In het nastreven van een steeds uitstootvrijere Formule 1 zal de sport in de komende jaren steeds duurzamer te werk moeten gaan. Belangrijk speerpunt daarbij is de introductie van de nieuwe generatie Formule 1-motoren in 2026. Het besluit over hoe die motor eruit moet komen te zien, wordt niet licht genomen. Integendeel zelfs. Er is een werkgroep in het leven geroepen die daar een uitgebreide studie naar zal doen. De werkgroep, zo onthult de Formule 1, zal bestaan uit specialisten van alle motorfabrikanten in de Formule 1, specialisten van de betrokken brandstofleveranciers als ook uit onafhankelijke specialisten. De groep moet tezamen onderzoeken hoe de Formule 1-auto's door schonere energiebronnen aangedreven kunnen worden. Vandaag precies een jaar geleden kondigde de Formule 1 ambitieuze plannen aan om de belasting van de Formule 1 voor het wereldwijde milieu te beperken. De Formule 1 geeft aan dat men daar, ondanks de uitdagingen van het coronavirus dit jaar, al de nodige stappen in heeft gemaakt. De kans is groot dat de verbrandingsmotor zoals we die kennen deel uit blijft maken van het aandrijvingspakket: "Van de 1,1 miljard auto's in de wereld worden er één miljard aangedreven door een verbrandingsmotor. Dat maakt dat wij in een positie zijn om vanuit dat beginpunt de koolstofuitstoot wereldwijd terug te dringen." Schonere brandstoffen voor die verbrandingsmotoren lijken dan ook de oplossing, maar dat is dus exact waar de werkgroep zich over zal buigen. Wat het aanstellen van de werkgroep betekent voor bijvoorbeeld Red Bull, dat hoopt de invoering van nieuwe motoren naar voren te halen, is onduidelijk. De Formule 1 lijkt in ieder geval de tijd te willen nemen voor een gedegen keuze met het oog op de toekomst. Voor Red Bull is 2020, als je bedenkt dat de wereldtitel het enige doel was, een verloren jaar gebleken. Kan het team samen met Max Verstappen in 2021 het tij keren? Dit en meer in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen