Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuwe FIA-maatregelen tegen porpoising vanaf Franse GP, Red Bull niet blij

De FIA wil vanaf de Franse Grand Prix dan toch echt de nieuwe maatregelen door gaan voeren om porpoising tegen te gaan. Teams die nog te veel stuiteren moeten vanaf dan echt vrezen voor diskwalificatie. Hoe het in zijn werk gaat, leggen we graag uit.

Er is dit seizoen veel te doen over porpoising. Misschien kan je het woord inmiddels niet meer uitstaan, maar toch is het nog steeds een van de onderwerpen van gesprek in de paddock. Na de taferelen in Azerbeidzjan, waar we bijvoorbeeld Lewis Hamilton met op het oog zware rugpijn uit zijn Mercedes-bolide zagen klauteren, greep de FIA in met een zogeheten Technical Directive (een regelverduidelijking) voor het daaropvolgende GP-weekend in Canada. Daar kwamen ze op de donderdag voor het weekend mee, waardoor het bij alle teams rauw op hun dak viel. De strekking van de TD: als je auto te veel stuitert, dan moet je je rijhoogte verhogen. Als dat nog steeds het probleem niet verhelpt, dan kan je gediskwalificeerd worden. Daar moest nog wel een formule voor worden opgesteld, maar uiteindelijk kwam dat allemaal te vroeg voor de race in Montreal. De FIA had namelijk nog niet genoeg data. In Groot-Brittannië afgelopen weekend ook nog niet en ook aankomend weekend in Oostenrijk zullen de teams op papier nog zoveel mogen stuiteren als ze willen, zodat de FIA nog meer data kan verzamelen. Maar vanaf de Franse Grand Prix denkt de FIA genoeg data te hebben en wil het de TD officieel maken en nieuwe regels in gaan voeren. Hoe zit het nou precies? We leggen het je uit.

Formule bepaald, teams gewaarschuwd

Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend op Silverstone kregen de teams een nieuwe conceptversie van de TD, die eerder al in Canada werd rondgestuurd. Deze was op verschillende plekken gewijzigd, zo heeft RacingNews365 vernomen. Alhoewel het een conceptversie is en de teams nog een week hebben om feedback te geven, heeft de FIA benadrukt dat de teams maar beter alvast aan de slag gaan om eventuele wijzigingen aan hun bolides te plannen. Er is een zeer complexe wiskundige formule opgesteld om de mate van porpoising te bepalen, die we jullie besparen. Er is al een limiet bepaald die vanaf de Franse GP gaat gelden, maar deze kan later nog worden verhoogd of verlaagd als de autosportbond meet data heeft verzameld. Hoe erg een auto stuitert zal worden bepaald met behulp van sensoren, die dit elke ronde meten, op wat uitzonderingen na. Om te berekenen hoeveel er gestuiterd wordt, worden de eerste twee ronden van een race, ronden achter de safety car, de ronde voor of na een pitstop en ronden op intermediate of regenbanden niet meegerekend. Gaat een auto na die berekeningen over de limiet, dan stuurt de FIA-wedstrijdleider de zaak door naar de stewards, met het advies om de coureur in kwestie te diskwalificeren. In de toekomst worden er mogelijk meer sensoren toegevoegd aan de auto's om nog nauwkeuriger het gestuiter te kunnen meten. In Oostenrijk wordt er nogmaals gekeken naar de opgestelde formule en of deze nog aangepast moet worden, waarna deze tijdens het raceweekend in Frankrijk geïmplementeerd gaat worden. Toch heeft de FIA gewaarschuwd dat teams bij welke de plank onder de vloer door het stuiteren dusdanig beschadigd raakt dat deze niet meer voldoet aan de regels (oftewel: door de slijtage van het stuiteren te dun wordt), naar de stewards kunnen worden doorverwezen.

Flexibele vloer?

Als we het dan toch over de plank hebben aan de onderkant van de vloer: ook daar was veel over te doen, omdat de FIA plots in haar concept ook met het voornemen is gekomen voor regelverduidelijkingen betreffende de plank onder de vloer van een F1-bolide. Deze regelwijzigingen zullen draaien om de flexibiliteit van die bodemplaten. Om de matrix die gebruikt wordt om de mate van porpoising zo eerlijk mogelijk te maken voor alle teams, mag deze namelijk niet meer flexen dan de regels voorschrijven: 2 millimeter, zo benadrukt de FIA. Volgens de technische reglementen zijn er echter drie plekken op de plank waarbij de flexibiliteit wordt gemeten. In de regels staat niets over de flexibiliteit op andere plekken van de plank. In principe stellen de regels dus voor dat de plank op die plekken waar gemeten wordt maximaal 2 millimeter mag buigen, maar op andere plekken meer. Dat wil de FIA niet meer zien: de plank mag vanaf de GP van Frankrijk op elke plek slechts 2 millimeter buigen, waarbij een kleine afwijking, naar verluidt 10%, toegestaan is. Als dat niet het geval is en een team een te flexibele plank heeft, dan beschouwt de FIA dit als het opzettelijk omzeilen van de regels. Daarom worden de regels nu aangescherpt. De FIA mag namelijk zonder overleg de tests aanscherpen die de flexibiliteit testen. Dat staat zo in het reglementenboek. Check hieronder een illustratie van de vloer. De plank is het gouden gedeelte.

Veranderingen in 2023?

Als het aan de FIA ligt, dan wordt er in 2023 verder doorgepakt om het gestuiter zo veel mogelijk te verbannen uit de Formule 1. Dat willen ze doen door de auto's er minder vatbaar voor te maken, maar dan moeten er wel een aantal wijzigingen worden doorgevoerd aan de technische reglementen. Dat zal, slechts iets meer dan een half jaar voor het 2023-seizoen, niet zonder slag of stoot gaan. Onder het mom van veiligheid kan de FIA echter veel maken. De komende periode wil de FIA dat de teams met behulp van CFD naar verschillende mogelijke aanpassingen aan hun bolides kijken met het oog op volgend jaar, om daar aan de autosportbond over te rapporteren. Enkele teams zouden zelfs al wat voorstellen hebben gedaan aan de FIA voor wijzigingen. Christian Horner, teambaas van Red Bull, riep de FIA eerder in ieder geval al op om ' niet te lopen kloten ' met de 2023-regels. Als de teambaas gevraagd wordt naar de wijzigingen van de FIA, die nu iets toevoegen wat eerst niet zo expliciet in de regels stond, zegt hij niet gecharmeerd te zijn van de handelswijze. "Dat is het probleem, niet? De regels moeten zwart-wit zijn. Zo eindigen we met encyclopedieën die veel te gecompliceerd zijn. Er bestaat niet zoiets als de 'intentie' van de reglementen. Het is binair, het is het een of het ander", aldus Horner.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje