de steun van de fans, die was overweldigend. Ik wil iedereen bedanken voor alle steun, want dat betekent heel veel voor ons. We zijn erg enthousiast over de toekomst, we denken dat we de Formule 1-fans iets te bieden hebben."
Anderen bekeken ook:
Andretti 'voluit' in F1-voorbereidingen
De toetredingsvoorwaarden stellen dat een nieuw team in 2025 of 2026 kan toetreden, waarbij de laatste datum in lijn zou zijn met een nieuwe set aan Formule 1-regels. Op de vraag waar men zich op dit moment op richt, legt Andretti uit: "We mikken nog steeds op 2025."
"Onze auto gaat volgende week de windtunnel in, dus we hebben al een auto opgebouwd in '23-spec. We zijn dus volop bezig, we zijn een team aan het opbouwen, dus op dit moment is het 2025, het zou 2026 kunnen worden, maar we zullen zien."
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
JohnVermeulen
Ik vraag mij af waarom je een team als Andretti met zoveel passie voor de autosport zou weigeren op de grid. Geld zou nooit de reden mogen zijn, maar helaas is dat wel zo. Dat betekend dat de sport zo goed als ontoegankelijk is voor teams die zouden willen toetreden .
Dit bericht is aangepast op:
Broodkogel
Ik denk dat door hun passie en vastberadenheid ze de doelen gaan halen. Amerika is een land van onbegrensde mogelijkheden. Alles is daar groots.
JohnVermeulen
Dat is waar, en ik hoop van harte dat het ze lukt en dat ze ook zullen slagen in de F1.
Broodkogel
Ik ook John moet heel eerlijk toegeven dat ik eerst wat sceptisch was. Maar meer van is het niet veel? Maar ze willen het heel graag een goede drijfveer en ik hoop het ook
Wiesneuze
@JohnVermeulen Geld is idd de reden, ook voor Andretti om nu in te stappen. Er is nu een budgetcap waardoor de kosten overzichtelijk worden. Er bestaat nu de mogelijkheid om geld over te houden. Andretti heeft nu de mogelijkheid om buiten de cap te spenderen èn het heeft geen operationele kosten van een lopende F1 seizoen. Ik denk echter niet dat Andtetti al zover is met de faciliteiten en personeel, dat er buiten de cap gespendeerd kan worden. Ik vraag me verder af waar de mock-up bak behuizing en achterwielophanging vandaan komen. Die komen iig niet bij Lola vandaan. Zonder bak behuizing kan er niet realistisch aerodynamisch getest worden en de achterwiel ophanging heeft iets nodig om op gemonteerd te worden. Zoals gewoonlijk zijn de berichten vanuit de teams gedeeltelijk waar. Wat dat betreft past Andretti wel.