Lawrence Stroll nam halverwege 2019 het noodlijdende Racing Point-team over, waarna hij grote veranderingen doorvoerde. Het team onder ging een gedaanteverwisseling en werd Aston Martin, de autofabrikant die ook in handen was gekomen van de schatrijke Canadese ondernemer. Hij trok grote namen aan, zoals Sebastian Vettel, en begon meteen met plannen voor een hypermoderne F1-fabriek. Hij verloor echter Otmar Szafnauer, de teambaas, aan Alpine. Daar kwam een grote naam voor terug: Mike Krack. De Luxemburger werkte eerder als engineer in de Formule 1 voor BMW Sauber en als hoofd Track Engineering voor Porsche in het World Endurance Championship. Voordat hij de overstap naar Aston Martin maakte, was hij wederom werkzaam voor BMW, waar hij leiding gaf aan onder meer de Formule E-, IMSA-, en GT-projecten. Maar nu is hij dus terug in de Formule 1. Niet als engineer, maar als teambaas van Aston Martin. Deze donderdag sprak hij voor het eerst met de media, waaronder RacingNews365 . 'Hoe is hij bij het team uit Silverstone beland?', is de eerste vraag die hem wordt gesteld. "Ik zat thuis in mijn kantoor na een positieve coronatest, twee weken lang, toen ik een telefoontje kreeg van een headhunter over Formule 1, zonder dat de naam van Aston Martin werd genoemd. Ik toonde mijn interesse voor de sport, waarna het langzaam duidelijk werd dat het om Aston Martin ging. Ik was verbaasd, maar na enkele meetings met Martin (Whitmarsh, red.) en Lawrence (Stroll, red.) zeiden we: ' let's do this' !"
Aston Martin heeft grootse plannen
Krack vertelt waarom Aston Martin in zijn ogen het beste F1-team is om nu bij in te stappen. Onder de naam Force India en Racing Point presteerde het team vaak zeer goed, terwijl het budget beperkt is. Nu de renstal de portemonnee van grote baas Stroll tot zijn beschikking heeft, ziet de nieuwe teambaas alleen maar meer mogelijkheden. "Als ik kijk naar het team, dan presteerde het in het verleden vaak beter dan eigenlijk mogelijk was. Nu is er een grote partner bijgekomen, waardoor er plots nog veel meer mogelijkheden zijn. Dat maakt het heel aantrekkelijk, behalve dat dit natuurlijk ook de 'Champions League' is." "Tegelijkertijd werkt er een hele slimme groep mensen, die weten hoe ze het geld in moeten zetten, waardoor je nóg meer mogelijkheden krijgt. Dit heeft me zeker geholpen bij het doorhakken van de knoop, maar al met al is de Formule 1 op zich natuurlijk ook enorm aantrekkelijk. Er kan geen beter team zijn dan Aston Martin, met al deze uitdagingen en mogelijkheden, dus ik ben echt een bevoorrecht man."
Binnen vijf jaar naar de top
Lawrence Stroll heeft het al meermaals over een 'vijfjarenplan' gehad. Na die vijf jaar moet zijn team meedraaien in de absolute top van de koningsklasse der autosport. Krack ziet dan ook vele mogelijkheden als teambaas van zijn nieuwe werkgever Aston Martin. "Je weet wat er gaande is in Silverstone", vervolgt hij zijn verhaal tegenover de aanwezige journalisten. "We hebben een vijfjarenplan en de infrastructuur verandert op dit moment enorm. De eerste nieuwe F1-fabriek in twee decennia tijd, met state-of-the-art faciliteiten, wordt momenteel gebouwd. Dat zegt genoeg over de ambities van Stroll en zijn team. Dus ja, het is een vijfjarenplan en dan zullen we alle mogelijkheden en faciliteiten hebben om succesvol te zijn." Geconfronteerd met het vijfjarenplan van Renault (nu Alpine), dat niet bepaald volgens planning is verlopen, weet Krack dat succes nooit vanzelfsprekend is. Toch ziet hij belangrijke verschillen tussen de twee teams. "Vijfjarenplannen komen niet altijd uit en worden niet altijd een succes. Soms wordt je plan ook onderbroken door bijvoorbeeld nieuwe regels, zoals we nu zien." "Wij zijn echter niet zoals bijvoorbeeld Alpine een 'OEM', maar hebben we een 'dunne' managementstructuur, waardoor wij snel kunnen beslissen en erg flexibel zijn. Er zijn veel mogelijkheden en er is een snelle weg naar een beslissing. Dat heeft niet elk team. Je kan succes niet plannen, dat is duidelijk, maar je moet wel de juiste dingen doen om het te bereiken." "Bij BMW hadden we ook een vijfjarenplan, wat op een erg corporate manier werd opgesteld. Dat moeten we nu juist voorkomen. We moeten de juiste beslissingen maken, maar het zal niet vanzelf gaan. We moeten vele, vele, vele dagen, weken en maanden hard aan de bak", aldus Krack.
Eerste stappen zijn gezet
Afgelopen week was Krack natuurlijk aanwezig tijdens de eerste echte vuurdoop van de nieuwe Aston Martin AMR22. In Barcelona kende het team hier en daar wat problemen, maar al met al blikt de Luxemburger terug op een succesvolle testdriedaagse op het Spaanse Grand Prix-circuit. "De testdagen gingen vrij goed. We mogen niet vergeten dat we een complete set aan nieuwe regels hebben. De auto ging het circuit op en we hebben meteen veel kilometers kunnen rijden, net zoals veel andere teams. Het is best indrukwekkend wat de teams tegenwoordig meteen vanaf de eerste meters al voor elkaar krijgen. Wat dat betreft was de test een succes." Het belangrijkste is volgens hem nu dat het team in aanloop naar de volgende testweek een nieuwe stap zet, waarbij de euvels van de eerste testweek worden verholpen. "Natuurlijk waren er net zoals bij de andere teams wat kinderziektes, maar dat is niet meer dan logisch. Daar zijn de testdagen natuurlijk voor. Als we niet leren, dan leren we niet." "We hebben in detail geanalyseerd wat er in Barcelona is gebeurd qua banden en regels, maar ook hoe het gaat met onze nieuwe teamstructuur. In Bahrein komen we met wat updates aan de hand van de dingen die we hebben geleerd in Barcelona. Er zit natuurlijk maar relatief weinig tijd tussen de twee testweken en logistiek gesproken moet alles nog naar Bahrein, maar we werken hard aan verbeteringen voor de wagen."
Meest gelezen