In oktober 2019, nog voor de coronapandemie, werden de reglementen van het nieuwe tijdperk in de Formule 1 gepresenteerd door de FIA. De hybride-motoren werden hierbij meegenomen tot eind 2024, waarna er nieuwe regels zouden moeten komen voor de krachtbronnen in de koningsklasse. Uiteindelijk werden de nieuwe regels met een jaar uitgesteld, waardoor deze nu ingaan vanaf 2026. Er wordt ondertussen nog gepraat over het langer uitstellen van de nieuwe reglementen, maar hier is geen overeenkomst voor gevonden. Tijdens de coronapandemie belandden de plannen voor de nieuwe motorregels in een soort limbo, tot aan het moment dat Honda aankondigde zich terug te trekken uit de Formule 1. De alarmbellen rinkelden gelijk en men was bang dat nog meer motorleveranciers zich zouden terugtrekken, net als in 2008/2009. Vanaf dit moment lag de focus op het aantrekken van nieuwkomers met als doel het voorkomen dat de F1 afhankelijk is van slechts twee motorleveranciers. Deze focus viel samen met de komst van Stefano Domenicali als CEO van de Formule 1. Domenicali kwam van 'Volkswagen-dochter' Lamborghini. De Italiaan kreeg hierbij de taak om Porsche en/of Audi ervan te overtuigen dat de F1 een perfecte mix aanbiedt van technologische uitdaging als een marketingplatform. In juli 2021 werd er een topoverleg gehouden tijdens het Grand Prix-weekend van Oostenrijk, waarbij de CEO's van Mercedes, Ferrari, Renault, Porsche en Audi aanwezig waren. Honda werd hier vertegenwoordig door Red Bull Racing, het team wat ondertussen ook bezig is aan een eigen motorenproject. Tegen het einde van 2021 werd een eerste voorstel gedaan voor de nieuwe reglementen met vijf hoofdkaders. 1: een budgetplafond voor de motoren, met een aantal uitzonderingen voor nieuwkomers. 2: MGU-H systemen verdwijnen uit de sport vanwege de kosten en de complexiteit. 3: de verbrandingsmotoren en de hybridemotoren moeten ongeveer 50/50 aan performance leveren en. 4: CO2-vrije brandstof is verplicht en 5: de nieuwe regels moeten in 2026 van start gaan. Porsche en Audi toonden hun belangstelling, maar wel met twee eisen. Er moest een overeenkomst komen met de hierboven genoemde punten en de raad van bestuur van beide automerken moest instemmen met het plan. In november waren de FIA en de F1 overtuigd van een, waarschijnlijk twee, nieuwe motorleveranciers, maar een officiële aankondiging bleef vooralsnog uit.
Huidige motorleveranciers bang voor een verstoring in de F1
De geruchtenmolen in de Formule 1 draaide ondertussen op volle toeren. Audi zou McLaren of Alfa Romeo (deels) overnemen, terwijl Porsche gelinkt wordt aan een deal met Red Bull voor 50% van het F1-project. Van een echte deal kwam het nog niet, want de regels waren nog niet duidelijk. Er was altijd nog een 'alleen als'. Het is duidelijk dat de huidige motorleveranciers bang zijn voor een verstoring van de huidige situatie. Meer motorleveranciers betekent namelijk meer concurrentie, zowel op sportief als op technisch niveau. Hierdoor begon het gebruikelijke proces in de politiek: de boel proberen te vertragen. Bij het vertrek van Todt was er nog geen overeenkomst. Met een nieuwe FIA-president (Mohammed Ben Sulayem) kwam er in april een nieuwe vergadering van de World Motor Sport Council, maar wederom: geen overeenkomst. Ook in juni was er een meeting van het WMSC, maar ook hier kwam het niet van een overeenkomst. Ondertussen lieten Porsche en Audi opnieuw weten dat ze de intentie hebben om toe te treden tot de F1. Hierbij stelden ze een definitieve keuze uit totdat de nieuwe technische, sportieve en financiële motorregels bekend zouden worden. Dit klonk natuurlijk als muziek in de oren voor de huidige motorleveranciers. "Volkswagen Group heeft het aantal klootzakken in de Formule 1 onderschat", reageerde een van de teambazen op de situatie. "Audi en Porsche hebben hun intentie om toe te treden tot de F1 veel te duidelijk gemaakt. Te vroeg, te gretig..."
