Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff haalt uit naar 'doemdenker' Horner en Red Bull in verhitte F1-discussie

Bij Red Bull is men niet tevreden over de geplande Formule 1-regels voor 2026. Christian Horner én Max Verstappen lieten zich er negatief over uit, maar Toto Wolff is niet gediend van het betoog van zijn Red Bull-evenknie.

Wolff Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

In 2026 gaat de Formule 1 op de schop, met nieuwe technische regels en nieuwe motorreglementen. Red Bull-teambaas Christian Horner waarschuwt dat de nieuwe bolides 'technische Frankenstein-bolides' kunnen worden als de huidige plannen worden doorgezet. Daarbij geeft hij als voorbeeld dat coureurs mogelijk terug zouden moeten schakelen op de rechte stukken, om zo hun batterijen op te kunnen laden. Ook Max Verstappen gaf aan niet gecharmeerd te zijn van de nieuwe regels zoals deze er nu uit zien.

Wat zegt Verstappen over de voorgestelde 2026-regels?

"Ik heb er met mijn team al over gepraat en ik heb de data gezien. Het ziet er in mijn optiek echt verschrikkelijk uit. Als je in Monza op het rechte stuk vol gas zou gaan, dan moet je volgens onze simulaties al vier- à vijfhonderd meter voor de eerste bocht terugschakelen, omdat dat sneller zou zijn."

"Dat is niet de manier waarop het in de toekomst moet gaan. Natuurlijk is Monza een van de slechtste circuits (in deze context, omdat een groot deel van de ronde vol gas is, red.), maar voor mij is het voornaamste probleem dat het erop lijkt dat het op deze manier een strijd wordt wie de beste verbrandingsmotor (ICE) heeft."

"Het team met de sterkste motor heeft een groot voordeel. Dat is niet wat de intentie van de Formule 1 zou moeten zijn, want dan start je weer een enorme ontwikkelingsoorlog en dan wordt het heel duur om hier en daar weer een paar extra pk's te vinden. Het hoort eigenlijk precies andersom te zijn."

"Daarbovenop hebben de auto's waarschijnlijk veel minder drag, dus daardoor wordt het nog lastiger om in te halen op de rechte stukken. Bovendien heb je ook nog actieve aerodynamica, die je niet zelf kan controleren. Dat doet het systeem voor jou. Dat maakt het heel ongemakkelijk om te rijden, want ik bepaal het liever zelf."

"Als je bijvoorbeeld achter iemand rijdt, dan heb je misschien een betere voor- of een betere achterkant nodig. Dat soort dingen. Als het systeem dat voor jou gaat bepalen, dan is dat in mijn optiek niet de juiste manier voor de toekomst."

Verdeling batterij - verbranding

Als Toto Wolff, teambaas van Mercedes, met de woorden van Horner wordt geconfronteerd, verwijst hij de opmerkingen linea recta naar de prullenbak. "Dat gaat niet gebeuren. Denk je nou echt dat we in deze sport niet innovatief genoeg zijn om reglementen te verzinnen waarbij coureurs niet hoeven terug te schakelen op de rechte stukken?", hekelt hij.

Horner meent op zijn beurt dat er een nieuwe balans moet worden gevonden tussen het vermogen dat vanaf 2026 wordt opgewekt door de verbrandingsmotor en de batterij. Het doel is om een 50-50 verdeling te hebben, maar de Red Bull-teambaas denkt dus dat dat voor problemen gaat zorgen. Hij ziet graag een wijziging.

"Daar moeten we snel naar kijken, voordat het te laat is. Het probleem kan makkelijk aangepakt worden door de verdeling, 50-50, te veranderen. Het hoeft niet veel te veranderen. 5% is genoeg, misschien 10% (meer vermogen opgewekt via de verbrandingsmotor, red.), want de batterij zorgt voor een grote toename in gewicht. Als we dat finetunen, dan neemt de afhankelijkheid van actieve aerodynamica, bewegende vleugels en bijbehorende complexe zaken snel af."

Als de regels nog bijgeschaafd moeten worden, dan zal dat volgens de teambaas van Verstappen snel moeten gebeuren. "We hebben nog tweeënhalf jaar. Als we het ietwat aan kunnen passen, dan zorgt dat voor een beter platform voor het chassis. De sport moet voorkomen dat we 'technische Frankensteins' krijgen, waarbij het chassis door middel van dingen als bewegende aerodynamica dient ter compensatie voor de verminderde drag. We moeten voorkomen dat de verbrandingsmotor als het ware een generator wordt voor de batterij..."

De essentie van de koningsklasse mag daarbij niet uit het oog verloren worden, benadrukt Horner. "We moeten het vanuit een holistisch oogpunt bekijken, maar het belangrijkste vraagstuk is: wat is de Formule 1? F1 hoort wheel-to-wheel racing te zijn. Dat mogen we niet verliezen omdat de coureurs op de rechte stukken terug moeten schakelen. De FIA neemt het heel serieus, dat weet ik, en ze kijken heel goed naar de simulaties, die steeds geavanceerder worden."

Wolff: "Nul kans"

Als Wolff wordt gevraagd naar eventuele wijzigingen aan de voorgestelde 2026-regels, is hij zeer stellig. "Dat gaat niet gebeuren. NUL kans, in hoofdletters. Ik weet niet waarom dit soort dingen opeens worden opgegooid. Die reglementen zijn na jarenlange discussies opgesteld in samenspraak met alle leveranciers."

"Het was een compromis om Audi in de sport te krijgen en om ervoor te zorgen dat Honda zou blijven. Dat is het best mogelijke scenario voor de Formule 1 dat ik me voor kan stellen. Vormt het een uitdaging? Vragen de designers van het chassis af 'hoe moeten we dit doen?'? Ja, zeker, maar er bestaat geen enkele kans dat deze regels nog gaan veranderen. Nul. De regels gaan niet meer wijzigen en ze gaan ook niet uitgesteld worden, want de wereld heeft innovatie en duurzaamheid nodig. We moeten onze voetafdruk verkleinen en we zijn enorm benieuwd naar het nieuwe tijdperk."

"Dit is doemdenken", zo vervolgt hij zijn relaas al doelend op de uitspraken van Horner over het terug moeten schakelen op de rechte stukken. "Er zijn wat circuits met lange rechte stukken waarop we mogelijk last zouden hebben van 'derating', maar de nieuwe motoren worden niet op de hedendaagse chassis geschroefd, die heel zwaar en zo groot als een olifant zijn."

"Daarom moeten we in aanloop naar 2026 innoveren, of het nou met behulp van aerodynamische elementen is, of dat de vorm van de auto's gaat veranderen om zo efficiënter en duurzamer te zijn. Het zijn geweldige, spectaculaire reglementen. De chassisregels zullen heel goed moeten zijn, want de motor vormt een uitdaging", aldus Wolff, die benadrukt hoe belangrijk die nieuwe motorregels zijn.

"50% elektrisch en 50% verbranding. Zeer efficiënt en state-of-the-art wat betreft de architectuur van de motor. Het is heel belangrijk dat F1 voorop blijft lopen op het gebied van innovatie. Daarom moeten we een auto bouwen die aerodynamisch efficiënt genoeg is om te compenseren voor de energie die verloren gaat. Dat is een spannend project."

Wolff vermoedt dat Horner zich zorgen maakt over de staat van het Red Bull-motorenproject en daarom de regels nog aan wil passen. "Waar Horner denk ik banger van is, is dat zijn motorprogramma niet snel genoeg vordert. Misschien wil hij op deze manier de regels 'dood maken'. Je moet je altijd afvragen wat de ware motivatie is achter dit soort uitspraken", aldus de Oostenrijker.

Ook interessant:

Sneu voor de andere F1-coureurs dat Max Verstappen meedoet

Eén ding was in Oostenrijk echter weer even voorspelbaar als altijd: Verstappen torende boven alles en iedereen uit. Hij toonde zich de baas van Red Bull, toch Coronel, Dimmers en Mosterdijk?

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Magistrale Verstappen evenaart twee unieke records in kwalificatie Imola