Nieuwe motorregels in de F1 gepresenteerd
Meerdere bronnen hebben aan RacingNews365 laten weten dat de motorregels van 2026 zijn gepresenteerd aan de belangrijkste partijen. Deze zijn naar verluidt erg anders dan het beoogde plan, waarbij wordt gezegd dat de bestaande motorleveranciers worden bevooroordeeld en de nieuwe toetreders worden benadeeld. Deze reglementen moeten nog wel langs het WMSC. Door de kleinere technische veranderingen in de nieuwe regels kunnen bestaande motorleveranciers makkelijker onderdelen meenemen naar 2026, terwijl de nieuwkomers volledig nieuwe motoren moeten produceren. Ook nog eens in een korter tijdsbestek. Los van de MGU-H kunnen Mercedes, Ferrari, Renault (en Honda?) belangrijke hardware meenemen naar het nieuwe tijdperk. Dit levert grote voordelen op wat betreft de kosten, de tijd en de betrouwbaarheid. Red Bull en Porsche hebben naar verluidt een overeenkomst gesloten, op de voorwaarde dat het merk uit Stuttgart zich kan vinden in de nieuwe motorreglementen. In dat geval richten ze een joint venture op met Red Bull Powertrains dat motoren gaat produceren naar het ontwerp van Porsche . Zowel Red Bull als AlphaTauri moeten hier gebruik van gaan maken. Of het nou onder de naam van RBPT of Porsche gaat: de eerste motor van de leverancier is al gestart op de testbank en de eerste grote uitgaven zijn al gedaan.
Hoe gaat het met Audi?
Terwijl de plannen van Porsche concreter zijn, heeft Audi nog geen operationele plannen uitgevoerd en zijn er nog geen grote uitgaven gedaan. Voor zover bekend hebben ze nog geen concepten voor een F1-motor en hebben ze ook nog geen ervaren personeel aangetrokken. Het Porsche-project is ondertussen al van start gegaan, terwijl het Audi-project dus op een laag pitje staat. Een saillant detail hierbij: een voorwaarde van het bestuur van Audi is dat bij een toetreding alles inkomstenneutraal moet zijn, omdat het merk in de tussentijd een team zou kunnen overnemen en kunnen 'upgraden' naar fabrieksteam van Audi. Zo kan het merk in 2026 zelfvoorzienend zijn. Audi heeft een eigen motorsporttak in Duitsland, waar de operaties voor nu zijn verlegd naar de Formule E en Dakar. Dit zou gemakkelijk overgeschakeld kunnen worden naar een F1-project. De tijd tikt echter. Met de eerste budgetbeperkingen van 2023 moet Audi gaan haasten als ze de bezuinigingen van 2026 willen halen, om maar een goede kans te maken voor een toetreding tot de F1. Het laatste merk dat toetrad tot de Formule 1 was Honda, met als gevolg gezichtsverlies, managementwisselingen en jaren van verlegenheid. Dit is bij Audi natuurlijk niet onopgemerkt gebleven. Waar het op neerkomt is dat de huidige belangen van de bestaande teams gewonnen lijken te hebben van de behoefte aan extra motorleveranciers (en ook de behoefte aan meer F1-teams). Wees niet verbaasd als beide merken van Volkswagen Group zich terugtrekken vanwege de voorwaarden. Als ze dat doen heeft de F1 nog minder ruimte voor de te nemen beslissingen, wat niet veel goeds voorspelt voor het nieuwe FIA-voorzitterschap.
Meest gelezen